Page 1 of 5

Palles E30 turbo

Posted: 24 Aug 2007, 10:14
by corex
Tjenna!
Håller förtillfället på med en turbokonventering av min e30.
(Kommer lägga till mer info samt bilder inom kort)

Motor M20B20 -90

Block Orginal

Topp Planad topp, Mira frästa ventilsäten, slipade ventiler, MLS 3mm samt ARP bultar, extraktorgrenrör i polerat rostfritt

Drivlina Orginal

Turbo Garrett från en Saab 9000 (Skall på med större snurra i vinter)

Intercooler 600*500 (har jag för mig), Öppen dump

Bränslesystem 390cc spridare, orginal bränslepump

Avgassystem 3" från turbo, 1st 3" slutdämpare

Bromsar Orginal (kommer bytas)

Chassi 60/40 väghållningskit, nya styrstag, bärarmsbussningar, bussningar till krängningshämmare, silentblock

Hur mycke bör man kunna ladda när man kör med detta utan att stakar eller liknande ger med sig?[/b]

Posted: 24 Aug 2007, 12:26
by Chrille
Sprut?

Re: Palles E30 320 turbo

Posted: 24 Aug 2007, 13:08
by Micke
corex wrote:
Turbo Garrett AiResearch



Ahaa, då vet jag precis vilken turbo du menar! :roll: :wink:

Posted: 24 Aug 2007, 13:30
by RoDe
varför göra så mycket med motorn när du inte har en turbo som kan leverera särskilt mycket effekt???

kör snikkitt och spar pengar...

Re: Palles E30 320 turbo

Posted: 24 Aug 2007, 14:53
by corex
Micke wrote:
corex wrote:
Turbo Garrett AiResearch



Ahaa, då vet jag precis vilken turbo du menar! :roll: :wink:

(Kommer lägga till mer info samt bilder inom kort)

Posted: 24 Aug 2007, 14:55
by corex
RoDe wrote:varför göra så mycket med motorn när du inte har en turbo som kan leverera särskilt mycket effekt???

kör snikkitt och spar pengar...

Kommer använda mig av en finare turbo framöver.
Dock inte råd för tillfället att köpa alla prylar på direkten.

Posted: 04 Sep 2007, 08:01
by corex
Då har jag fått dit oljeretur från turbon samt intercoolern.
Tänkte kasta upp lite bilder här i veckan på prylarna.

Vad rekomenderar Ni för turbon till min maskin?
Den turbon jag har kommer inte passa utan att jag svarar ner fästet.
Känns som att man kan fixa en annan turbo direkt då utan att börja krångla

Posted: 04 Sep 2007, 13:20
by pelleman
Vad har du för mål med ditt turbobygge?
Köra stripp, banåka? 400hk, 600hk eller 800hk?
Vad är det för en Garrett turbo?

Posted: 04 Sep 2007, 13:52
by corex
pelleman wrote:Vad har du för mål med ditt turbobygge?
Köra stripp, banåka? 400hk, 600hk eller 800hk?
Vad är det för en Garrett turbo?


Jag har ingen aning om vad det är för turbo, står AiResearch på den iaf.
Spelar inte så stor roll eftersom jag inte tänkt använda mig av den.
Målet är runt 300hk köra i stan typ, kommer även att köra på bana då och då. Kan tillägga att detta kommer för tillfället vara min bruksbil hehe

Posted: 05 Sep 2007, 17:05
by P.Herrdahl
corex wrote:
pelleman wrote:Vad har du för mål med ditt turbobygge?
Köra stripp, banåka? 400hk, 600hk eller 800hk?
Vad är det för en Garrett turbo?


Jag har ingen aning om vad det är för turbo, står AiResearch på den iaf.
Spelar inte så stor roll eftersom jag inte tänkt använda mig av den.
Målet är runt 300hk köra i stan typ, kommer även att köra på bana då och då. Kan tillägga att detta kommer för tillfället vara min bruksbil hehe


Hitta lite info angående Turbon.
Kanske finns fler modeller iofs men vad jag hitta :wink: :

Garrett/Airesearch TBO322 (T3 Series) turbos


SPECS:
Garrett model number: TBO322 (T3 series turbo)
Compressor Trim: 60
Compressor housing A/R: .60
Turbine housing A/R: .63
Horsepower Capabilities: ~325hp
Internal Wastegate: Yes
Water cooled: Yes
Wastegate setting: 7 psi

Posted: 05 Sep 2007, 22:18
by corex
hmm 325hk aja då kanske man inte behöver införskaffa en ny snurra då.
Får ta och kolla upp om de kan svarva ner fästet mot grenröret då så det blir platt och fint.

Tackar för informationen.

Posted: 05 Sep 2007, 22:40
by corex
Tänkte man kan slänga upp lite bilder på det som skall monteras.
Tyvär så har jag inte haft tillgång till någon riktig kamera, så jag fick använda min mobil.

Brukisen:
Image

På med 3" avgassystemet: (inte jag på bilden)
Image

En sån röra, nästan så jag han tröttna innan jag påbörjade jobbet:
Image

Mycke godis på köksbordet:
Image

Grenrör köpt från usa:
Image

Den omtalade AiResearch turbon:
Image

Såhär blev oljereturen i tråget:
Image

Insuget en aning fräschare efter tvätten:
Image

Intercoolern monterad, den ser dock lite raddig ut. Blir nog till att lacka om:
Image

Man får ju ta det man har, en modifierad sjukhuslyft. :lol:
Användes när jag skulle montera oljetråget samt byta motorfästen.
Image

Toppen tillbaka från verkstaden:
Image

Påbörjat montering av ventiler och dubbla ventilfjädrar:
Image

Nästan färdigt:
Image

Vad tror Ni om det?

Posted: 08 Sep 2007, 17:01
by corex
Lite nya bilder på monteringen.
Har dock en hel del rengörning av motorrummet kvar suck...

Ett styck MLSpackning 3mm:
Image

Rengörning av bottendel:
Image

Montering av ett styck topplock:
Image

Bara resten kvar ;)
Image

Image

Posted: 08 Sep 2007, 18:55
by m50_micke
köra med mls packning utan att toppdecka blocket är inget att rekomendera...sorrry, har själv gjort samma misstag

Posted: 08 Sep 2007, 18:59
by corex
Mjo jag vet, får hoppas det håller tätt.
Inte så sugen att hålla på att riva o bottendelen på denna motorn.
Har funderingar på att slänga ner en m5 motor framöver. Känns lite mer lönt att slänga pengarna på en sådan spis istället.

Posted: 13 Sep 2007, 08:07
by corex
Då har man kommit en bit till på vägen. Nu är det mer eller mindre bara tryckrören, downpipe och oljeslangar som skall på.

Image

All smuts sitter verkligen ingrodd i lacken, har Ni något bra tips på hur man får bort detta på enklast sätt. Har tagit tinner på vissa ställen och då lossnar det ju relativt enkelt, men det är ju inte så bra för lacken.

Posted: 13 Sep 2007, 12:08
by Fido85
finns ju ett medel som hetere rasva pois på finska och det äär fett borttagning som är brun och stark...tror det finns på wurth