Page 1 of 3

BMW 327 TT (Nu även med rörliga bilder)

Posted: 03 Jul 2007, 19:40
by Per Eriksson
Motor
M20B25 block borrat, toppdeckat, O-ringat och kolvkylning
Smidd vevaxel med längre slag ”dieselveven”
JE Pistons smidda 84,5mm kolvar
Eagle 135mm smidda vevstakar
Kilander racing pinnbult
Högflödesoljepump
M20B20 topp med svetsade vattenkanaler och anpassad för M20B25 ventiler samt lätt portad.
Dr Schrick 272graders kam och starkare ventilfjädrar
Orört originalinsug
Egenbyggda grenrör,
2 st Mitsubishi TD04HL-15T med modifierade avgashus 5 från Saab 9-3 aero.
Sammankopplade interna wastegates.
2x2,5” avgassystem med gemensam Apple Racing 3” dämpare längst bak.
600x300x75 mm intercooler
Dumpventil i äkta plast.
Volvo 850 kylare med dubbla elfläktar.
Bränsle
Bosch ”044” pump monterad i modifierad originaltank
Högflödesfilter
6st Siemens 630cc spridare
Ombyggd original bränsletrycksregulator för ställbart tryck

Motorstyrning
Megasquirtn’spark som styr bränsle,tändning,laddtryck.
MSD6 tändbox och Blaster2 spole
Bosch bredbandslambda
Avgastempgivare

Kraftöverföring
4-puckad sinter
Sachs ”618” tryckplatta
M3E36 växellåda med eget spakställ och kortare lägen.
Kortad M5 kardan
M5 25% lamellbromsad diff utväxling 3,91:1
Egentillverkade drivaxlar i specialstål med M5 drivknutar.

Kaross
Original olättad 2 dörrars med taklucka och M-tech kjolpaket
Volvo Olivgrön 421 metallic garageedition
Skyddsbåge

Hjulupphängning
Ombyggda fjäderben till coilovertyp med E36 nav och ställbara topplagringar
Eibach ställbar 20mm krängningshämmare med infästning enligt M3E30
Ställbara Koni
Plastbussningar
Utväxling på rattstång ger 2 varv stopp till stopp
Bakvagnsbalk modifierad för diffinfästning och ställbar camber och toe-in
Ställbara fjädersäten och krängningshämmare
Ställbara Koni
Plastbussningar
Bärarmarna har flyttade stötdämparfästen och nav från M5

Bromsar

Huvudcylinder Ø25 från E32
Wilwood ställbar reducering för bakre kretsen
Stålomspunna slangar
Fram
Brembo 4 kolvsok från Mitsubishi EVO 8
Ventilerade skivor 320x30mm från EVO8
EBC Redstuff belägg
Bak
Brembo 2 kolvsok från EVO8
Ventilerade skivor 260x20 från M5
Handbroms och belägg från M5
Hjul
18x8 ASA Racing GT med 25/40/18 gatdäck
16x7 plåtisar med 205/50/16 Dunlop Direzza R-däck

Enda gången jag kört en repa på strippen och de gamla drivaxlarna höll fick jag en 12,2@198 på oklistrat.

Posted: 03 Jul 2007, 19:44
by Per Eriksson
Gjort alla maskinarbeten själv utom borrningen av blocket.
Tigsvetsningen har min käre vän och kollega Leffan fixat men annars är det jag o bara jag som varit i farten med handjagad svarv o fräs o färgspruta.

Posted: 03 Jul 2007, 20:06
by Per Eriksson
Image
Gatebil
Image
Gatebil igen
Image
En helg på Gatebil med lite hjärnsläpp......
Image
Så såg den ut ifjol
Image
Gick vilt till på isen också
Image
Drivaxel[/img]

Posted: 03 Jul 2007, 20:20
by Strandholm
har du lust att berätta mer om styrväxeln?

skulle också vilja komma ner till 2 varv stoptillstop

Posted: 03 Jul 2007, 20:26
by Per Eriksson

Posted: 03 Jul 2007, 20:30
by Svesse
stod o spana på den på mantorp.. fin kärra...

8)

blir lite avis,,, :P

Posted: 03 Jul 2007, 20:56
by Per Eriksson
Haft bilen i 5 år och första sommaren gick den med orörd motor och ett 15T men det fick sällskap av ett till och så har det varit sen dess, gjort lite grejer när andan fallit på typ i Maj när man känt vårvärmen komma.

Har försökt hålla det på en relativt billig nivå med mycket hemmapul just för att man ska våga använda den utan att gråta när nåt pajar.

Tröttnade på raktframrejsing när jag drog av ett helt gäng drivaxlar för 2 år sen o sen dess sladdar jag när andan faller på istället.

Posted: 04 Jul 2007, 05:28
by johankihl
Såg dig på mantorp och måste hålla med ovanstående att bilen verkar gå riktigt fint.

Ser sjukt jobbigt ut med bakskärmen, hur mycket mer lär du byta av plåten i bak?

Posted: 04 Jul 2007, 05:46
by Per Eriksson
dörr, sidokjol och baklucka klarade sig.

vingen fick några repor och behöver målas om och bakkjol+ stöt behövs bytas och sen byter jag flygeln.
Bakruta och sidoruta gick åt också.

Grovriktade igår och skar loss motsvarande plåt från en donator så ikväll blir det tillpassning.

Hade tänkt åka till Rudskogen också så det blir att ligga i.....

Posted: 04 Jul 2007, 06:07
by andré
Fan vad tråkigt jag visste inte att du hade gått av. Var hände detta?

Mvh

Posted: 04 Jul 2007, 21:00
by Per Eriksson
Första däckchikanen på dragracingrakan
Image
Däcktraven kan flyga åt helvete......

Image
30 sekunder senare :twisted:

Posted: 05 Jul 2007, 01:24
by Nisse Järnet
Haha
Däcktraven kan flyga åt helvete......
:lol:

Posted: 08 Jul 2007, 19:18
by Per Eriksson
Nu är den hel o fin igen sånär som på 2 lister och bakljuset som bör anlända i början på veckan.
Image

Posted: 08 Jul 2007, 22:00
by affe
Det tog inte lång tid d där inte.... nöjd med stötfångaren?

Posted: 08 Jul 2007, 22:39
by KKR-Rille
Jisses, här vilar inga ledsamheter inte! snyggt jobbat, och snygg bil med med många special och home made prylar!

Posted: 09 Jul 2007, 05:44
by Per Eriksson
affe wrote:Det tog inte lång tid d där inte.... nöjd med stötfångaren?


Jomen, körde bara av kromet med glasblästern lite och lackade sen, ska modda avslut från en vanlig kofångare så de passar och sen åker den på.

Posted: 18 Jul 2007, 22:21
by Trond.S
Grom gjennomført bil. Imponerende med alt du har gjort selv og tempoet på opprettingen. Ser ut som du tør bruke bilen også 8)

Hilsen Trond