har en e30 som jag tänkte lägga elfläkt i men nu undrar jag vad behöver jag annat än själva fläkten? och hur skall jag göra för att få den att snurra bara då det e varmt?
har någon kopplings schema för megasquirt för m20 motorn?
e30 hur koppla elfläkt? +andra frågor
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Kouros_e30
- Posts: 130
- Joined: 20 Nov 2006, 15:40
- Location: finland
Re: e30 hur koppla elfläkt? +andra frågor
borge väl räcka med en termostat till.Kouros_e30 wrote:har en e30 som jag tänkte lägga elfläkt i men nu undrar jag vad behöver jag annat än själva fläkten? och hur skall jag göra för att få den att snurra bara då det e varmt?
har någon kopplings schema för megasquirt för m20 motorn?
- Kouros_e30
- Posts: 130
- Joined: 20 Nov 2006, 15:40
- Location: finland
- Kim Frederiksen
- Posts: 280
- Joined: 21 Nov 2005, 19:41
- Location: Malmö
gör den inte!! thermostaten som styr tempen i maskinen jo!
jag har tills vidare bare kopplat me en kontakt inne i bilen!

jag har tills vidare bare kopplat me en kontakt inne i bilen!
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
Jag fick tag på en enkel elfläkts-termostat på biltema som slår på vid 92grader och av vid 87grader. Den sätter jag efter utloppet på kylaren. Man kan antingen köra matningen till fläkten genom ett relä (som i sin tur styrs av termostaten) eller så kör du bara matningen till fläkten rätt genom termostaten. (det har min garagegranne gjort på sina två senaste byggen)
Termostaten kostar ca 69kr... och relä ca 45kr, Det är inte dyrt för att få fläkten att fungera som det är tänkt, och du slipper ha en knapp inne i bilen.
Mvh
Termostaten kostar ca 69kr... och relä ca 45kr, Det är inte dyrt för att få fläkten att fungera som det är tänkt, och du slipper ha en knapp inne i bilen.
Mvh

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- Kouros_e30
- Posts: 130
- Joined: 20 Nov 2006, 15:40
- Location: finland
Ja det är enkelt och bra. Enda problemet är väl att få dit termostaten i slangen.. Men jag fixade det genom att ta ett passande rör, sen svetsa fast en gängad"bussning" där, (precis som man gör för att få fast lambdan på grenröret) Sen är det bara att klämma dit den och börja koppla in kablarna 

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen