Page 1 of 3
M5 3,6 motor i E30. problem??
Posted: 17 Aug 2007, 13:17
by Jonis
HEJSAN alla goa gubbar..
spanat runt här ett bra tag å sett hur grymma ni e på BMW. (imponerad)
min fråga är som så här:
har en e30 325 -89 4dr. och har nu fått möjlighet till en 3,6 motor.
vad blir problemen och hur gör man me låda bakaxel kardan och sånt??? å måste de kapas i torped, å hur gör man me elsystem...??
e de besiktningsbart?
tacksam för svar, vet ju att ni kan de här!!
MVH
Posted: 17 Aug 2007, 14:12
by Rudolf
535 låda så kan man väl använda orginal kardan?
Posted: 17 Aug 2007, 19:38
by e30emil
borde ju gå o besikta om inte bes. gubben e allt för insatt i bmw o man bygger så de ser orginal ut.. funka iaf me m50 i min
vad gäller elen så e de väl nån signal från bakaxeln som styrboxen gärna vill ha , har jag för mig iaf. annars går den på nödprogram. men det finns ju dom som löst det.... så d nog inga problem...
Posted: 17 Aug 2007, 23:41
by Jonis
men vad tål en orginal kardan för efekt då tro? å man bör väl agadiffan den då, eller skaffa riktig axel (min e tråkkig odiffad) men en riktig axel e såååå dyrt..!!
varför funkar inte en m5låda då?
tacksam för alla svar och funderingar...
MVH
Posted: 18 Aug 2007, 14:18
by xelerator
klart du kör med m5 låda om du har en

..
sen kan du köra med m5 bakaxel oxo om du nu vill de.. men det blir "lite" o modda

..
så det mesta går... beror på hur kunnig du är och hur mycket du är beredd att kapa i bilen..
Posted: 18 Aug 2007, 15:43
by Freddy_boy
Tja!kunde inte undvika att se detta
Har jag fattat de rätt så e de väl ganska mycket ombyggnation för att få dit M5 bakaxel ,särskilda drivaxlar och liknande?
de känns som att de bästa hade varit en M3 bakvagn men dom växer ju inte på träd direkt

...
Posted: 18 Aug 2007, 15:47
by BRUZZE
kan nån föklara lite mer va det gäller signal från bakaxel vs nödprogram etc?
Posted: 18 Aug 2007, 16:00
by Hardstyler
BRUZZE wrote:kan nån föklara lite mer va det gäller signal från bakaxel vs nödprogram etc?
det är hastighetsignalen. utan den så varvar det bara ca 6000rpm, men det får du lätt bort med ett trimchip...
Mvh
Posted: 18 Aug 2007, 17:31
by Jonis
oki...
men som freddy säger så känns en m3 bakvagn eller liknande som det bästa, orginal lär pajja m5ans känns som alldeles för mycket jobb för en budget sleeper..
vilken bakvagn tycker xelerator man ska ha då?
mitt "kunnande" e inte överdrivet grymt tyvärr...
så att tanken e så lätt och hållbart bygge som möjligt!!
ha de göra bra..
MVH//
Posted: 18 Aug 2007, 17:51
by BRUZZE
räcker me orginal 325 axel me stora diffen väl, man kan ju bygga om kardan å slänga på sviktståls axlar, så lär man klara sig ett bra tag?
Posted: 18 Aug 2007, 18:46
by Jonis
okaj....
men va kan få tag i ensån för lite pengar, snål som man e?!!?
tänkte också att min kusin e ju svetsare å en duktigt svetsad borde väl hålla?
a de e sant, de finns la ett företag i gbg som fixar såna axlar tror ja!?!
sen hastighetssignalen, den måste väl funka för besiktning?
mycke frågor finns de....
MVH//
Posted: 18 Aug 2007, 18:58
by ragge_c
Hardstyler wrote:BRUZZE wrote:kan nån föklara lite mer va det gäller signal från bakaxel vs nödprogram etc?
det är hastighetsignalen. utan den så varvar det bara ca 6000rpm, men det får du lätt bort med ett trimchip...
Mvh
eller så drar du en sladd från instrumentet till ecu
Posted: 18 Aug 2007, 22:27
by Jonis
e säkert en korkad fråga men, ecu?
MVH
Posted: 18 Aug 2007, 22:46
by e30emil
SPL_Racing wrote:e säkert en korkad fråga men, ecu?
MVH
styrboxen..
Posted: 19 Aug 2007, 00:01
by Jonis
okaj... då e ja me..
MVH
Posted: 19 Aug 2007, 15:53
by Jonis
vad ger ett chip ca i hk/nm till M5 motorn, och vart vänder man sig då till för vettigt företag(iGBG trakten)..?!?
MVH

Posted: 19 Aug 2007, 17:11
by Nobbe
SPL_Racing wrote:vad ger ett chip ca i hk/nm till M5 motorn, och vart vänder man sig då till för vettigt företag(iGBG trakten)..?!?
MVH

Inte tillräkligt för att det ska va värt pengarna. Om det ens ger nån effekt ökning öht.