Page 1 of 2

M50b25 Med "VEMS"

Posted: 23 Jan 2006, 00:02
by Overcharged
Hej jag undrar hur mycket ladd man skulle kunna köra på denna specen...
alltså utan o-ringning och kompsänkning!
Vill inte veta några gissningar, vill ha reda från någon som är hyfsat säker och helst har haft detta konceptet...
vet ju att man kan ladda 0.5 iaf men vågar man ladda mer med orig. packning och utan kompsänkning :roll:

*M50b25

*VEMS system med tändning

*Lastbilssnurra

*Andra Spridare

*En intercooler från någon taskig orig. kärra

ev. Justerbar BTR om det behövs

alltså ett budgettbygge...

Posted: 23 Jan 2006, 00:14
by Johnny H
Du får nog ange vilken turbo du ska ha samt resten av motorspecen.

Posted: 23 Jan 2006, 00:21
by Overcharged
joo men asså turbon anpassar jag ju efter hur många hästar det ska ligga i maskinen....

undrar inte hur mycket turbo, spridare klarar av osv...
funderar mest på hur mycket laddtryck själva motorn klarar med orginal packning och original komp innan det börjar bli riskabelt :?:

vad tror ni? någon som har något liknande :?:

Posted: 23 Jan 2006, 00:26
by Mattias Sandgren
Du bör nog skaffa en rätt saftig turbo ändå, för det blir mycket lindrigare för motorn med en stor turbin och laddtryck på den högre delen av registret, typ 3500 varv och uppåt.
Modern lastbilssnurra med 55 mm eller större inducer ungefär. Gärna 60-65 mm ut på turbin.

Posted: 23 Jan 2006, 00:26
by Overcharged
för jag vet ju att om man kör utan ett riktigt styrsystem kan man ju iaf inte ladda mycket utan att det spikar sönder efter ett tag...

har ju hört dem som kör typ 0,7-1,0 bar i ladd på sina m20 maskiner med bara 535LMM å spridare m.m. å vissa av dem verkar ju klara det, fast dem antagligen spikar rätt ordentligt...
fast det låter rätt riskabelt tycker jag :?

Posted: 23 Jan 2006, 00:28
by Overcharged
okey då får det väl bli någon slags lastbilssnurra då 8)

så du menar att en mindre turbo blir varmare och då gör laddluften varmare lr?

Posted: 23 Jan 2006, 00:29
by Overcharged
tack för tipset :wink:

Posted: 23 Jan 2006, 00:36
by peppe
Overcharged wrote:för jag vet ju att om man kör utan ett riktigt styrsystem kan man ju iaf inte ladda mycket utan att det spikar sönder efter ett tag...

har ju hört dem som kör typ 0,7-1,0 bar i ladd på sina m20 maskiner med bara 535LMM å spridare m.m. å vissa av dem verkar ju klara det, fast dem antagligen spikar rätt ordentligt...
fast det låter rätt riskabelt tycker jag :?


Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna texten, varken vart det inte "går" utan "riktigt" styrsystem utan att spika, eller att M20 motorer som laddar mot 0,7 - 1 bar måste spika ordentligt?

Klart som sjutton att det går, beror väll mest på han som vrider på WG skruven.

Posted: 23 Jan 2006, 01:22
by Mattias Sandgren
Overcharged wrote:okey då får det väl bli någon slags lastbilssnurra då 8)

så du menar att en mindre turbo blir varmare och då gör laddluften varmare lr?


Nja..

Du får laddtryck så långt ner i registret om du satsar på en turbo som "max" klarar av 300 hk. Det blir höga cylindertryck vilket gör tändningen känslig men mycket vrid, och troligen trött på toppen när avgasmottrycket börjar jobba mot dig och här kan det också bli farliga spikningar som du inte hinner höra innan du tryckt packningen (eller värre).

En större turbin ger inget farligt avgasmottryck och "följer bara med" på färden när du ligger under varvtal där den får nog med avgaser för att ladda på. Ger bra bränsleekonomi och bäst toppeffekt som är snäll mot motorn - kraften finns där, bara att lägga i rätt växel så du ligger där motorn har bra fyllnadsgrad. En motor ska varvas och det blir mindre pumpförluster med en stor turbin.

