Page 1 of 2

Motronic m20b25 tändning

Posted: 31 Jan 2006, 00:12
by E21_Rille
Tjenare

håller på och bygger ett "snikbygge" (300hk+ är målet) och funderar på om man kan andvända motronic motorstyrningen till att bara sköta bränslet och inte tändning?

tanken är att andvända tändning från en äldre m20b23 och på enklare sätt sänka tändningen på fördelaren med laddtryck på vaccum-klockan.??
har även fundrat på att köpa att msd 6l kitt från ppf om det skulle kunna förbättra tändningen..?? eller om det hjälper med "bara" en blasterspole?

tips och trix mottages med öppna armar :)

Mvh /// Rille

Posted: 31 Jan 2006, 05:45
by Mirre
Behåll motronic tändningen, sätt dit en fördelare ifrån l-jetronic, ta bort induktions givaren på triggerhjulet, och koppla induktiongivarens kabel till fördelaren...klart... :)

Ska det vara snik så behöver du inte byta spole..den räcker till 400+ hk

Posted: 31 Jan 2006, 22:31
by E21_Rille
okej låter ju bra! men hur gör jag med kabeln som sitter på en tändkabel? vad går den till ? har inte min bil i närheten så jag kan inte bara gå ut och kolla?

mvh ///Rille

Posted: 31 Jan 2006, 22:38
by Kero
Kabeln som sitter på en tändkabel, det är väl signal till varvräknaren.

Posted: 31 Jan 2006, 22:46
by E21_Rille
Kero wrote:Kabeln som sitter på en tändkabel, det är väl signal till varvräknaren.


säker på det ? den kabeln jag menar tror jag sitter på 6:ans tändkabel eller om det var 1:ans ? och är "lika" grov som en tändkabel...

mvh

Posted: 31 Jan 2006, 22:55
by Kero
Inte säker, bara nått jag har för mig farsan sagt att det är.

Från bmw etk får jag fram att det är en "pulse generator"

Posted: 01 Feb 2006, 06:22
by bmw_fredde
Det går att köra utan den men bilen går skit så den ska du ha kvar!

Posted: 01 Feb 2006, 11:37
by CWR
E21_Rille wrote:okej låter ju bra! men hur gör jag med kabeln som sitter på en tändkabel? vad går den till ? har inte min bil i närheten så jag kan inte bara gå ut och kolla?

mvh ///Rille


Kabeln används av motronic för att trigga rätt spridarbank (123/456)
Utan den går den helt klart inte bra, men du kan väl flytta den tändkabeln till nya fördelaren.

Posted: 01 Feb 2006, 12:13
by E21_Rille
CWR wrote:
E21_Rille wrote:okej låter ju bra! men hur gör jag med kabeln som sitter på en tändkabel? vad går den till ? har inte min bil i närheten så jag kan inte bara gå ut och kolla?

mvh ///Rille


Kabeln används av motronic för att trigga rätt spridarbank (123/456)
Utan den går den helt klart inte bra, men du kan väl flytta den tändkabeln till nya fördelaren.


problemet är att om jag skruvar dit fördelaren på blocket räcker inte dom tändkablarna...

mvh

Posted: 01 Feb 2006, 12:57
by Mirre
Behåll fördelaren och kablarna i topen. Det enda du ska ha av blockfördelaren är signalen bara, så du behöver inte ens lock till den ( kan va bra med någon gammal lock så skit inte kommer in) ;)



...Just det ..signal kabeln (trigger return) som du har på 6:ans tändkabel, behöver du inte bry dig på ...

Posted: 01 Feb 2006, 13:02
by eko
ja har inget trigger hjul på min 325 men det sitter en
givare i sprängkåpan som är till tändningen, kan jag göra på samma vis
som tidigare har beskrivits.

Posted: 01 Feb 2006, 13:10
by peppe
eko wrote:ja har inget trigger hjul på min 325 men det sitter en
givare i sprängkåpan som är till tändningen, kan jag göra på samma vis
som tidigare har beskrivits.


Jag tror att givaren som sitter på kåpan samt kikar på svängningsdämparen bara går till Check utaget på motorn för verkstäder.

Jag hade en likadan, den gick iaf till den kontakten, så jag bytte till triggerhjul och rätt givare.

Posted: 01 Feb 2006, 13:15
by Mirre
STOP!

OJ..OJ..OJ... nu har jag gjort bort mig totalt här :oops:

det funkar inte så som jag tänkt , då jag har tänkt helt fel...har pillat mycke med MS&s och fått det om bakfoten.

ska fixa en skiss på lättare sätt fixa tändningen...

Posted: 01 Feb 2006, 13:16
by peppe
STOPP i lagensnamn? :)

Posted: 01 Feb 2006, 15:16
by eko
peppe wrote:
eko wrote:ja har inget trigger hjul på min 325 men det sitter en
givare i sprängkåpan som är till tändningen, kan jag göra på samma vis
som tidigare har beskrivits.


Jag tror att givaren som sitter på kåpan samt kikar på svängningsdämparen bara går till Check utaget på motorn för verkstäder.

Jag hade en likadan, den gick iaf till den kontakten, så jag bytte till triggerhjul och rätt givare.


Men jag har två stycken. Har du det med eller?
För läser man i en handbok jag har så står det att den ena är läges givare och den andra är hastighets givare. Så jag antar att de sköter tändningen eller vad trora du.


Hur gjorde du när du byggde om till trigger hjul?

Posted: 01 Feb 2006, 17:19
by peppe
eko: På min satt det bara 1 givare, den gick bara till check utaget som sagt.

- Jag kastade bort hela min härva, bultade ditt trigger prylarna från en nyare motor. Tyvärr är det väll inte så enkelt om man ska köra motronic antar jag.

Posted: 01 Feb 2006, 18:48
by E21_Rille
dom alternativen (snik) är att: ?

1. ha motronic:en komplett med tändning och flytta triggern.
2. sänka tändningen i motronic chipet.
3. andvända tändning från en äldre m20 med fördelare på blocket. och kunna sänka tändningen vid ladd med tryck på vaccum klockan.

alternativ 3 känns enklast fast kanske inte bäst...

nån som har en aning om hur mycke jag bör backa tändningen ?

mvh ///Rille