Page 1 of 1

Kupefläkt

Posted: 10 May 2007, 12:11
by slkt
Hej! Min Kupefläkt har slutat att funka.. Funderar på att ta ut den och kolla lagrena. Fast jag har inte en aning vart den ligger :) Men den borde väll sitta under instrumentbrädan. Läre jag kanske riva hela instrumentbrädan?
Tacksam för svar

/Mvh Erik

Posted: 10 May 2007, 12:14
by Svintoleffe
Om du har en e-30 så sitetr inte fläkten under instrument brädan utan den siter i motorummet vid torped väggen finns det en lucka, där inne sitetr kupefläkten.

På just e-30 är det vanligt att fläkt reläet pajar kostar cirka 200 kr på bmw, åker man til en bra elfirma betalar man oftast 50 så fixar dom det åt än.=)

Fläkt reläet sitter så tillså att du får ta bort tyget som sitter vids dina knän så kollar du snett uppåt mot den vita plasten så kommer du o se den.

Posted: 10 May 2007, 12:26
by slkt
Glömde visst att skriva att jag hade en bmw 323 e30 86. Tack för hjälpen :)

Posted: 10 May 2007, 13:57
by Svintoleffe
Inga problem bara o fråga om det är något.

Posted: 02 Dec 2008, 10:01
by Calle gsi
Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.

Posted: 02 Dec 2008, 10:40
by kartungen
Hur fan är det på e34an då? har problem med kupefläkten där också. Funkar ibland, och om man kör lite hårt ner i ett potthål så går den igång också. Antar att det är ngt glapp eller oxid. Måste man plocka ner instrumentbrädan för att komma åt och prova fläktmotorn?

Posted: 02 Dec 2008, 12:42
by Viper89
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.


Förmodligen, så ja.

Hade samma grej med mina torkare (E30 -89) bytte då relä till dom och så funka allt igen =)

Posted: 02 Jan 2009, 11:46
by Calle gsi
Någon som kan visa på en bild mer exakt var fläktmotståndet/relät sitter på en E30 84? Har letat men hittar det fasen inte. :(

Posted: 02 Jan 2009, 21:34
by balobas
min funkar på alla utom 3an.. 318is-90

Posted: 04 Jan 2009, 23:18
by JErngren
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.



Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.

Posted: 06 Jan 2009, 23:18
by Calle gsi
JErngren wrote:
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.



Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.


Tack så mycket.

Nu gäller det bara att hitta relät också. Någon som har en bild på var det sitter och hur det ser ut. finns ju några olika :)

Posted: 06 Jan 2009, 23:57
by Hansa
JErngren wrote:
Calle gsi wrote:Min kupefläkt fungerar bara på snabbaste läget, är det relät som gett sig då? Gäller en e30 84.



Det är relät. På det högsta läget så går spänningen förbi relät och ger fläkten 12v direkt istället för att strypa ner spänningen till fläkten som dom andra lägena gör.


Antar att det är lika på mina audi 80 1.9TD då, funkar bara på högsta läget där också.

Posted: 07 Jan 2009, 06:10
by kartungen
Vart sitter fläktrelät på en e34?

Posted: 07 Jan 2009, 10:02
by paran0id
Fläktreläet sitter väl uppe bredvid gaspedalen och det s.k. fläktsvärdet som
(en del?) e34or har sitter på passagerarsidan i riktning mot gaspedalen.

När jag hade problem med fläkten så var det iaf fläktsvärdet som felade,
tog ut och bytte till en fungerande, därefter har jag inte haft några problem :)

Posted: 07 Jan 2009, 11:41
by 525mannen
E34
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=41

Satt likt i min e36:a med, byter du/ni relä så kör det inte vid sidan om för då finns risken att man bränner det, stoppa alltså inte bara in kabeln o provkör utan montera det riktigt innan ni kör igång för det behöver sin kylning från fläkten.

Mvh
Cristofer

Posted: 07 Jan 2009, 16:14
by _Persson_
Min fläkt kronglar lite också. Går bra på 3an men vill ofta börja tjuta så då ä de fyran som gäller. Sätter man på 1an eller 2an från noll kan de börja osa bränt.

Kan man byta lager? Kol kan ja nog specialbeställa om dom skulle va slut

Posted: 08 Jan 2009, 15:36
by JErngren
_Persson_ wrote:Min fläkt kronglar lite också. Går bra på 3an men vill ofta börja tjuta så då ä de fyran som gäller. Sätter man på 1an eller 2an från noll kan de börja osa bränt.

Kan man byta lager? Kol kan ja nog specialbeställa om dom skulle va slut


Ta ur fläkten och smörj upp lagrena med någon lätt flytande. Börja med det.