Posted: 23 Jan 2006, 10:01
by Overcharged
så har jag inte tänkt på det innan men det låter riktigt bra :)

Posted: 23 Jan 2006, 10:06
by Overcharged
tror jag uttryckte mig lite konstigt :?

menar mer att jag inte tror att motorn skulle hålla så bra om man kör med 1 bar och motorn inte får tillräckligt med soppa :roll:
menade ju inte bara just m20 motorerna men många kör ju på den så jag tog det som ett litet exempel bara.....
men det finns ju dem som vågar köra så här men de hade inte jag vågat....
men jag skrev det lite konstigt.....

Posted: 23 Jan 2006, 10:07
by Bmwandreas
Mattias Sandgren wrote:
Overcharged wrote:okey då får det väl bli någon slags lastbilssnurra då 8)

så du menar att en mindre turbo blir varmare och då gör laddluften varmare lr?


Nja..

Du får laddtryck så långt ner i registret om du satsar på en turbo som "max" klarar av 300 hk. Det blir höga cylindertryck vilket gör tändningen känslig men mycket vrid, och troligen trött på toppen när avgasmottrycket börjar jobba mot dig och här kan det också bli farliga spikningar som du inte hinner höra innan du tryckt packningen (eller värre).

En större turbin ger inget farligt avgasmottryck och "följer bara med" på färden när du ligger under varvtal där den får nog med avgaser för att ladda på. Ger bra bränsleekonomi och bäst toppeffekt som är snäll mot motorn - kraften finns där, bara att lägga i rätt växel så du ligger där motorn har bra fyllnadsgrad. En motor ska varvas och det blir mindre pumpförluster med en stor turbin.


Men det är även mysigt med laddtryck från 2000rpm samt ändå klarar 600hk:)

Posted: 23 Jan 2006, 10:09
by Overcharged
jaa det är helt klart mysigt...men det är väl som han säger att insugstempen blir varmare osv...så man inte kan få ut lika mycket effekt, men kanske får bättre respons istället :?:

Posted: 23 Jan 2006, 10:12
by Overcharged
förresten vad tycker du andreas, hur mycket vågar man ladda med orig. motor utan kompsänkning och org packningar :?: ´


den turbon ni har fått hem nu som ska räcka till 400-450hk den e det ju riktigt gott pris på :)
ska ni bara ha det tillfälligt eller kommer det priset fortsätta...
för det känns ju inte så lönt å köpa en beggad snurra när man får en ny för nästan samma pris 8)

Posted: 23 Jan 2006, 13:24
by Mattias Sandgren
Overcharged wrote:men det är väl som han säger att insugstempen blir varmare osv...så man inte kan få ut lika mycket effekt, men kanske får bättre respons istället :?:

Sa jag nåt om insugstemp? Det var väl du som mumlade om det. ;)

Andreas, om det är ungefär som en SC44 tror jag knappast det blir så lågt som 2000 rpm, men under 3000 rpm kryper laddtrycket upp helt klart.

Posted: 23 Jan 2006, 13:29
by Bmwandreas
Mattias Sandgren wrote:
Overcharged wrote:men det är väl som han säger att insugstempen blir varmare osv...så man inte kan få ut lika mycket effekt, men kanske får bättre respons istället :?:

Sa jag nåt om insugstemp? Det var väl du som mumlade om det. ;)

Andreas, om det är ungefär som en SC44 tror jag knappast det blir så lågt som 2000 rpm, men under 3000 rpm kryper laddtrycket upp helt klart.


E36 turbokittet använder SC44 med 0.63.
1800rpm börjar den ladda, 1kg vid 2800 rpm.

Med SC61 på 2.7 M20 så börjar den ladda vid 2000, samt vi har 1.5 bar vid 3000, och 2 bar vid 3500rpm.

Posted: 23 Jan 2006, 13:30
by Bmwandreas
Overcharged wrote:förresten vad tycker du andreas, hur mycket vågar man ladda med orig. motor utan kompsänkning och org packningar :?: ´


den turbon ni har fått hem nu som ska räcka till 400-450hk den e det ju riktigt gott pris på :)
ska ni bara ha det tillfälligt eller kommer det priset fortsätta...
för det känns ju inte så lönt å köpa en beggad snurra när man får en ny för nästan samma pris 8)


Det är ungefär 0.7 bar som är max, sen spikar det som fn.
Turbosarna kommer finnas kvar!