Page 1 of 5
Projekt: BMW TURBO e28 (2009)
Posted: 20 Aug 2007, 21:28
by M_Olsson
Hej på er alla.
Som ni kanske ser så är jag helt ny här.
Jag har en Bmw 520 e28 från 83.
Som jag ska bygga turbo motor i.
Letar för tillfället efter en m535 motor, som ja ska bygga på.
Bilen är för tillfället i utställningskick.
Utvändigt:
blå,lila, grön pearl lack med 2.75% glitter i.
M-paketet.
18" fälgar med krom kant
kromade ljuddämpare
tonade rutor runt om
Invädigt:
Dubbla 6,5:or i dörrarna fram
Diskanter i alla dörrarna även nere vid fötterna.
Sitter även 4" nere vid fötterna.
dubbla kormade 10" basar i hatthyllan
15" bas i bagageluckan på 4000Watt
2st steg där också, även dom kromade
10" takskärm
1st 7" skärm fram
och även en i bagaluckan.
Stereo med inbyggd 4" skärm.
Sitte även en ruggigt grym stereo i instrumentpanelen.
varvräknaren är borttagen. Och där sitter det en display som visar låtarna rullandes där.
Och ska även bygga om massa saker inne i bilen och även utvändigt.
Och sen till det viktigaste Turbomotor.
Ska blänka som fan i motorrummet.
Mycket krom.
Kommer även bli ny lack till nästa år.
Mvh// Matte
Posted: 23 Sep 2007, 17:42
by Pimplaren
Trevligt med lite e28 snurror.
Men varför inte en m20 när du har en sån sittandes? stor operation att byta till m30
Lycka till
Posted: 16 Oct 2007, 23:25
by M_Olsson
Nu kan bygget starta.
har nu införskaffat mig en m30b34 Turbo.
Alltså en 3,5Liters turbo snurra.
Motorn hämtas om ungefär en månad.
Så under tiden bygger jag på bilen.
Planer på bilen:
Motor:
m30b34
Ny Turbo HX50
Alu Insug
990 spridare
Rail PPF
Ställbart kamdrev PPF
75mm dump PPF
Porta och renovera Toppen
IC 600x300x76
Hemmabyggt megasquirt blir det
mer info kommer senare.
Utvändigt:
Utvändigt blir det inte mycket gjort.. Andra fälgar sen lägga igen dörrhandtagen bak.
Ny bakaxel och bakvagn blir de också.
Och kanske en glasfiberhuv
Invädigt:
rensa all asfaltsmatta
ur med baksäte och allt som väger. Sen bygga fint med plåt och stoppa i 2 nya sportstolar.
Dörrsidorna blir i polerat aluminium.
Istället för mina, som det sitter dubbla 6,5: or i.
Bygga en fuelcell på 40-45 liter ungefär i aluminium
och massa mer saker kommer göras.. Det kommer att uppdateras..
Hoppas ni gillar bygget.
Mvh // Matte
Posted: 16 Oct 2007, 23:26
by M_Olsson
Pimplaren wrote:Trevligt med lite e28 snurror.
Men varför inte en m20 när du har en sån sittandes? stor operation att byta till m30
Lycka till
Tjena. Ja e28:orna är roliga =)
Har köpt mig en motor nu.. Den kommer från en m535 . Passar som handen i handsken
Posted: 17 Oct 2007, 10:05
by Pimplaren
Hehe
Sant iof! ska stoppa ner en m106 i min m535 nångång! har allt stående.
Posted: 17 Oct 2007, 13:38
by M_Olsson
Pimplaren wrote:Hehe
Sant iof! ska stoppa ner en m106 i min m535 nångång! har allt stående.
Japp.
Jaha det låter skojigt.. När ska du börja med det då ??
Posted: 17 Oct 2007, 14:29
by M_Olsson
Här kommer det en bild på, när jag börjat ta bort asfaltsmattan.
Har inte hittat en enda rost fläck på bilen.
Mvh // Matte
Posted: 17 Oct 2007, 16:25
by Erikk
Vi ska nog få fart på denna kärra å
Posted: 17 Oct 2007, 18:21
by M_Olsson
Erikk wrote:Vi ska nog få fart på denna kärra å
Jappp tänkte du ska få komma ut och titta någon dag. För det är ju du som får bygga sprutet
hehe..
Posted: 17 Oct 2007, 20:57
by Pimplaren
Hehe jadu! så fort jag har ett garage att skruva i, motorn står i polarns smockade garage och bilen står i min carport...
Hx55 på g och grenrör i delar jag jag liggandes. snart så
Posted: 17 Oct 2007, 21:54
by M_Olsson
Här kommer det en till bild på vad som händer.. Har rivit ur de mästa av matan, men imorn åker det sista ur och sen kommer det att tvättas.. Sen kommer det lackas inom snar framtid när det kommer sportstolar i bilen mm mm.
Mvh // matte
Posted: 18 Oct 2007, 21:32
by M_Olsson
Har varit ute i garaget idag också, med feber och sjukdom. Så har gåt lite långsamt idag.
