Bytt M52B20 mot M50B25 stött på problem
Posted: 20 Nov 2005, 15:34
Har börjat med ett projekt. En E36 320 Touring -95.
Den var ju på tok för slö. Så köpte en M50B25 -94.
Tänkte att det vore lite intressant dessutom med en 325 touring då det inte finns några tillverkade.
Men...
Målet är att sätta snurra på den maskinen. Utan att ladda så mkt. så tillika utan kompsänkning, Men vill få den att gå först som orginal sugmotor. Måste besikta osv.
Monteringen gick bra. Men vid uppstart är det slut på det roliga...
Den får bränsle, surar ner stiften. Och tänder till ibland någon ENSTAKA gång när man nöter på startmotorn. Har bytt stift. testat ECU och LMM båda dessa är hela.
Är det ngt som kan skilja på kabelhärvorna ? Hittade EN skillnad mellan motorhärvan på M50 n och i bilen. Stift nr 14 är tomt i bilens kontaktdel vid säkringsdosan, Men INTE på motorns. Har försökt få tag i bra elschema där det går utskönja vad detta stift nr 14 är för något. Utan resultat.
Nån som vet vad det kan vara ?
Vad annars kan tänkas skilja ?!
Nån som har tips på eventuella fel ?
Har en aning om att det kan tänkas vara vevaxelgivaren. Men känns troligare att det är något som skiljer i kabelhärvorna eller liknande.
Skall förmodligen dra bilen som den står nu utan frontparti m.m till en verkstad senare i veckan för att göra diagnos. Tyvärr så är det väldigt långt dit.
Så vill testa det jag kan nu medans jag har den hemma.
( P.s Synd det här med forumet , Då det fanns MYCKET intressant läsning i gamla trådar ) Borde vara skottpengar på hackare som förstör. Vad tillför dom för glädje, jävla idioter...
Den var ju på tok för slö. Så köpte en M50B25 -94.
Tänkte att det vore lite intressant dessutom med en 325 touring då det inte finns några tillverkade.
Men...
Målet är att sätta snurra på den maskinen. Utan att ladda så mkt. så tillika utan kompsänkning, Men vill få den att gå först som orginal sugmotor. Måste besikta osv.
Monteringen gick bra. Men vid uppstart är det slut på det roliga...
Den får bränsle, surar ner stiften. Och tänder till ibland någon ENSTAKA gång när man nöter på startmotorn. Har bytt stift. testat ECU och LMM båda dessa är hela.
Är det ngt som kan skilja på kabelhärvorna ? Hittade EN skillnad mellan motorhärvan på M50 n och i bilen. Stift nr 14 är tomt i bilens kontaktdel vid säkringsdosan, Men INTE på motorns. Har försökt få tag i bra elschema där det går utskönja vad detta stift nr 14 är för något. Utan resultat.
Nån som vet vad det kan vara ?
Vad annars kan tänkas skilja ?!
Nån som har tips på eventuella fel ?
Har en aning om att det kan tänkas vara vevaxelgivaren. Men känns troligare att det är något som skiljer i kabelhärvorna eller liknande.
Skall förmodligen dra bilen som den står nu utan frontparti m.m till en verkstad senare i veckan för att göra diagnos. Tyvärr så är det väldigt långt dit.
Så vill testa det jag kan nu medans jag har den hemma.
( P.s Synd det här med forumet , Då det fanns MYCKET intressant läsning i gamla trådar ) Borde vara skottpengar på hackare som förstör. Vad tillför dom för glädje, jävla idioter...