M30 i E30, montering?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

charger

M30 i E30, montering?

Post by charger »

tjena, har startat ett projekt till som som jag skulle behöva lite info till. men det står säkert nånstans här, men det är nästan omöjligt at hitta.

nån kanske kan hänvisa till nån bra tråd eller svara på lite frågor?

mina funderingar är, har nu 2st bilar kompletta, en 535 -88 och en 320 -89

där ska motorn från 535an i e30in, hur gör man på enklaste sätt med det?
ska ja använda hela paketet med låda eller ska 320 lådan användas?

motorfästen, finns det nån kombination som passar eller får man custom bygga sånna?

sen antar jag att ja plockar över kylningen från 535an och ersätter fläkten med en sugande elfläkt kanske?

//Joel
Krillian

Post by Krillian »

hej.. 320 lådan passar ej..

du har stora sexan dvs M30 så m5 lådan passar? men dyr =/

320 har lilla sexan dvs m20. så där passar nyare 3 serien eller 5 serien där lilla sexan finns och "m50" 24v motorn.. m3,

ett tips

Sök runt på ppf så får du en uppfattning.. finns en del sådana byggen. ;)
charger

Post by charger »

var det ja misstänkte med lådorna. men då kvarstår resten av frågorna.
tycker mig inte hitta nått vettigt om just motering av m30 i e 30
paytax

m30 i e30

Post by paytax »

vill du h mkt info om m30 i e30 är det bara söka på www.autopower.se finns hur mkt som helst där!

mvh
AndersJ

Post by AndersJ »

Oooh, en M30-broder 8)

Du ska självklart använda lådan som sitter i 535:an du tar motorn från. M30-lådan är längre än motsvarande M10/M20 låda så du måste korta kardanen. Antingen tar du främre delen av kardanen från en E28 och sätter på den bakre delen av originalkardanen, eller så bygger du helt enkelt en ny kardan. Gör du enligt alternativ 1 måste du flytta bak fästet för stödlagret, men det är busenkelt.

Motorfästen är ett kapitel för sig. Jag har använt mig av originalkuddarna på framvagnsbalken och byggt fästen som är kraftigt vinklade för att passa mot hålbilden på blocket. Det är ett mindre helvete att malla in fästen som är så kraftigt vinklade för varje gång man tror att man är klar med fästena och sänker ner motorn så lägger den sig på styrväxeln, och det är ju obra ;). Nu har jag fått till dem hyfsat, men det är nog bättre att bygga som worre på forumet har gjort. Han har använt original motorfästen och svetsat nya infästningar i rambalken.
På den här bilden ser du att motorfästet sitter framför styrväxeln.
Image

Så här ser mina fästen ut, och på den nedre bilden ser du hur långt fram motorn hamnar.
Image
Image
/Anders
E30 EVO 335
charger

Post by charger »

ahh, perfekt. just vad jag behövde;) tack tack!

antog man fick bygga sig egna fästen, du har byggt båda sidor då eller? det vänstra såg ut som nå org alu?

men annars, du har inte behövt banka torpedvägg eller? höjden på motorn, den gör sig själv antar jag, så den inte tar i styrväxeln och vinkeln på det hela går att ha så man får lådan att ligga rakt?

sen hur har du gjort med kylning? tryckande fläkt då eller?

//Joel
AndersJ

Post by AndersJ »

Den översta bilden är worres bil och han har använt original motorfästen, men svetsat nya infästningspunkter i rambalken på varje sida. Jag har byggt båda motorfästena från grunden. Torpedväggen är orörd, men i gengäld hamnar motorn väldigt långt fram. Motornvinkeln är original och lådan ligger rakt. Kylningen har jag löst med att kapa nedre frambalken och tryckt in ett volvo 740-kyl med en tryckande elfläkt.

Jag byggde egna motorfästen för att jag var för snål att köpa nya, men det finns färdigbyggda motorfästen att köpa. Jag tror t.o.m att PPF säljer en av de tre vanligaste varianterna. Det finns som sagt tre varianter av motorfästen. Har inte exakt koll på skillnaden mellan motorfästena, men de ger olika position på motorn.
/Anders
E30 EVO 335
charger

Post by charger »

låster nästan mest lättsamt att flytta fästena i karossen. får nog bli det, och det med kylningen vill ja använda org 535 kylare och grejjer, tvivlar på att 320ins kyler nog?

kanske det viktigaste, tråget som kommet från e34an passar ner i karossen så det tar inte i nånstans?

hur kommer det hela se ut med växelspak sen måste det kortas och modifieras?

sen ang medbringare på vxllådan, går det att använda sig av den från 320 lådan? tänkte köra 320org drivlina med svetsad bakaxel:=
Last edited by charger on 06 Aug 2007, 17:39, edited 1 time in total.
rogern

Post by rogern »

charger

Post by charger »

man tackar rogern :D
Pimplaren

Post by Pimplaren »

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=366

Borde inte dessa funka? s38b36 har väl samma fästpunkter i blocket som en vanlig m30?

Lycka till.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
charger

Post by charger »

2000:- spänn!!! fy fan de e mer än vad jag gav för e30in ja bygger på :P

får nog bli org fästen, tack iaf!
charger

Post by charger »

slänger in en liten frånga till ang diffen. har ju en hel 535a -88 jag plockar delar av, kan nån med säkerhet säga om det är en bromsad diff i den? den rakt fram sliter den lös båda däcken så den åker i sidled men avtar eller vad man ska säga. men bilen har ju gått 30 000mil så den kanske behöver genomgås bara?
charger

Post by charger »

du bodde kasnke lite långt bort. bor sj i östersund. sen e de ju halva nöjet o bygga:)
charger

Post by charger »

hur var det med tråget? bör väl gå eftersom man kan använda ett e30 tråg i e34an?
AndersJ

Post by AndersJ »

charger wrote:låster nästan mest lättsamt att flytta fästena i karossen. får nog bli det, och det med kylningen vill ja använda org 535 kylare och grejjer, tvivlar på att 320ins kyler nog?

kanske det viktigaste, tråget som kommet från e34an passar ner i karossen så det tar inte i nånstans?

hur kommer det hela se ut med växelspak sen måste det kortas och modifieras?

sen ang medbringare på vxllådan, går det att använda sig av den från 320 lådan? tänkte köra 320org drivlina med svetsad bakaxel:=

Jag ska ta lite bilder så får du se hur motorn hamnar med E34-tråg.
/Anders
E30 EVO 335
Post Reply