Registrering av turbokonverterad bmw e30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Registrering av turbokonverterad bmw e30
tja
ska snart köpa mig en bil som jag ska fixa lite med innan jag blir 18, då har jag en fråga: vad behövs att göra med bilen om jag ska registrera den med turbomotor. jag vill juu hälst att jag ska kunna kö den på gatan eftersom jag ska använda den till vardags
MVH
ska snart köpa mig en bil som jag ska fixa lite med innan jag blir 18, då har jag en fråga: vad behövs att göra med bilen om jag ska registrera den med turbomotor. jag vill juu hälst att jag ska kunna kö den på gatan eftersom jag ska använda den till vardags
MVH
-
- Posts: 6
- Joined: 11 Jan 2006, 14:59
- Location: FInland
Det går visst att besikta. André gjorde juh det..
kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190
kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190
e30 -88 M-Technic II 2.3Tic
BasTaDeLLi wrote:Det går visst att besikta. André gjorde juh det..
kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190
ett stort tack till dig
BasTaDeLLi wrote:Det går visst att besikta. André gjorde juh det..
kolla här: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1638&postdays=0&postorder=asc&start=190
I hans fall så var väl bilen importerad från USA och då gäller andra regler?
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
Ja det går inte att regga en turbo konverterad "modern" svensksåld (eller tysk) BMW.
Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.
Det går att regga en BMW som ombyggtfordon med turbomotor, typ B230FK eller saab lätt tryckare.
Krävs mer än bara motorbyte då.
Sök så hittar du mer om det. Eller kontakta SFRO.
Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.
Det går att regga en BMW som ombyggtfordon med turbomotor, typ B230FK eller saab lätt tryckare.
Krävs mer än bara motorbyte då.
Sök så hittar du mer om det. Eller kontakta SFRO.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
- johanedstrom
- Posts: 119
- Joined: 21 Nov 2005, 08:40
- Location: piteå
ILiveToRide wrote:Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.
jag tror du har fel där. jag vet folk som har haft turbokonverterade motorer i både amatörbyggd fordon och ombyggt. tex en lotus super7 med dubbelturbokonverterad nissan v6 http://www.zatzy.com/showthread.php?t=240189
du måste dock ha gilltigt bromspapper och det får ej vara mer än 15kw/100kg.
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
johanedstrom wrote:ILiveToRide wrote:Amatörbyggt eller ombyggt fordon ändrar inte på någonting gällande turbokonvertering. Båda kräver motor i orginalskick för att det skall gå.
jag tror du har fel där. jag vet folk som har haft turbokonverterade motorer i både amatörbyggd fordon och ombyggt. tex en lotus super7 med dubbelturbokonverterad nissan v6 http://www.zatzy.com/showthread.php?t=240189
du måste dock ha gilltigt bromspapper och det får ej vara mer än 15kw/100kg.
Visst kan jag ha fel. Men de gånger jag frågat SFRO representanter så har de sagt att det inte går på grund av att avgascertificeringen för motorn inte gäller längre. Att det i princip var kört redan vid eftermarknadssprut på en annars orginal motor.
Jag har gärna fel om detta. Men jag behöver lite bevis för att tro på det.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
ang. besiktiningsreglerna är det så att från och med jan 2007 kom nya regler för ombyggt fordon. Det som skilljer sig i regelverket är att vägverket vill att fler kör med katt. Detta har medfört att man får byta till ett modernare styrsystem och avgasrening från samma bil. Om man sedan får ändra motoreffekten vid samma ingrepp är inte klart. SFRO som fått uppdraget att besikta sådana ombyggnationer vet inte hur dom skall tolka reglerna, dock är det upp till besiktningsmannen att tolka.... Reserverar mig för ev fel, detta är hur jag förstått det hela när jag letat runt.
Tilläggas bör även att man måste i övrigt ha fordonet besiktat som ombyggt lr amatörbyggt. Ombyggt bör inte vara några större bekymmer eftersom det räcker med att tex ändra bromsarna och tex byta motor...
Tilläggas bör även att man måste i övrigt ha fordonet besiktat som ombyggt lr amatörbyggt. Ombyggt bör inte vara några större bekymmer eftersom det räcker med att tex ändra bromsarna och tex byta motor...
Tja.
Min var godkänd med turbo. Det var en svensk såld 325:a. Och den blev besiktiad som ombyggt fordon av SFRO. Jag hade en bra besiktnings man till hjälp från SFRO och det var aldrig några problem.
För att få regga om bilen som ombyggt fordon krävs det tre stor ändringar minst exempel, dämpare.bromsar,motor
Men jag vet också att vissa SFRO män inte är glada för det med turbo. Men det gick för mej och då ska det gå för andra.
Man ska bygga om rätt mycket för att få den som amatör bygge. Har för mej om man bygger en seriös störtbur som bär hela karossen och sen kappar man bort golvet och bygger in det med buren så kan du få den som amatör byggt fordon. Och då spelar det ingen roll vad du har för motor bara den inte lämnar mer effekt än vad bilen får ha med sin vikt.
Dom kommer förmodligen kräva bromspapper. Jag behövde aldrig görar något sådant. Killen som besiktiade min var ute och körde en sväng med den.
Men han sa att det blev obligatoriskt med kattalysator för mej. Men sen ändra han sej och sa att dom på bilprovningen fick betämma det. Jag hade katt på min när jag körde in men han var inte så förstånde där inne på bilprovningen. Så det blev att jag hade dom gammla avgas kraven.
Detta var på grund av attt jag bytat styr system.
Här hade jag nog lite tur men hur som helst så hade bilen gått igenom för värdena var godkända även för kat bilar.
Jag önskar alla lycka till och hoppas det går lika smidigt för er som det gick för mej.
Min var godkänd med turbo. Det var en svensk såld 325:a. Och den blev besiktiad som ombyggt fordon av SFRO. Jag hade en bra besiktnings man till hjälp från SFRO och det var aldrig några problem.
För att få regga om bilen som ombyggt fordon krävs det tre stor ändringar minst exempel, dämpare.bromsar,motor
Men jag vet också att vissa SFRO män inte är glada för det med turbo. Men det gick för mej och då ska det gå för andra.
Man ska bygga om rätt mycket för att få den som amatör bygge. Har för mej om man bygger en seriös störtbur som bär hela karossen och sen kappar man bort golvet och bygger in det med buren så kan du få den som amatör byggt fordon. Och då spelar det ingen roll vad du har för motor bara den inte lämnar mer effekt än vad bilen får ha med sin vikt.
Dom kommer förmodligen kräva bromspapper. Jag behövde aldrig görar något sådant. Killen som besiktiade min var ute och körde en sväng med den.
Men han sa att det blev obligatoriskt med kattalysator för mej. Men sen ändra han sej och sa att dom på bilprovningen fick betämma det. Jag hade katt på min när jag körde in men han var inte så förstånde där inne på bilprovningen. Så det blev att jag hade dom gammla avgas kraven.
Detta var på grund av attt jag bytat styr system.
Här hade jag nog lite tur men hur som helst så hade bilen gått igenom för värdena var godkända även för kat bilar.
Jag önskar alla lycka till och hoppas det går lika smidigt för er som det gick för mej.