Page 1 of 2
renovera motorn.?
Posted: 22 Nov 2005, 18:28
by Krillian
vilka saker brukar man byta ut? packningar, lager osv (kolvringar.?).?? vad bör man mer göra. motorn de gäller om är en bmw m40b18
även trim tips skulle vara intressant
Posted: 27 Nov 2005, 17:11
by Krillian
ingen??
Posted: 27 Nov 2005, 17:18
by bmw_fredde
Det du skrev + vatten å oljepump
Re: renovera motorn.?
Posted: 27 Nov 2005, 19:13
by robbz
Krillian wrote:vilka saker brukar man byta ut? packningar, lager osv (kolvringar.?).?? vad bör man mer göra. motorn de gäller om är en bmw m40b18
även trim tips skulle vara intressant
ska man snika, (som man aldrig ska göra) och tex bara byta vevlager, då måste du byta kolvringarna, och tvärtom, för dom går i ett.
/mvh
Posted: 27 Nov 2005, 19:57
by Krillian
okej tack så mkt.. funderar mest om jag ska byta ut alla packningar, lager, se över kolvar stakar å sånt. och kanske trycka ditt en liten turbo.men turbo konv. får bli senare.
när man ska göra om till 5bult.?
då ska man ha följande:
dämpare/fjädrar/(bärarm.?) från e36 med ok, skivor och belägg.
bärarm bak från e36 compact.? samt ok, skivor och belägg.
samt handbroms vajer. å hur går de med bes.sen?
Posted: 27 Nov 2005, 22:12
by Fear This
bara att tänka på om du ska renovera, se till att mäta upp vevaxeln så alla tappar är runda och inom marginalerna mm annars känns det rätt onödigt att byta lager mm.. altenativt låta någon motorrenoveringsfirma mäta den åt dej.. angående bakvagn så köp min som ligger på säljes forumet så har du en justerbar bakvagn med 5bult mm
Posted: 28 Nov 2005, 14:54
by Krillian
Fear This wrote:bara att tänka på om du ska renovera, se till att mäta upp vevaxeln så alla tappar är runda och inom marginalerna mm annars känns det rätt onödigt att byta lager mm.. altenativt låta någon motorrenoveringsfirma mäta den åt dej.. angående bakvagn så köp min som ligger på säljes forumet så har du en justerbar bakvagn med 5bult mm
okej tack, ska jag komma ihåg.
10'k nej tack- lite för mkt för mig..
Posted: 28 Nov 2005, 14:56
by Krillian
vi säger att jag renoverar motorn helt = nya packningar å byter alla lager osv. skulle motorn hålla för en turbo? ca:en KKK24 / hx35-40??
Posted: 28 Nov 2005, 15:01
by Bmwandreas
350-400hk om man ska använda bilen dagligen.
Posted: 28 Nov 2005, 15:08
by Krillian
Bmwandreas wrote:350-400hk om man ska använda bilen dagligen.
det är de som är meningen. får jag ut runt 300hk så är jag mer än nöjd.
har börjat tjäna pengar nu med. så får ta det pö om pö..vet nån ngn lagom komp.? har 8:8.1 nu. ska jag ner mot 8:0.1? lägre??
Posted: 28 Nov 2005, 15:43
by Bmwandreas
svarva kolvarna plana.
Funkar perfekt och ger 8.0
Posted: 28 Nov 2005, 16:58
by Krillian
Bmwandreas wrote:svarva kolvarna plana.
Funkar perfekt och ger 8.0
tack så mkt. ska in på autopower nu å hitta formeln sen blir det matte:D så jag vet hur mkt man ska svarva dom.
Posted: 28 Nov 2005, 17:11
by peppe
Krillian wrote:Bmwandreas wrote:svarva kolvarna plana.
Funkar perfekt och ger 8.0
tack så mkt. ska in på autopower nu å hitta formeln sen blir det matte:D så jag vet hur mkt man ska svarva dom.
Bmwandreas wrote:svarva kolvarna plana.
Funkar perfekt och ger 8.0
Posted: 28 Nov 2005, 17:29
by Krillian
peppe wrote:Krillian wrote:Bmwandreas wrote:svarva kolvarna plana.
Funkar perfekt och ger 8.0
tack så mkt. ska in på autopower nu å hitta formeln sen blir det matte:D så jag vet hur mkt man ska svarva dom.
Bmwandreas wrote:svarva kolvarna plana.
Funkar perfekt och ger 8.0
?öh okej.
har kommit fram till om man ~1,2mm~så har man runt 8:0.1 i komp stämmer bra, dåligt?
Posted: 28 Nov 2005, 17:35
by Krillian
mitt förslag till turbo konv.
svarva kolvarna 1,2mm
spridare från s60r
turbo KKK24 lr hx35
ppf lilla wastegate
ppf stora dump
ppf lilla intercooler
samt Walbro pump
eget grenrör. samt slangar osv.
går de bra? vilket Motorstyrning?
hur mkt kräm kan man trycka ut utan Motorstyrning.?
Posted: 28 Nov 2005, 17:42
by Nicke Nyman
Krillian wrote:mitt förslag till turbo konv.
svarva kolvarna 1,2mm
spridare från s60r
turbo KKK24 lr hx35
ppf lilla wastegate
ppf stora dump
ppf lilla intercooler
samt Walbro pump
eget grenrör. samt slangar osv.
går de bra? vilket Motorstyrning?
hur mkt kräm kan man trycka ut utan Motorstyrning.?
Låter vettigt! Beror ju på hur mycket pengar du vill lägga på sprut! PPF säljer ju Autronic, de är prisvärt och har många grymma funktioner! Kan vara värt pengarna eftersom du kan flytta de från bil till bil! Sen finns de ju andra billigare sprut som inte är lika bra kanske men som ändå funkar för ditt ändamål. MS&S, VEMS, Haltech...
Org kanske hänger med till 300hk med llite flyt om du hittar nån som kan mappa om de, men detta är bara vad jag tror!
Lycka till!
MVH // Nicke
Posted: 28 Nov 2005, 17:46
by Krillian
syftade mest på megesquirt än så länge. inte så kul för en 16 åring å lägga ner 30000:- å sen ångra de.. ska försöka köra på meka kanske slutet av nästa sommar. med lr utan turbo. mest för skoj.