Page 1 of 1

Hjälp med köp av e34

Posted: 29 Jan 2006, 10:38
by Frozz
Tänkte kanske köpa en e34 520 idag och ha som bruksbil. E en 89a som rullat 23,000mil med ac elhiss fram o bak abs eltaklucka elspeglar farthållare. Priset e 11500. Tänkte pruta ner de. Nu undrar jag bara om de e nått speciellt att titta på på e34orna? Typ barnsjukdomar. :D

Posted: 29 Jan 2006, 10:44
by Frozz
Ingen som vet nått?

Posted: 29 Jan 2006, 10:55
by camata
Rost i tanklock
Rutten AC
Klonk i fram-/bakvagn
Ruttna lyktor
Slitna dörrlister

Lite pinsamt att jag inte kommer på fler grejor just nu... :lol:

Posted: 29 Jan 2006, 11:01
by Frozz
camata wrote:Rost i tanklock
Rutten AC
Klonk i fram-/bakvagn
Ruttna lyktor
Slitna dörrlister

Lite pinsamt att jag inte kommer på fler grejor just nu... :lol:


Tackar så mycke för de camata. De blev inte den. den va såld tyvär. Kanske en 530 på gång. Något speciellt med dom? Hyr dyra e dom i försäkring? :D

Posted: 29 Jan 2006, 11:03
by Per Eriksson
Leta på blocket efter en likadan som det är bild på o ta regnumret o gå in på ett försäkringsbolag o testa en prisförfrågan så får du kostnaden för dig

Posted: 29 Jan 2006, 11:14
by Frozz
Mög bolagen klabbar. Det ena säger att jag ska ringa de andra vill inte osv osv... :(

Posted: 29 Jan 2006, 11:29
by jessejens
rost framkant på huv samt skärmkanter!

Posted: 29 Jan 2006, 13:14
by Frozz
Klart att man kollar efter rost. :D

Posted: 29 Jan 2006, 13:20
by FekZen
Funkar AC'n bra (vilket är svårt att testa på vintern kanske) men då har dem troligen skött bilen väl, för det är inte allt för vanligt med ett 100% fungerande ac system på E34orna idag.

Annars är det ju en tusning per stag som klongkar och så brukar bakvagns bussningar vara dåliga.
Känn även på dämparna, blir några tusen om dem är slut och rätt trisst att åka runt med dåliga dämpare.

Mvh Adde.

Posted: 29 Jan 2006, 13:47
by Frozz
FekZen wrote:Funkar AC'n bra (vilket är svårt att testa på vintern kanske) men då har dem troligen skött bilen väl, för det är inte allt för vanligt med ett 100% fungerande ac system på E34orna idag.

Annars är det ju en tusning per stag som klongkar och så brukar bakvagns bussningar vara dåliga.
Känn även på dämparna, blir några tusen om dem är slut och rätt trisst att åka runt med dåliga dämpare.

Mvh Adde.


Tackar för dom orden. De e inte lätt att leta 5 serie när man tyckt bättre om 3 serien. :D

Posted: 29 Jan 2006, 23:44
by Kero
http://www.autopower.se/begagnatguiden/e34beg.asp

Autopowers begangnatguide om e34!

Re: Hjälp med köp av e34

Posted: 30 Jan 2006, 17:22
by bemmerfanatic
Frozz wrote:Tänkte kanske köpa en e34 520 idag och ha som bruksbil. E en 89a som rullat 23,000mil med ac elhiss fram o bak abs eltaklucka elspeglar farthållare. Priset e 11500. Tänkte pruta ner de. Nu undrar jag bara om de e nått speciellt att titta på på e34orna? Typ barnsjukdomar. :D


520i/525i M20 88-90 (Rekke 6'er ­ 12 ventiler)
Motoren har en registerreim som skal byttes ved 60000 km eller hvert 5 år..(registerreim fra 185,- eks.moms.strammehjul fra 180,- eks.moms, og det bør byttes i samme slengen) Kamakselen kan slites ned i forkant som etterfølges av tikking og knaking fra motoren. (pris på sett fra 2300,- eks. moms(inkludert 12 vippearmer,2 vippeaksler,kam). Før 88 og i visse måneder i 89 kan ha feilaktige topplokksbolter. Om boltskallen går av, ramler den ned og legger seg under kamakselen etterfulgt av at kamakselen treffer skallen og trykker den igjennom topplokket som vil bli dyrt å reparere! Kontroller topplokksboltene ved å skru av oljepåfyllningslokket og se etter om skallene er av vanlig sekskantstype. I såfall bør man snarest bytte til de holdbare torxboltene som BMW har funnet fram. Et sett koster alt fra 200,- eks moms og det tar cirka en time å bytte. prisene er norske kr!!

