Page 1 of 1

m3 e30 styrväxel

Posted: 06 Aug 2007, 23:07
by HULTA
komplett

pm:a pris


mvh

Posted: 07 Aug 2007, 07:13
by Bäckis
Tips:

Vanlig E36 är lite kortare och oftast lite billigare.

Posted: 12 Aug 2007, 12:34
by Nisse977
Hej!

Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv :D

Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.

Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.

Mvh Nisse

Posted: 12 Aug 2007, 12:59
by HULTA
Bäckis wrote:Tips:

Vanlig E36 är lite kortare och oftast lite billigare.


tackar

Posted: 12 Aug 2007, 13:06
by HULTA
Nisse977 wrote:Hej!

Jag monterade en E36 styrväxel. Var från en 318i -93 om jag inte minns fel. Gav bara 700kr för den. Denna gav till slut (med stopp för att inte hjulen skulle ta i karossen) ca 2,8varv mellan fulla utslag. Jag själv körde innan med en ickeservo växel... så det blev en DEEEEL skillnad mot 4,7 varv :D

Det du behöver göra för att få dit den är att fixa två st distanser att sätta ovanför styrväxeln där du monterar den i framvagnsbalken. Jag gjorde mina 13,5mm höga. För det var exakt den skillnaden på E30 och E36 växeln.

Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.

Mvh Nisse



är det skillnad på servo och icke servo på e30, alltså utväxlingen på kuggstången? ja har servo och min e totalt 4 varv.
passar e30 p-ändorna i e36 styrarmarna?

mvh

Posted: 15 Aug 2007, 17:42
by Nisse977
HULTA wrote:är det skillnad på servo och icke servo på e30, alltså utväxlingen på kuggstången? ja har servo och min e totalt 4 varv.
passar e30 p-ändorna i e36 styrarmarna?

mvh

Ja det är skillnad. Har för mig det är lite drygt 4varv med standard E30 servo och uppåt 4,7varv med den servolösa :) Du får 3,2varv med E36växeln, men då styr den lite för mycket, så om man sätter små stoppringar på ca 12mm på kuggstången får man istället lite under 3varv och den styr då lagom mycket.

Kolla min bilbyggartråd på rejsa så ser du. Du måste dock vara inloggad. Här är sidan 17. Jag hade inte monterat stoppen vid detta tillfälle dock.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=336

Posted: 15 Aug 2007, 18:14
by HULTA
ok tack för hjälpen

mvh

Posted: 16 Aug 2007, 08:09
by Bäckis
Har man E30 med servo så är E36 växeln bolt on sånär som på distanserna Nisse nämnde.

Posted: 16 Aug 2007, 14:45
by HULTA
Bäckis wrote:Har man E30 med servo så är E36 växeln bolt on sånär som på distanserna Nisse nämnde.


härligt, då vet ja de tack så mycke