Page 1 of 2

Hur mycket effekt?

Posted: 30 Jan 2006, 13:46
by Pernu
Tjena!
Hur mycket kan jag ladda med denna motoruppsättning och hur mycket effekt plockas ungefär vid det laddtrycket?

Helrenoverad 2,5 liters M20 motor med bland annat nya:
Vevlager, Ramlager, Kolvringar, Komplett Packningssats,
Komplett packboxsats, Ventiltätningar, Vattenpump,
Kamrem, Topplocks bultar.

TOPP:
Alla pinnbultar utbytta
Insug och avgaskanaler duktigt portade
Alla kanaler uträtade och polerade, avslipade ventilstyrningar,
Ventilspel justerat till rätt mått samt inslipade ventiler,
Toppen är planfräst 6/100 delar,
Något urtagna förbränningsrum så den är lite kompsänkt.

BLOCK:
Alla plana ytor slipade
Honade cylinderlopp
Inga vändkanter alls
Svänghjul, tryckplatta, balanseringsdämpare, vevaxel, vevstakar och kolvar är invägda och viktjusterade enligt konstens alla regler.
+
KKK K27 aggregat,
Iveco alu intercooler,
Ferrita tryckrör,
Regulator från alutech (ställbar),
Modifierad bränslebrygga med 465cc spridare,
Högtrycks bränslepump Bosch 984,
Tial 50mm dump,
Tial 38mm extern wastegate,
Grenrör med uttag för tempgivare samt mätning av mottryck,
535 LMM,
Spal elfläkt,
Setrab oljekylare komplett med slangar och nipplar,
Koppling Hydralisk med 4puckad SACHS racing sinterlammel,
3-tums hemmasnickrat avgassystem hela vägen.


mvh/ Pernu

Posted: 30 Jan 2006, 14:46
by peppe
När jag läser din spec. så blir jag förbryllad att det inte sitter en MLS eller att kolvarna är svarvade.

Fast jag kanske missade något? Kapade ventilstyrningar kan i vissa fall vara farligt på en turbo maskin med höga tryck. Är ialla fall vad jag har hört.

Posted: 30 Jan 2006, 22:48
by Pernu
Denna bil ska gå som 300hk bil ett tag iaf pga att jag inte har råd me styrsystem så då borde väl inte kompsänkning vara nödvändigt vad jag förstår. Ok men som sagt så kommer ju inte motorn köras med så högt ladd typ 0.7 :?: Men de e bra att veta de svaga punkterna nu ändå.

Tack för svaren! Men som sagt är gränsen cirkus 300 (ladd?) med en sådan här uppsättning utan kompsänkning och styrsystem? Vad skulle effekten kunna hamna på om dessa grejer också var fixade?

Posted: 30 Jan 2006, 22:56
by peppe
Det går att sniffa förbi 300hk strecket, men då bör man ha bättre koll på tändning än vad du har med orginal styrsystem.

- Var ju någon tråd innan forumet blev hackat någon snubbe som lirkat ut mycket fina siffror med Motronicen, den tråden är tyvärr borta.

- En kompsänkning och ett motorstyrsystem då kan man bjussa på rätt bussigt.

Posted: 30 Jan 2006, 23:19
by Pernu
Ok men om jag håller mig på 300 eller strax under vad har jag för ladd då? Hur mycket innebär bjussa på rätt bussigt då? :twisted:

Posted: 30 Jan 2006, 23:28
by peppe
Hur mycket ladd du måste pinka i kan jag inte svara på då jag inte bromsat någon M20B25, ännu.

Ärtan eller Bäckis kan säkert svara på den frågan bättre än mig.


- Bjussa på duktigt är ju ett rätt difust svar :) robbz spöade väll sin M20 till 600 dryga hk, det med standard innehåll? Spjuvern hade ju även bra med effekt också.

