M30 i E30, montering?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M30 i E30, montering?
tjena, har startat ett projekt till som som jag skulle behöva lite info till. men det står säkert nånstans här, men det är nästan omöjligt at hitta.
nån kanske kan hänvisa till nån bra tråd eller svara på lite frågor?
mina funderingar är, har nu 2st bilar kompletta, en 535 -88 och en 320 -89
där ska motorn från 535an i e30in, hur gör man på enklaste sätt med det?
ska ja använda hela paketet med låda eller ska 320 lådan användas?
motorfästen, finns det nån kombination som passar eller får man custom bygga sånna?
sen antar jag att ja plockar över kylningen från 535an och ersätter fläkten med en sugande elfläkt kanske?
//Joel
nån kanske kan hänvisa till nån bra tråd eller svara på lite frågor?
mina funderingar är, har nu 2st bilar kompletta, en 535 -88 och en 320 -89
där ska motorn från 535an i e30in, hur gör man på enklaste sätt med det?
ska ja använda hela paketet med låda eller ska 320 lådan användas?
motorfästen, finns det nån kombination som passar eller får man custom bygga sånna?
sen antar jag att ja plockar över kylningen från 535an och ersätter fläkten med en sugande elfläkt kanske?
//Joel
m30 i e30
vill du h mkt info om m30 i e30 är det bara söka på www.autopower.se finns hur mkt som helst där!
mvh
mvh
Oooh, en M30-broder
Du ska självklart använda lådan som sitter i 535:an du tar motorn från. M30-lådan är längre än motsvarande M10/M20 låda så du måste korta kardanen. Antingen tar du främre delen av kardanen från en E28 och sätter på den bakre delen av originalkardanen, eller så bygger du helt enkelt en ny kardan. Gör du enligt alternativ 1 måste du flytta bak fästet för stödlagret, men det är busenkelt.
Motorfästen är ett kapitel för sig. Jag har använt mig av originalkuddarna på framvagnsbalken och byggt fästen som är kraftigt vinklade för att passa mot hålbilden på blocket. Det är ett mindre helvete att malla in fästen som är så kraftigt vinklade för varje gång man tror att man är klar med fästena och sänker ner motorn så lägger den sig på styrväxeln, och det är ju obra . Nu har jag fått till dem hyfsat, men det är nog bättre att bygga som worre på forumet har gjort. Han har använt original motorfästen och svetsat nya infästningar i rambalken.
På den här bilden ser du att motorfästet sitter framför styrväxeln.
Så här ser mina fästen ut, och på den nedre bilden ser du hur långt fram motorn hamnar.
Du ska självklart använda lådan som sitter i 535:an du tar motorn från. M30-lådan är längre än motsvarande M10/M20 låda så du måste korta kardanen. Antingen tar du främre delen av kardanen från en E28 och sätter på den bakre delen av originalkardanen, eller så bygger du helt enkelt en ny kardan. Gör du enligt alternativ 1 måste du flytta bak fästet för stödlagret, men det är busenkelt.
Motorfästen är ett kapitel för sig. Jag har använt mig av originalkuddarna på framvagnsbalken och byggt fästen som är kraftigt vinklade för att passa mot hålbilden på blocket. Det är ett mindre helvete att malla in fästen som är så kraftigt vinklade för varje gång man tror att man är klar med fästena och sänker ner motorn så lägger den sig på styrväxeln, och det är ju obra . Nu har jag fått till dem hyfsat, men det är nog bättre att bygga som worre på forumet har gjort. Han har använt original motorfästen och svetsat nya infästningar i rambalken.
På den här bilden ser du att motorfästet sitter framför styrväxeln.
Så här ser mina fästen ut, och på den nedre bilden ser du hur långt fram motorn hamnar.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
ahh, perfekt. just vad jag behövde;) tack tack!
antog man fick bygga sig egna fästen, du har byggt båda sidor då eller? det vänstra såg ut som nå org alu?
men annars, du har inte behövt banka torpedvägg eller? höjden på motorn, den gör sig själv antar jag, så den inte tar i styrväxeln och vinkeln på det hela går att ha så man får lådan att ligga rakt?
sen hur har du gjort med kylning? tryckande fläkt då eller?
