Registrering av turbokonverterad bmw e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
sibban
Posts: 19
Joined: 07 Jul 2007, 23:01
Location: Chicago, IL

Registrering av turbokonverterad bmw e30

Post by sibban »

tja

ska snart köpa mig en bil som jag ska fixa lite med innan jag blir 18, då har jag en fråga: vad behövs att göra med bilen om jag ska registrera den med turbomotor. jag vill juu hälst att jag ska kunna kö den på gatan eftersom jag ska använda den till vardags :roll:

MVH
sibban
Posts: 19
Joined: 07 Jul 2007, 23:01
Location: Chicago, IL

Post by sibban »

ok, tack för det snabba svaret.

dock så läste jag nyss på nån tråd på zatzy att men kan regga en bil med turbokonverterad motor om man reggar den som ombyggt/amatörbyggt fordon. exakt vad måste göras då??

MVH
BasTaDeLLi
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2006, 14:59
Location: FInland

Post by BasTaDeLLi »

Det går visst att besikta. André gjorde juh det..

kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190
e30 -88 M-Technic II 2.3Tic
sibban
Posts: 19
Joined: 07 Jul 2007, 23:01
Location: Chicago, IL

Post by sibban »

BasTaDeLLi wrote:Det går visst att besikta. André gjorde juh det..

kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190


ett stort tack till dig :D
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

BasTaDeLLi wrote:Det går visst att besikta. André gjorde juh det..

kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190


I hans fall så var väl bilen importerad från USA och då gäller andra regler?
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Ja det går inte att regga en turbo konverterad "modern" svensksåld (eller tysk) BMW.

Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.

Det går att regga en BMW som ombyggtfordon med turbomotor, typ B230FK eller saab lätt tryckare.

Krävs mer än bara motorbyte då.
Sök så hittar du mer om det. Eller kontakta SFRO.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
johanedstrom
Posts: 119
Joined: 21 Nov 2005, 08:40
Location: piteå

Post by johanedstrom »

ILiveToRide wrote:Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.

jag tror du har fel där. jag vet folk som har haft turbokonverterade motorer i både amatörbyggd fordon och ombyggt. tex en lotus super7 med dubbelturbokonverterad nissan v6 http://www.zatzy.com/showthread.php?t=240189

du måste dock ha gilltigt bromspapper och det får ej vara mer än 15kw/100kg.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

dem har väl ändrat reglerna sedan jan 2007..
och då ska man ju kunna regga tex en m20 med turbo trots att den är svensksåld..

har inte tid att läsa igenom dokumentet så nån som har kan ju svara på det, eller länka till relevanta bitar i den 8)
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

johanedstrom wrote:
ILiveToRide wrote:Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.

jag tror du har fel där. jag vet folk som har haft turbokonverterade motorer i både amatörbyggd fordon och ombyggt. tex en lotus super7 med dubbelturbokonverterad nissan v6 http://www.zatzy.com/showthread.php?t=240189

du måste dock ha gilltigt bromspapper och det får ej vara mer än 15kw/100kg.


Visst kan jag ha fel. Men de gånger jag frågat SFRO representanter så har de sagt att det inte går på grund av att avgascertificeringen för motorn inte gäller längre. Att det i princip var kört redan vid eftermarknadssprut på en annars orginal motor.

Jag har gärna fel om detta. Men jag behöver lite bevis för att tro på det.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

andre's (nu stulen) E30 turbo var ombygd og godkjent såvidt jag minns..
sibban
Posts: 19
Joined: 07 Jul 2007, 23:01
Location: Chicago, IL

Post by sibban »

MathiasH wrote:Hade det gått hade väll alla här på forumet haft reggade bmwturbo bilar ???


Har du tänkt på att alla kanske inte kör med bilen t.ex till jobbet varenda dag utan har den som lekbil??
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

ang. besiktiningsreglerna är det så att från och med jan 2007 kom nya regler för ombyggt fordon. Det som skilljer sig i regelverket är att vägverket vill att fler kör med katt. Detta har medfört att man får byta till ett modernare styrsystem och avgasrening från samma bil. Om man sedan får ändra motoreffekten vid samma ingrepp är inte klart. SFRO som fått uppdraget att besikta sådana ombyggnationer vet inte hur dom skall tolka reglerna, dock är det upp till besiktningsmannen att tolka.... Reserverar mig för ev fel, detta är hur jag förstått det hela när jag letat runt.

Tilläggas bör även att man måste i övrigt ha fordonet besiktat som ombyggt lr amatörbyggt. Ombyggt bör inte vara några större bekymmer eftersom det räcker med att tex ändra bromsarna och tex byta motor...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

Tja.

Min var godkänd med turbo. Det var en svensk såld 325:a. Och den blev besiktiad som ombyggt fordon av SFRO. Jag hade en bra besiktnings man till hjälp från SFRO och det var aldrig några problem.

För att få regga om bilen som ombyggt fordon krävs det tre stor ändringar minst exempel, dämpare.bromsar,motor
Men jag vet också att vissa SFRO män inte är glada för det med turbo. Men det gick för mej och då ska det gå för andra.

Man ska bygga om rätt mycket för att få den som amatör bygge. Har för mej om man bygger en seriös störtbur som bär hela karossen och sen kappar man bort golvet och bygger in det med buren så kan du få den som amatör byggt fordon. Och då spelar det ingen roll vad du har för motor bara den inte lämnar mer effekt än vad bilen får ha med sin vikt.

Dom kommer förmodligen kräva bromspapper. Jag behövde aldrig görar något sådant. Killen som besiktiade min var ute och körde en sväng med den.

Men han sa att det blev obligatoriskt med kattalysator för mej. Men sen ändra han sej och sa att dom på bilprovningen fick betämma det. Jag hade katt på min när jag körde in men han var inte så förstånde där inne på bilprovningen. Så det blev att jag hade dom gammla avgas kraven.
Detta var på grund av attt jag bytat styr system.

Här hade jag nog lite tur men hur som helst så hade bilen gått igenom för värdena var godkända även för kat bilar.

Jag önskar alla lycka till och hoppas det går lika smidigt för er som det gick för mej.
Post Reply