Men då tror jag att tillförlitligheten till jobbet inte bör tas på allvar. 400hk bör vara ett bra för gatan sedan lite mera åka på banan d.vs.. om tuningen är OK.

Posted: 31 Jan 2006, 01:17
by NORMIND
Johnny wrote:
peppe wrote:Det går att sniffa förbi 300hk strecket, men då bör man ha bättre koll på tändning än vad du har med orginal styrsystem.

- Var ju någon tråd innan forumet blev hackat någon snubbe som lirkat ut mycket fina siffror med Motronicen, den tråden är tyvärr borta.

- En kompsänkning och ett motorstyrsystem då kan man bjussa på rätt bussigt.


Saknar också den tråden, han får gärna lägga ut info på nytt. Sniffade/siktade inte han på 400 bakhjulshästar? Körde med olika BTR:er på sug och ladd osv..


tror det var en jag känner lite lätt som skrev den tråden men han har inte reggat sej igen efter att forumet blev hackat... 38xhk var det i den då i alla fall i motorn... det var ett mappat chipp till original styr systen han körde med... sist jag hörde nått om den så hade den rasat pga för mycke ladd

Posted: 31 Jan 2006, 23:52
by peppe
Det var i vilket fall en intressant tråd, och förmodligen en intressant snubbe som knåpat ihop maskinen. Jag diggade den lösningen, och bromspappret.

Posted: 02 Feb 2006, 11:34
by bmw patrik
tjena
det är jag som är snubben :lol:
det var 385,5 hk på driv hjulen och 585 nm korde så i 200 mil
sen sa en kolv upp sig vev staken gick av slog hål i blocket och 2st ventiler en ny motor är redan ihoplockad

Posted: 02 Feb 2006, 12:23
by _Kalle_
Pernu wrote:Denna bil ska gå som 300hk bil ett tag iaf pga att jag inte har råd me styrsystem så då borde väl inte kompsänkning vara nödvändigt vad jag förstår. Ok men som sagt så kommer ju inte motorn köras med så högt ladd typ 0.7 :?: Men de e bra att veta de svaga punkterna nu ändå.

Tack för svaren! Men som sagt är gränsen cirkus 300 (ladd?) med en sådan här uppsättning utan kompsänkning och styrsystem? Vad skulle effekten kunna hamna på om dessa grejer också var fixade?


Om inte motorn är ihopplockad ännu så tycker jag det verkar grymt idiotiskt att inte kompsänka den även fast du inte satsar på mer än 300hkr. Att svarva kolvarna kostar inte mkt att lämna bort om man inte kan det själv.
Eftersom du sen kanske får råd med styrsystem och vill ladda på mera, då måste du skruva isär motorn och ja, allt de där.
/Mvh

Posted: 02 Feb 2006, 13:00
by bmw patrik
hej
min motor var på 9,01 i komp fast då körde jag på 30% etanol

Posted: 02 Feb 2006, 14:44
by peppe
bmw patrik wrote:tjena
det är jag som är snubben :lol:
det var 385,5 hk på driv hjulen och 585 nm korde så i 200 mil
sen sa en kolv upp sig vev staken gick av slog hål i blocket och 2st ventiler en ny motor är redan ihoplockad


Trevligt att du finns kvar här ialla fall :)

- 385,5hk vid vilket laddtryck var det?

Posted: 02 Feb 2006, 14:57
by E21_Rille
bmwpatrik: hur gjorde du med motronic:en ? chip ?

Posted: 02 Feb 2006, 15:58
by bmw patrik
hej
jag flyttade givaren på triggerskiva ca 12-16 grader,flyttar du för mycket så går den dåligt innan turbon börjar laddar,har även ett chipp med utslätad tändning vid 4000 varv,bromsade bilen på motor nord då gav den
vid 1,2 bar 326 på drivhjulen
1,35 bar 356 och vid 1,48 383hk men det var på gränsen till att börja spika vid den sista bromsningen på 1,48 bar