Viftekoblingen på E34 som er av viskose-type kan med tiden havne ut for nedsatt funksjon. Symptomene er at temperaturmåleren går opp for høyt under køkjøring eller ved høye temperaturer, etterfølges av kokning . Koker motoren finnes det dessverre en mulighet for at toppen slår seg og blir skjev eller i verste fall sprekker. Kontroll av viftekoblingen gøres ved å ta tak i viftens vinger og kjenner etter om det glipper i viftens sentrum. Det skal være en viss motstand når man snurrer på viften for hånd. Å bytte viskose koblingen kommer på ca 1000 lappen...

Ang understell. BMW E34 er tunge biler og det påvirker livslengden på ledd, stag og foringer. Når du er ute og prøvekjører en bil, høre etter klonkende lyder fra bilen, spesielt når du kjører over ujevnheter(dårlig grusvei er greit å teste på).

I visse tilfeller kan vibrasjoner uppstå i fart mellom 80-140 km/t som følge av at forstilligens foringer er slitene. En annen feil som dukker opp på alle BMW før eller senere er slitene traversforinger. Det merkes gjennom at det dunker og slår bakfra ved gasspådrag og gassslipp. Bilens veiegenskaper blir dårligere og bilen får en vinglete oppførsel på veien. Bytte av traversforingene kostar fra 450,-

Bremsene får også mye juling grunnet bilenes høye vekt. Framfor alt er det vanlig at skivene forran slites ned med tiden og blir tynne og/eller slår seg pga overoppheting og blir skjeve. Er skivene skjeve oppstår vibrasjoner i forstillingen når man bremser med et bestemt pedaltrykk. En visuell kontroll av skivene kan være bra,da rust ikke er et uvanlig problem, spesielt på de bakre skivene. Kontroller også at håndbrekket tar som det skal og framfor alt at det tar på begge bakhjulene.

Lyktene kan gi svakt lys. BMW E34 har ellipsoidlykter, så det gjør ingen ting om reflektoren er skadet, som oftest er det en linse som begynner å bli sliten/møkkete. Det fins de som har polert rent sine linser med mer eller mindre lykkende resultat. Belysningen er i allefall et punkt som man bør kontrollere på et tiltenkt objekt. Lyskontrollmodulen (LKM) som finns på alle E34 modeller med check-control har loddininger som kan bli dålige med tiden. Som resultat slutter en eller flere lykter å fungere, fikses enkelt gjennom at man lodder på litt tinn på skadede loddninger.

Vibrationer. Når man er ute och prøvekjører en E34 skal man være veldig oppmerksom på vibrationer som dukker opp omkring 90 km/t, som oftest kommer av sliten drivlinje. Kardangakselen's bærelager eller hardyplata bruker være skadet i dramaet.

Styreservoen kan være sliten. Det er ganske dyrt å fikse, men lett å oppdage.. Man vrir helt enkelt på rattet og kjenner etter når det blir motstand i rattet. Normal glipp er ca 1-5 mm mot hver side..

Rust finner man på så godt som alle eldre biler. BMW E34 er desverre ingen untak selv om den står i mot rusten ganske bra. Se etter rust på de vanligste stedene,dvs. på undersidene av dørene samt kantene,rundt skjermer og skjermkanter. Se også på bagasjeluken og forran på panseret. Tank lokket er spesielt angrepet,se etter rust på kantene og rundt selve bensinlokket. Om bilen er importert og av årsmodell 88-94, kontroller under sideblinklysene. Mange importører brydde sig ikke om å rustbeskytte der. Alle norsksolgte hadde fabrikkmonterte sideblinklys, samt importerte E34'ene av 95 modell eller nyere.

Viskermekanismen blir sliten som følge av at armene begynner å gnage på undersiden av panseret.

Varmeventilene kan sette seg fast. som følge av det får man ikke skrudd av varmen på ene eller andre siden av bilen.

Kondensviften begynner å tulle i det norske saltklimaet. Den sitter forran kjøleren og skal snurre når AC´n er i gang. En motstand ved siden av viften bruker å gi opp, men viften må byttes eller smøes opp om den går tregt.

Spidometer. dette er den absolutt vanligste "typefeilen" og er ikke bare isolert til import biler. Enkelt å gjøre, inklusive forfalskede servicebøker, vanskeligere å kontrollere for kjøperen. Man kan bare annbefale spekulanter i å ikke bare se på km innstillingen, en 250.000 km bil behøver ikke å være i dårligere stand en bil som bare har gått 150 000 km på telleren.

lykke til med kjøpet!;-)

Posted: 31 Jan 2006, 10:26
by Frozz
Tackar så mycke för svaren. E nu en stolt ägare av en e34 525. =)