Har rivit ut lite mer skit och börjat tvätta upp golvet mm mm.
Det som kommer hända härnäst är Bygga aluminium dörrar, har skaffat aluminium nu.
Sen kommer det att köpas sportstolar och bygga klart allt inne i bilen.
Kommer även att ringa till svetsosmide imorn och fråga om dom kan bygga en hel bur till mig. Sen monteras buren och svetsas. Sen kommer jag att lacka golvet och få fin finish inne i bilen. Kommer bli svart med klarlack.
Och när jag är klar med det mästa innuti kommer det nog vara om 1 månad eller nå sånt.. Och då kommer motorn att hämtas. Under tiden beställs det lite saker hit å dit.
1600cc spridare
Fuelrail M30/S38
Dubbla Bosch 984 pumpar
M30B35 MLS paket med ARP bultar och packning
M30 Z55 turbokam
M30B35 turbo kolvar hoppas jag på
PPF 75mm dumpventil
Aluminium insug
mm mm
Det är lite av grejerna som kommer att inhandlas så fort jag har råd med sakerna.
Mvh // Matte
Posted: 20 Oct 2007, 02:08
by M_Olsson
Har även beställt ett par stolar nu.. Kommer någon gång nästa månad.
Ringde även och pratade med svets & Smide idag..
Börjar skicka buren på Tisdag.
Kommer även komma bilder på den sen.
Mvh // Matte
Posted: 20 Oct 2007, 08:17
by Fido85
M_Olsson wrote:Har varit ute i garaget idag också, med feber och sjukdom. Så har gåt lite långsamt idag.
Har rivit ut lite mer skit och börjat tvätta upp golvet mm mm.
Det som kommer hända härnäst är Bygga aluminium dörrar, har skaffat aluminium nu.
Sen kommer det att köpas sportstolar och bygga klart allt inne i bilen.
Kommer även att ringa till svetsosmide imorn och fråga om dom kan bygga en hel bur till mig. Sen monteras buren och svetsas. Sen kommer jag att lacka golvet och få fin finish inne i bilen. Kommer bli svart med klarlack.
Och när jag är klar med det mästa innuti kommer det nog vara om 1 månad eller nå sånt.. Och då kommer motorn att hämtas. Under tiden beställs det lite saker hit å dit.
1600cc spridare
Fuelrail M30/S38
Dubbla Bosch 984 pumpar
M30B35 MLS paket med ARP bultar och packning
M30 Z55 turbokam
M30B35 turbo kolvar hoppas jag på
PPF 75mm dumpventil
Aluminium insug
mm mm
Det är lite av grejerna som kommer att inhandlas så fort jag har råd med sakerna.
Mvh // Matte
varför köpa så stora spridare då du knappast kommer använda 50% av vad dom klarar? (tror jag)
Posted: 20 Oct 2007, 09:04
by M_Olsson
Fido85 wrote:M_Olsson wrote:Har varit ute i garaget idag också, med feber och sjukdom. Så har gåt lite långsamt idag.
Har rivit ut lite mer skit och börjat tvätta upp golvet mm mm.
Det som kommer hända härnäst är Bygga aluminium dörrar, har skaffat aluminium nu.
Sen kommer det att köpas sportstolar och bygga klart allt inne i bilen.
Kommer även att ringa till svetsosmide imorn och fråga om dom kan bygga en hel bur till mig. Sen monteras buren och svetsas. Sen kommer jag att lacka golvet och få fin finish inne i bilen. Kommer bli svart med klarlack.
Och när jag är klar med det mästa innuti kommer det nog vara om 1 månad eller nå sånt.. Och då kommer motorn att hämtas. Under tiden beställs det lite saker hit å dit.
1600cc spridare
Fuelrail M30/S38
Dubbla Bosch 984 pumpar
M30B35 MLS paket med ARP bultar och packning
M30 Z55 turbokam
M30B35 turbo kolvar hoppas jag på
PPF 75mm dumpventil
Aluminium insug
mm mm
Det är lite av grejerna som kommer att inhandlas så fort jag har råd med sakerna.
Mvh // Matte
varför köpa så stora spridare då du knappast kommer använda 50% av vad dom klarar? (tror jag)
tjena.. Jo jag tänkte samma sak, men som sagt det gör inget om jag kör lite för stora. Sämre att köra för små. Och bilen kommer förmodligen uppdateras inom nåt år. Så de gör ju inget om det sitter 1600cc på då.
mvh // matte
Posted: 20 Oct 2007, 09:34
by Zwofurti
blir väl mer svårmappat på dellast med stora spridare?
Posted: 20 Oct 2007, 09:42
by M_Olsson
Zwofurti wrote:blir väl mer svårmappat på dellast med stora spridare?
Japp det kan ju bli lite värre att mappa på det. Men har man någon som är duktig på att mappa och det finns det ju många som är..
har pratat med en kille som är ruggigt duktig på sånt dära.
Och han sa att det går kanon
Sen eftersom de blir Mappa på e85 så är det ju bara bra att ha större spridare.. Fast som sagt det får ju inte vara alldeles för stort.
Mvh // Matte