Page 1 of 2
Oljesprutmunstycken?
Posted: 19 Jul 2007, 00:52
by M3JONAS
Behöver man ha det? Hur stor nytta gör det, hur mycket kan temperaturen på kolvarna sjunka med kylning/spolning på undersidan av kolvarna?
Anledningen till frågan är att jag har haft det på min motor tidigare men dessvärre så lossnade ett munstycke igår. Funderar på att helt enkelt skita i det nu. Tyvärr så har inte jag den smidiga varianten med m50 munstycken utan jag har modifierat blocket och monterat från SAAB

Lutar starkt åt att plugga hålen i blocket och helt enkelt skita i det...
Posted: 19 Jul 2007, 06:44
by Bäckis
Där ser du hur det går när man använder SAAB grejor. Fick lära mig den hårda vägen själv
Det är klart att det kyler kolven effektivt om du tänker på oljans temp i förhållande till förbränning. Att BMW sedan har det standard i nyare maskiner gör att man antar att det är bra.
Posted: 19 Jul 2007, 07:05
by E34 RRT
men hur borrar man in dom som jag sett at andra har gjort,vad måste man tänka på?
Posted: 19 Jul 2007, 09:05
by M3JONAS
Bäckis wrote:Där ser du hur det går när man använder SAAB grejor. Fick lära mig den hårda vägen själv
Det är klart att det kyler kolven effektivt om du tänker på oljans temp i förhållande till förbränning. Att BMW sedan har det standard i nyare maskiner gör att man antar att det är bra.
Någon fördel måste det vara eftersom det sitter standrad på många maskiner, precis som du säger...
Frågan är bara i vilka lägen man inte klarar sig utan det?!
Sitter det kolvkylning på alla värstingmaskiner som ni kört på sista tiden eller kan man klara sig utan tro?
SAAB´s prylar funkar säkert skitfint om de sitter där de ska sitta. När man som vi har gjort förösker para ihop saab med bmw verkar det bli någon konstig form av galvaniska strömmar som gör att prylarna havererar...
Hur ser det ut tidsmässigt om man vill få i m50 munstycken istället?
Posted: 19 Jul 2007, 10:52
by fulingbusen
Det klurar jag också på, har ett nissan block som inte har kolvkylning och det är väldigt trångt att komma åt att borra i det.
Hur går det med de stressade m20 motorerna som inte har kolvkylning? Hur mycket hjälper det med smidda grejer med tanke på värmen?
Posted: 19 Jul 2007, 11:51
by erik@e30
E34 RRT wrote:men hur borrar man in dom som jag sett at andra har gjort,vad måste man tänka på?
Ja lämnade mitt block till en firma som borrade in munstyckena från ramlager kanalerna upp mot kolven. munstycken från 745turbo motorn
Re: Oljesprutmunstycken?
Posted: 19 Jul 2007, 13:17
by jol
Jag har fyra sprutmunstycken över från m21d24 om du är intresserad
Re: Oljesprutmunstycken?
Posted: 19 Jul 2007, 15:23
by Pitbull
jol wrote:Jag har fyra sprutmunstycken över från m21d24 om du är intresserad
Jag köpte nya på Bmw till min M30 maskin.
Kostade 100kr st.
Mvh Mattias
Posted: 19 Jul 2007, 15:41
by Bäckis
Vi har inte jigg för att montera i S14, men det har Bonje.
Han är snäll och hjälpsam så skicka honom ett PM så är jag säker på att han hjälper dig med det.
Posted: 08 Nov 2007, 01:25
by Henke_mellerud
Lyfter tåden lite:)
Om man ska ha i munstycken. Måste man byta till den bättre oljepumpen då lr kan man köra med orginal?
// Henrik
Posted: 08 Nov 2007, 09:29
by Bäckis
Har kört med originalpump, men jag skulle nog satsat på den bättre.
Posted: 08 Nov 2007, 18:04
by Tommy.N
Är det nån som har en bild på en jigg?
Posted: 08 Nov 2007, 18:18
by Nobbe
Tommy.N wrote:Är det nån som har en bild på en jigg?

Posted: 08 Nov 2007, 18:21
by Tommy.N
Posted: 08 Nov 2007, 18:23
by Zwofurti
Posted: 08 Nov 2007, 18:24
by Bonje
Hahaha... du är en väldigt sjuk människa Nobbe!

Posted: 08 Nov 2007, 18:31
by s2_i_e30
HAHA de va bland de roligaste ja sett
