Page 1 of 1

M40. packnig

Posted: 22 Nov 2005, 18:24
by Krillian
pris på en tjockare packning... till en 1,8l 4:a

Posted: 22 Nov 2005, 18:30
by Bmwandreas
finns inte till M40.

Posted: 22 Nov 2005, 18:33
by Krillian
Bmwandreas wrote:finns inte till M40.


okej. dubbla org då?? `håller de?

Posted: 22 Nov 2005, 18:35
by peppe
Krillian wrote:
Bmwandreas wrote:finns inte till M40.


okej. dubbla org då?? `håller de?


Beror nog på hur mycket du ska ladda kanske, men jag skulle inte stoppa dit dubbla.

Funkade bra på polarens B18 turbo några dagar, sedan fick man byta varannan dag.

- Men kanske är annorlunda på M40in.

Posted: 22 Nov 2005, 18:38
by Krillian
jaha okej. så hur ska man då lösa de? smidda kolvar å andra stakar?

Posted: 22 Nov 2005, 18:43
by Bmwandreas
Du får svarva kolvarna.

Posted: 22 Nov 2005, 18:44
by Krillian
Bmwandreas wrote:Du får svarva kolvarna.


hur mkt på ett ungefär?? har tillgång till svarv/fräs. å ja allt.

Posted: 22 Nov 2005, 19:52
by Krillian
har kollat upp lite mera.. det verkar vara samma packning till m43. så har du till den?

Posted: 22 Nov 2005, 20:17
by Bmwandreas
Har packning hemma till M42/M44

Posted: 22 Nov 2005, 20:19
by Krillian
Bmwandreas wrote:Har packning hemma till M42/M44


okej.. men det är till 99% inte samma

Posted: 25 Nov 2005, 20:10
by Krillian
Krillian wrote:
Bmwandreas wrote:Du får svarva kolvarna.


hur mkt på ett ungefär?? har tillgång till svarv/fräs. å ja allt.


Edit: kan du inte skria hur mkt? please?

Posted: 25 Nov 2005, 23:34
by Bmwandreas
Vet ej.
Du får räkna!

Formler finns om du söker på Autopower

Posted: 28 Nov 2005, 20:10
by Krillian
japp har hittat de nu.

Posted: 28 Nov 2005, 20:59
by JaJsEn
då kan du väll ta o skriva det här oxå, så att andra kan hitta det oxå.

mvh Erik Jakobsson

Posted: 29 Nov 2005, 16:49
by Krillian
Komp. formeln.

--------

En cylinders slagvolym (alla mått i cm):
Vslag = borr * borr * slag * PI / 4

Vtopp = Volymen övanför kolven vid övre dödläget.


Kompressionsförhållandet (CR):
CR = (Vslag + Vtopp) / Vtopp

Vilket leder till detta:
Vtopp = Vslag / (CR - 1)


Exempel:
Du vill ha CR = 11:1 (=11/1 = 11).
Volymen för en cylinder är tex 500cc.
Vtopp = 500 / (11 - 1) = 500 / 10 = 50cc.

Din motor har orginal CR = 10:1. Volymen ovanför kolven i ÖD är då:
Vtopp = 500 / (10 - 1) = 500 / 9 = 55,6cc.



Du vill alltså minska volymen ovanför kolven med Vdiff = 5,6cc för att få 11:1.
Detta är formeln (förutsättning är att kolvtoppen är plan):

Mängd som ska svarvas bort = 4 * Vdiff / (PI * borr * borr)

Alltså om vi antar att borrningen är 90mm (9cm):
4 * 5,6 / (PI * 9 * 9) = 0,088cm = 0,88mm.


---------

lite annat smått å gott.

http://hem.bredband.net/wileks/pipelength.html

--------

Enligt Bells bok:

TURBO insugsrunners

street/hill climb/rally
Längd = 350-400mm
Dia = 2 valve: 0,76..0,8*in.ventil
Dia = 4 valve: 0,99..1,05*in.ventil

circuit/drag
Längd = 260-300mm
Dia = 2 valve: 0,85..0,9*in.ventil
Dia = 4 valve: 1,12..1,18*in.ventil


-----

mvh Krillian. hoppas de hjäpte nåt


EDIT: nån kanske kunde göra en sticky med lite "bra å Veta" så man slipper ställa samma fråga 30ggr i veckan.? :wink: