S: BMW 323i E30 -86 samt rensning i skrubben
Posted: 03 Jul 2007, 22:09
BMW 323i 2D E30 -86 med rostfläckar här och var (framskärmar, bakskärmar, dörrar, bagagelucka, tanklock, runt taklucka osv). 28100 mil på mätaren. På skattekvittot står det 10, besiktningsperioden går ut 30/9.
Motorn går bara på fem burkar sedan i torsdags och har därför inte körts mer än nödvändigt för att flytta på bilen. Ett snabbt kompressionsprov visade 7.5 bar i den cylinder som inte driver. Tändstiftsbyte resulterade inte i några större förbättringar. Bytte topplockspackning (inkl planslipning av topplock) och termostat dagen före "haveriet." Orkar inte gräva mer i det utan säljer bilen i ett stycke som donator/renoveringsobjekt till högstbjudande.
UPPDATERING: Motorproblemet (en brusten vipparm) är nu åtgärdat och bilen är därför inte längre till salu i delar. Se ytterligare förklaring längre fram i tråden.
Värt att veta, bortsett från motorproblemet:
Värdesaker som sitter monterat:
Har även följande prylar som ligger och skräpar:
Bilder ordnas om så önskas, har inga liggande just nu.
Fri budgivning på allt, skambud undanbedes.
Allt finns i Umeå. De lösa prylarna skickas endast om köparen skriftligen (via email eller snigelpost) avsäger sig alla rättigheter till reklamation eller ångerrätt, och köparen står så klart för fraktkostnaden. Bilen skickas ej.
PM, e-mail (martin <at> bilgalning <punkt> se) eller 0735-052997.
Motorn går bara på fem burkar sedan i torsdags och har därför inte körts mer än nödvändigt för att flytta på bilen. Ett snabbt kompressionsprov visade 7.5 bar i den cylinder som inte driver. Tändstiftsbyte resulterade inte i några större förbättringar. Bytte topplockspackning (inkl planslipning av topplock) och termostat dagen före "haveriet." Orkar inte gräva mer i det utan säljer bilen i ett stycke som donator/renoveringsobjekt till högstbjudande.
UPPDATERING: Motorproblemet (en brusten vipparm) är nu åtgärdat och bilen är därför inte längre till salu i delar. Se ytterligare förklaring längre fram i tråden.
Värt att veta, bortsett från motorproblemet:
- - Blankslitna sommardäck på BMW original 14" alufälgar samt sporadiskt dubbade vinterhockeypuckar på 14" plåtfälgar.
- Rassel vid iläggning av fjärde växeln vid högt motorvarv p.g.a. föregående ägares hastiga urläggning av växeln vid plötsligt kopplingsras. Växeln i fråga uppvisar inga negativa symptom när den väl är ilagd.
- Avgassystemet behöver bytas.
Värdesaker som sitter monterat:
- - Lamelldiff ("lilla klumpen"? vet ej utväxling).
- Sparco Sprint sladdarstol med universalrumpgrill. Original sliten förarstol medföljer eventuellt om så önskas.
- Fjäderbensstag fram och bak tillverkade/monterade av någon föregående ägare. Inte snygga men verkar göra sitt jobb.
- Sänkningssats 60/40, både fjädrar och dämpare enligt rykte.
Har även följande prylar som ligger och skräpar:
- - Topplock M20B25 av okänd årsmodell. Ett förbränningsrum mosat av en ventiltallrik med flipperkulekomplex, så svetsning och omslipning alternativt urfräsning för kompsänkning krävs. Ett ventilsäte skadat. Kamaxel saknas, men jag har några vipparmar och eventuellt vipparmsaxlar liggande, dock ej säker på att det är ett komplett kit. Kamdrev tror jag finns också.
- Insug M20B25 tillhörande nyss nämnda topplock. Komplett med spridare, fuelrail och spjällhus. Inga kända skador.
- Avgasgrenrör M20B25 också tillhörande ovanstående topplock. Tvådelat. Inga kända skador.
- Avgasgrenrör M21D24 av okänd årsmodell. Ska tydligen passa på M20-topplock med mindre modifikationer för turbokonvertering i budgetklass. T3 turbofläns? Inga kända skador.
- Växellåda Getrag från 320 E30 av okänd årsmodell. Tömd på olja och avspolad, invändigt skick okänt. Spakställ och hardyskiva medföljer.
- Instrumentbräda från 320 E30 av okänd årsmodell. Grå, sprickfri och dammig.
- Mätarhus från 320 E30 av okänd årsmodell. Levereras med valfri mätarställning (står just nu på 0 km).
- Oljepump från M21D24 av okänd årsmodell. Passar enligt rykte i M20 men pumpar bättre än M20 standard oljepump.
Bilder ordnas om så önskas, har inga liggande just nu.
Fri budgivning på allt, skambud undanbedes.
Allt finns i Umeå. De lösa prylarna skickas endast om köparen skriftligen (via email eller snigelpost) avsäger sig alla rättigheter till reklamation eller ångerrätt, och köparen står så klart för fraktkostnaden. Bilen skickas ej.
PM, e-mail (martin <at> bilgalning <punkt> se) eller 0735-052997.