Men de va väll ett evinerligt tjat om vart LMM skall eller inte skall sitta.
Kolla på Chrilles kärra, den gick som en påse ankskit med luftMÄNGDmätaren på sug sidan, varpå han trycksatte den å så funkade det hela(Man brukar få späna fjädern mera om den sitter på trycksidan).
Jag vill här med på inga villkors vis säga att varesig det ena eller andra sättet är det enda rätta sättet, och jag vill heller inte dumstruta någon.
Så vad menar jag då.. Jo helt enkelt att: Mickla dit LMMaren där du tycker att den får bäst plats, rent utrymmes mässigt då asså, (ibland så blir de trångt med LMM på sug sidan t.e.x)
Anpassa sedan LMMaren efter vart du plaserar den d.v.s, trycker du igenom den så får du nog räkna med att spänna upp fjädern rätt duktigt.
Vissa behöver spänna upp fjädern mer en andra, oavsätt placering, så de finns ingen generell patentlösning på detta som funkar till alla bilar(tyvärr).
Sedan du spänt fjädern så att bilen går fint på tomgång å lite över, så bör/måste du se till att inte locket far i väg när laddet kommer.
Eller fixa ett bypassrör som leder luft förbi LMM och på detta rör sätter du en kulventil/kran (som en extra stor CO skruv kan man säga) Funkar oftast jävligt bra, du kan dock behöva spänna upp fjädern lite andå.
Men med lite labbande så funkar de garanterat prima med LMM på tryck sidan.
Har aldrig förstått folks resonemang om att en luftMÄNGDSmätare inte skall sitta på trycksidan.
Sålänge den är tätad för att behålla locket utan att de drar iväg, så är den lika eller lika lite anpassad för att trycka igenom.
Att en LuftMÄNGDSmätare inte skulle vara gjord för att trycka igenom är ju i.o.f sant. Men sälla manuella, vad är det för orginal prylar på bilen som är gjorda för turbo konvertering
Sanningen är att en LuftMÄNGDSmätare inte är specielt avancerade doningar alls.
En slussklaff som öppnas i paritet med luftmängden som passerar(öppnar lika mycket oavsett om du trycker eller suger igenom klaffen"testa själva om ni har tillgång till en damsugare som går att reversera
")
I övre lageränden på klaffen sitter det en kolbanepotensiometer, som vart efter klaffen öppnar ändrar insignalen till styrboxen.
Sedan sitter det också en lufttemperaturgivare i LMMaren, som i sin tur ändrar ohm antalet uppåt eller nedåt beroende på insugstempen, så att värdet till styrboxen ändras iförhållande till temperaturfluktureringen.
Så alltså, en luftMÄNGDSmätere är egentligen mera low tech en, en gammal BING förgasare från en Sachs moppe.
Inga mystiska saker alls alltså, gör rätt bara så e de bara att trycka på.
Ovan nämnda Bing fugge är för övrigt inte heller gjord för att trycksättas, men de går att göra, om man bara trycktätar den först, å lika så med LMMar'n.
Fy va trött jag blev nu känner ja, inte van att skriva så här mycket.
Nää... Ut å pröva att exprementera lite med fjädrar å rörmokargrejer nu vettja
MVH//Tobbe P