Page 1 of 1
styrväxel??
Posted: 04 Aug 2007, 17:49
by salmon
hej. vill ha kortare ratt utslag på e30n just nu är det som en buss
läst lite och komit framm till att man kan ha e36 m3 -95 styr växel..
som ska ha 2.7 mellan stoppen.. men måste man ha servon ikopplad? eller blir det för tungstyrt?? någon som har provat? och fins det nå andra styrväxlar man kan andvända? och om jag har fel om nått så rätta gärna till
Posted: 05 Aug 2007, 11:51
by salmon
ingen som vet??
Posted: 05 Aug 2007, 22:27
by rsrper
Undrar också samma sak!
Posted: 11 Aug 2007, 15:50
by salmon
men ingen som vet nått om detta?? får väll köpa en m3 vaxel å testa då
Posted: 12 Aug 2007, 11:46
by Krillian
vet inte om man måste vara reggad men
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... tyrv%E4xel
där står lite.. hoppas man kan vara till hjälp
Posted: 28 Sep 2007, 18:04
by salmon
kay ingen som kan lägga svart på vitt så idag fick jag min fina styrväxel
ska montera den och se vad som händer, då kan jag säga om det ens är värt pengarna, men eftersom ingen vet så får jag testa först.. och ska köra utan servo och om det inte funkar så får jag montera det senare
Posted: 28 Sep 2007, 20:28
by Bonje
Jag kör för tillfället utan servo med en 3,0 rattvarvs styrväxel från E36 på min 318. Att det är lite tungstyrt är inget jag funderar så mycket på..
Posted: 28 Sep 2007, 23:03
by salmon
Bonje wrote:Jag kör för tillfället utan servo med en 3,0 rattvarvs styrväxel från E36 på min 318. Att det är lite tungstyrt är inget jag funderar så mycket på..
okay det låter juh bra hur löste du med knutarna? jag tänkte ta 2st övre knutar och sedan ta bort gummi skivan och ersätta den med alu i rätt mått så det passar
2st knutar som på bilden om någon har en sådan till övers så pm:a
fint monterad måste slipa lite i ena hålet ca 3mm och svarva distanser som jag monterar på undersidan av växeln. som samtidigt motverkar bumpersteering=)
Posted: 29 Sep 2007, 09:49
by Tompa
M3 E30 stag mellan rattstång och styrväxel passar rätt på om du får tag på ett sånt så slipper du bygga ihop knutarna.
Posted: 29 Sep 2007, 10:16
by Fisåkare
Hej igen Salmon!
Du kan köra med en styrknut från vilken E30 som helst bara den är från en med servo.
Sedan blir du nog tvungen att lägga distanserna åvanpå styväxeln, annars tar styrväxelskrället i oljetråget pga. av att den har grövre dimention än den till E30.
Jag provade först att lägga dom under styrv. eftersom jag också ansåg att vinklarna på styrstagen skulle bli mer gynsamma med tanke på att bilen är sänkt, men skit fick jag
Fast jag hade moroten i när jag baxade med det hela, så du kanske kan trixa till något så motorn kommer lite högre. Handlar bara om ett par millimeter.
MVH//Tobbe P
Posted: 29 Sep 2007, 10:17
by Bonje
Jag behövde inte grejsa någonting alls med knutarna faktist... Det passade rakt av!
Hade servo på bilen innan.. jag vet att det skiljer på längden mellan servo och icke servo.
Posted: 02 Oct 2007, 14:41
by Nisse977
Posted: 02 Oct 2007, 18:22
by salmon
tack du nisse var precis så jag tänkte med knutarna=) om du har nån till övers så pm=)
Sen behöver du också en passande styrknut. Min ickeservoväxel hade inte samma splinesaxel som E36 växeln hade. Splinesaxeln på E36 växeln är dick av samma dimension som rattstångens splines. Jag tog därför och satte ihop två "ovandelar" från två styrknutar för att få samma splineshål i båda ändar. Det finns säkert andra lösningar på detta. Jag satte sen en delrindistans på ca 50mm mellan knutarna. Det går nog att ha 55mm också.