//Joel
antog man fick bygga sig egna fästen, du har byggt båda sidor då eller? det vänstra såg ut som nå org alu?
men annars, du har inte behövt banka torpedvägg eller? höjden på motorn, den gör sig själv antar jag, så den inte tar i styrväxeln och vinkeln på det hela går att ha så man får lådan att ligga rakt?
sen hur har du gjort med kylning? tryckande fläkt då eller?
//Joel
Den översta bilden är worres bil och han har använt original motorfästen, men svetsat nya infästningspunkter i rambalken på varje sida. Jag har byggt båda motorfästena från grunden. Torpedväggen är orörd, men i gengäld hamnar motorn väldigt långt fram. Motornvinkeln är original och lådan ligger rakt. Kylningen har jag löst med att kapa nedre frambalken och tryckt in ett volvo 740-kyl med en tryckande elfläkt.
Jag byggde egna motorfästen för att jag var för snål att köpa nya, men det finns färdigbyggda motorfästen att köpa. Jag tror t.o.m att PPF säljer en av de tre vanligaste varianterna. Det finns som sagt tre varianter av motorfästen. Har inte exakt koll på skillnaden mellan motorfästena, men de ger olika position på motorn.
Jag byggde egna motorfästen för att jag var för snål att köpa nya, men det finns färdigbyggda motorfästen att köpa. Jag tror t.o.m att PPF säljer en av de tre vanligaste varianterna. Det finns som sagt tre varianter av motorfästen. Har inte exakt koll på skillnaden mellan motorfästena, men de ger olika position på motorn.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
låster nästan mest lättsamt att flytta fästena i karossen. får nog bli det, och det med kylningen vill ja använda org 535 kylare och grejjer, tvivlar på att 320ins kyler nog?
kanske det viktigaste, tråget som kommet från e34an passar ner i karossen så det tar inte i nånstans?
hur kommer det hela se ut med växelspak sen måste det kortas och modifieras?
sen ang medbringare på vxllådan, går det att använda sig av den från 320 lådan? tänkte köra 320org drivlina med svetsad bakaxel:=
kanske det viktigaste, tråget som kommet från e34an passar ner i karossen så det tar inte i nånstans?
hur kommer det hela se ut med växelspak sen måste det kortas och modifieras?
sen ang medbringare på vxllådan, går det att använda sig av den från 320 lådan? tänkte köra 320org drivlina med svetsad bakaxel:=
Last edited by charger on 06 Aug 2007, 17:39, edited 1 time in total.
her er mitt bygge...
http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=33430&highlight=
http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=33430&highlight=
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=366
Borde inte dessa funka? s38b36 har väl samma fästpunkter i blocket som en vanlig m30?
Lycka till.
Borde inte dessa funka? s38b36 har väl samma fästpunkter i blocket som en vanlig m30?
Lycka till.
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
slänger in en liten frånga till ang diffen. har ju en hel 535a -88 jag plockar delar av, kan nån med säkerhet säga om det är en bromsad diff i den? den rakt fram sliter den lös båda däcken så den åker i sidled men avtar eller vad man ska säga. men bilen har ju gått 30 000mil så den kanske behöver genomgås bara?
charger wrote:låster nästan mest lättsamt att flytta fästena i karossen. får nog bli det, och det med kylningen vill ja använda org 535 kylare och grejjer, tvivlar på att 320ins kyler nog?
kanske det viktigaste, tråget som kommet från e34an passar ner i karossen så det tar inte i nånstans?
hur kommer det hela se ut med växelspak sen måste det kortas och modifieras?
sen ang medbringare på vxllådan, går det att använda sig av den från 320 lådan? tänkte köra 320org drivlina med svetsad bakaxel:=
Jag ska ta lite bilder så får du se hur motorn hamnar med E34-tråg.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335