Page 1 of 15
BMW 850 (M70) turbo projekt
Posted: 08 Jul 2007, 20:48
by Rallyfinnen
Hej!
Har påbörjat ett bygge på en BMW 850. Tanken är att göra ett 'budgetbygge' att köra brett och fort med. Tänkte ladda 0,6-0,8bar med orörd motor, och siktar på att få ut 500häst. Vet inte riktigt vad dom motorerna tål (och vad som är svaga punkten), vad kopplingen tål osv.. Har inte hittat allt för många M70 turboprojekt på nätet, och ännu mindre detaljerad info om dom byggen som finns.
Recept:
-2xMega Squirt 1 för soppa, tändning och laddtrycksreglering
-2xLC-1 bredbandslambda från HQtech
-Vajerstyrda spjäll från M40
-Saab 350cc spridare
-'Spec' lamell+tryckplatta
-2 Saab 'hybridturbo' 15T kompressor och V6 avgashus med dubbla inlopp
-Hemsnickrade grenrör i svart 'tryckkärlskvalitet'
-Dubbla 3" avgasrör i rostfritt med 2+2 2,5" utblås
-M3 metallkattar
-2st IC från KL
-Konverterat till kuggstång för att ge mer plats för turbon på vänster sida.
-Installerat lamelldiff
-Hemmagjorda bussningar i bakvagn
-18x8,5" fram och 18x10" bakfälgar med svartlackade centrum och polerad kant
-Skaffat en reservmotor ifall att....
-Ställbara stötdämpare
-Tar-Ox bromsbelägg
Posted: 08 Jul 2007, 20:50
by Rallyfinnen
dubbelpost
Posted: 08 Jul 2007, 21:08
by M3JONAS
Kul med v12 turbo! Vad har du tänkt köra med för koppling?
Med de små aggregaten och så stor motor kommer vridet bli vansinningt kan jag tänka mig...
Posted: 08 Jul 2007, 22:38
by Nisse Järnet
Bilder! Tjacka två agg till moahaha
Posted: 08 Jul 2007, 22:49
by Chrille
Nisse Järnet wrote:Bilder! Tjacka två agg till moahaha
Quad-Turbo!!!
Posted: 09 Jul 2007, 19:48
by Rallyfinnen
Tänkte köra med original koppling, vet inte vad den tål, men dom ska vara rätt bastanta.. Det blir apmetoden, dvs testa och se vad som händer, om ingen har erfarenheter av kopplingarna på manuella 850?
Enligt mina 'beräkningar' så hamnar maxvridet på ca 650Nm vid 0,6bar (450Nm org), och dryga 700Nm om man vågar ladda 0,8 vid max VE.. Kan nog bli så att jag laddar 0,6 vid max VE och lite mer på högre varv istället, för att hålla momentkuvan i under kontroll.. (om inte mottrycket ställer till det på högre varv)
Jag hade faktiskt en ljus stund när jag funderade på 4 agg, men platsbristen satte stopp för det hela!
Funderade också på 18-19T från Volvo, som visade sig vara svårare och dyrare att få tag på, så det fick bli två 15t. Dom lyckas pressa +300hk med 15t på 2,3L Saabarna, så min okvalificerade gissning är att dom borde funka ok för ca250hk/st på 2,5liter med lägre ladd.. Vad tror expertpanelen?
Bilder på vad? Lösa delar? MS-boxar? Har bild på kuggstången när den sitter monterad, men det är väl inte så spännande?
Hur lägger man upp bilder förresten?
Posted: 09 Jul 2007, 19:48
by Rallyfinnen
Dubbelinlägg raderat!
Posted: 09 Jul 2007, 19:58
by Rallyfinnen
Fan, det blir ju dubbelt varje gång jag skriver nåt! Jag tryckte garanterat inte mer än en gång!
Förresten, råkar någon veta kapaciteten på bränslepumparna i 750/850?
Posted: 09 Jul 2007, 20:00
by Anders Elenius
V12 turbo, fina saker! Kul med något annorlunda!
(Ere Sam som e i farten med turbo bygge?)
Posted: 09 Jul 2007, 21:01
by Rallyfinnen
Jepp, pöllo jepobåo
Posted: 10 Jul 2007, 16:01
by Anders Elenius
Nå, nå... Lite pöllo ska man no vara för att bygg bmw turbo...
Posted: 11 Jul 2007, 14:07
by BeEmVe
kommer bli kul att följa de här bygget
inte så många som bygger på 12:an har jag märkt. lite synd, för de är väl en ganska potent motor
lycka till och jobba på
Posted: 11 Jul 2007, 15:02
by AndersJ
Vad är det som gör att du valt ett MS per sida?
Posted: 11 Jul 2007, 16:56
by Rallyfinnen
Främsta orsaken är att göra det så 'enkelt' som möjligt att ansluta dom i original kontakter, har ju alla givare dubbelt också..
Kändes dessutom lite simpelt att styra 12 spridare med två utgångar..(hade säkert funkat i praktiken), har även bättre möjlighet att bygga vidare på tändingen med två, köra wasted spark eller COP.
Lambdaregleringen hade nog blivit lite knepig med en box också gissar jag, iom att det är v-motor och dubbla rör hela vägen. Hade nog varit svårt koppla in två lambda och sedan styra spridarutgångarna separat per lamdasensor...tror inte det finns sådan kod.
Går jag ifrån konceptet med exakt samma program i båda boxarna så har jag även tillgång till fler extrautgångar odyl..
En orsk till kan vara felsökningssyfte, bara att växla boxarna för att se om felet är i någon box.
Angående potent motor.. har egentligen inte så höga tankar om M70, skulle inte kalla den potent iallafall. 300hk på 5l är inget rekord direkt! Tror inte den är speciellt överdimensionerad heller, speciellt topparna verkar vara en svag punkt (inbillar jag mig) Potent motor i mina ögon hade nog varit en M-motor, men kostar lite mer..
M70:ans största fördel är nog motorvolymen.. Den blir för dyr att sugtrimma, därför testar jag med turbo (efter åratal av tjat från Frank på SQR). Måste ju kompensera vikten i 850:n med lite effekt!
Posted: 07 Nov 2007, 18:52
by Rallyfinnen
Länge sedan sista uppdatering, men nu är det lite i rullning igen. Planen har ändrats lite, det blir två avgashus från Saab HFV6 med twin entry. Det är en 2,8L med 260hk vid ca 0,6bar (280hk i turbo x med okänt ladd).
Har snickrat lite grenrör sista tiden, börjar bli klara nu.
Hur lägger man upp bilder??
Posted: 07 Nov 2007, 19:15
by birro
Posted: 07 Nov 2007, 19:19
by Rallyfinnen
Fan, verkar vara begränsat till 1M bilder, mina är större.. Jävla krångel..!