Page 1 of 3

niklas g ! e36:a !bilder på nya bakhjul

Posted: 17 Aug 2007, 23:50
by niklas g
hallå !

dags att slänga upp en liten projektråd igen tänkte jag :)
funderade bra länge på att skippa mantan, tills jag fick tag på en billig e36 kaross, då var det klart !
så mantaprojektet är nerlagt :D

mer spec kommer !

Motor : Bäckis gamla tänkta metanolspis (m50 2,8l) matad med en holset hx60 och lite gas antagligen :D
autronic SMC och MSD DIS-4 tändning som styrsystem.

Drivlina : fårrd 9" axel (innehåll ej klart än) .
antagligen nån preppad pg , eller th400 låda :?

Kaross : inte riktigt klar ännu, men ska försöka med att få till nåt rörramschassi :wink:

kommer att fylla i bättre spec senare.


hade turen att få bli arbetslös i nästan 1 månad, så nu är man pappaledig och försöker köra på allt vad det går med bilen.
har mest hållt på att kapa bort en jävla massa plåt från bilen, hjulhus fram, och rubbet bak för att göra plats åt raggaraxeln som jag ska försöka hämta under veckan :)

har beställt en massa sömlösa rör som jag väntar på ivrigt :x

så här såg bilen ut vid hemkomst .
Image

började kapa bort hjulhusen fram mm och provmontera motor .
Image
Image
Sen har jag ägnat gårdagen och idag att kapa lite bak .
Image
Image
Image

gillar kulören som är, så det blir nog en ny lack utvändigt bara
Image


Inte så spännande bilder nu, men det ska förhoppninsgsvis bli bättre med tiden :D

har 3 veckor ledigt kvar, och jag hoppas ska hinna bli klar med 4-linken och buren tills dess :roll:

har även avancerat upp till 540 e39 touring som familjekärra under sommaren :)
måste dela med en bild på den ,gillar utsendet på den skarpt :wink:
Image

det var allt tills vidare, fler bilder/info kommer när jag börjar montera raggaraxeln :wink:

Posted: 18 Aug 2007, 09:50
by johankihl
Bilderna fungerar inte.

Finns Mantan kvar än? Har en polare som är intresserad av den isf. Skicka PM till mig.

Posted: 18 Aug 2007, 19:55
by stecka
Ser bra ut det där :wink: uppdatera ofta och mycket :D

Posted: 18 Aug 2007, 20:06
by P.Herrdahl
Image

Är det inte konstig placering på spjället?

Fett bygge! :D

Posted: 18 Aug 2007, 20:10
by robbz
metismotor va?
då behövs ingen ic..

btw gillar verkligen projektet, kommer bli yberball när den är klar.

/mvh

Posted: 18 Aug 2007, 20:12
by P.Herrdahl
robbz wrote:metismotor va?
då behövs ingen ic..

/mvh


Är det så seriöst, bara rakt fram alltå. :D

Gott.

Dum jag är, det är ju inte så lätt att missa topicen. :x 8)

Posted: 18 Aug 2007, 20:36
by robbz
äh svänga lär han ju ändå få göra i depån :wink:

/mvh

Posted: 18 Aug 2007, 21:44
by Strandholm
MathiasH wrote:
robbz wrote:metismotor va?
då behövs ingen ic..

btw gillar verkligen projektet, kommer bli yberball när den är klar.

/mvh


Vad är en metismotor?


"Motor : Bäckis gamla tänkta metanolspis (m50 2,8l) matad med en holset hx60 och lite gas antagligen "



PS: härligt projekt, hade dock varit ballt att få se mantan in action :)

Posted: 18 Aug 2007, 22:48
by p_stman
för att metanolen kyler som FAAAAAN

det funkar ypperligt att köra utan intercooler.. tänk bara på vilka monster spridare du måste ha...

METANOL = 6.5 -1 blandningsförhållande....

Posted: 18 Aug 2007, 23:01
by johankihl
p_stman wrote:för att metanolen kyler som FAAAAAN

det funkar ypperligt att köra utan intercooler.. tänk bara på vilka monster spridare du måste ha...

METANOL = 6.5 -1 blandningsförhållande....


Insuget är byggt för dubbla spridarrader om du tittar.

Många metanolmotorer körs helt fyllda med betong i kylkanalerna och utan nämnvärd kylning. Det blir helt enkelt inte så varmt med metanol. Mycket effekt ger det också, Niklas HX 60 kommer att köras över pumpgränsen :)

hmm

Posted: 19 Aug 2007, 06:25
by Nicke Blom
synd på Opel Mantan!!!

Nu är du en i mängden igen :D

Re: hmm

Posted: 19 Aug 2007, 09:43
by niklas g
Nicke Blom wrote:synd på Opel Mantan!!!

Nu är du en i mängden igen :D


haha, det stämmer kanske :) men det kändes inte helt rätt med mantan på nå vis :?

Posted: 19 Aug 2007, 09:58
by niklas g
johankihl wrote:
p_stman wrote:för att metanolen kyler som FAAAAAN

det funkar ypperligt att köra utan intercooler.. tänk bara på vilka monster spridare du måste ha...

METANOL = 6.5 -1 blandningsförhållande....


Insuget är byggt för dubbla spridarrader om du tittar.

Många metanolmotorer körs helt fyllda med betong i kylkanalerna och utan nämnvärd kylning. Det blir helt enkelt inte så varmt med metanol. Mycket effekt ger det också, Niklas HX 60 kommer att köras över pumpgränsen :)


blev nog lite missförstånd om metanolen, jag skrev "bäckis gamla metanolspis " dom flesta vet ju vilken motor det var .
hade tänkt köra på etanol :wink:

tycker metanol verkar vara lite farligt, och är det inte omständigt att köra med metanol, har hört att man lär tömma systemet mm för att själva metanolen "sliter" på spridare mm :?:

Har ingen erfarenhet alls av metanol, så dom som har lite kunskap får gärna fylla i lite här, om det är några särskilda bestämmelser mm .

hoppas att jag kan hämta bakaxeln idag så man kan börja med den imorgon bitti direkt :wink:

MEN jag saknar dom främre 4-länksfästerna, och undrar om nån har såna i närheten ?

mvh

Posted: 19 Aug 2007, 18:43
by johankihl
Tja! Jag tror att LG har 4-länk plattor liggande. Han är i verkstaden imorn, ring honom på 0705860005. Annars har hans skärare cad liggande och då tar det bara några dagar innan det är klart.

Posted: 19 Aug 2007, 19:06
by niklas g
johankihl wrote:Tja! Jag tror att LG har 4-länk plattor liggande. Han är i verkstaden imorn, ring honom på 0705860005. Annars har hans skärare cad liggande och då tar det bara några dagar innan det är klart.


ska åka förbi vid mats eriksson imån och kika om han har nåt, annars ringer jag han :wink: