Page 1 of 1

318is med m50b25

Posted: 09 Aug 2007, 19:22
by turbo
Då man har haft en 318is nu ett tag och tyvärr börjat tycka den e lite tråkig (vilken den inte är) så har tankarna om överladdning väkts till liv.
hade tänkt åka med m50b25 och typ holset hx40 eller liknade agg. Har dock lite frågor, då man e novis på turbobyggen :roll:

Den första gäller kabelhärvan, behövs den om man kör på ordenligt sput o tändning typ autronic sm2 ir sm4?

Posted: 10 Aug 2007, 17:05
by xelerator
Hej o välkommer till forumet..

Jag rekommenderar dig att använda sökfunktionen då du nog har många frågor, och med största sannolikhet kommer du finna svar på dem ifall du söker lite :wink:..

men för att svara på din fråga ang kabelhärvan och nytt styrsystem..

antingen kan du använda dig utan org kabelhärva och modifiera den för att passa det nya sprutet du väljer..

eller så använder du dig av en ny kabelhärva och slänger ut orginalhärvan. Med vissa styrsystem ingår kabelhärvan eller så kan den köpas till, andra får du tillverka en själv..

lycka till!!

mvh

Posted: 10 Aug 2007, 22:24
by turbo
tack, ska fråga lite återförsäljare angående sprut o tändning mm, och som tur e så har man ju en fassa som är elektriker, så får nog sätta han på jobbet :twisted:

övrig lär bli ungefär som ett recept hittat i bilsport som gav 450 hk med orginal motor bortsett från svarvade kolvar och putsad topp, så man får hoppas det funkar för en sj också :)

Posted: 11 Aug 2007, 12:54
by xelerator
läs lite här så hittar du bra recept eller olika saker du kan göra med din motor..

läs tex turbokonverteringsfaqen i denna forumsavdelning.. står bland dem första trådarna...

finns lite kunnigare folk här när det gäller bmw turbos än bilsport :wink:..

för att få ut runt 450 hk så måste du på något sätt kompressionssänka motorn ifall du vill få någon hållbarhet... så om du inte svarvar kolvarna får du antingen skaffa andra kolvar, eller en annan topplockspackning..

till m50 är ett bra första steg att skaffa mls packning och arp topplocksbultar för lägre komp.. det räcker ett bra tag innan du måste uppgradera med bättre kolvar etc..

lycka till..

Posted: 12 Aug 2007, 16:13
by turbo
haha, de e ju inte bilsport som gjort "receptet" :mrgreen: Bäckis har varit med och utformat, så lite kunskap ligger nog bakom, men något så här ser de ut för tillfället

svarvade kolvar
mls 3,5mm topplockspackning
arp topplocksbultar
putsa till toppen, ev porta
hemmabyggt grenrör med dual entry (försöka kan man ju alltid :roll:)
holset hx40 eller likande aggregat
wastegate (ca 50 mm) och dump (ca 60 mm) från ppf
nya spridare
ny fuelrail från nuke performance
ny bränslepump eller två mindre
nytt sprut och tändning
mappa på e85
hemmabyggt avgassystem 3" med ca 4" downpipe
lättat m20 svänghjul med sachs 618 tryckplatta med 240mm 4-pucks sinterlamell

detta är hur "receptet" ser ut just nu, kommentera gärna om där e något som man ska lägga till eller byta ut pga att det inte kommer hålla eller liknande

Posted: 12 Aug 2007, 16:35
by JWSE30
Du behöver ju inte svarva kolvarna om du kör med 3.5 mm mls :D

Svetsa toppen är det bara nåt man behöver göra på m20?

Posted: 12 Aug 2007, 16:41
by turbo
Du behöver ju inte svarva kolvarna om du kör med 3.5 mm mls


Räcker det? någon som vet vad man får för komp med enbart 3,5:an?

Svetsa toppen är det bara nåt man behöver göra på m20?


vad menar du?

Posted: 12 Aug 2007, 16:45
by JWSE30
mls ska nog räcka, men nån annan får gärna komma med exakta komp uppgifter.

Jo när man kör turbo på m20 brukar man svetsa igen större delen av kylkanalerna för att den ska bli stabilare o inte spricka, både topp o packning antar jag, det hänger ju ihop.

Tänkte om man behöver göra likadant på m50 men de behöver man nog inte, eller?

Posted: 12 Aug 2007, 17:37
by JWSE30
okej misstänkte det..