Fel kabelstam på M50B25 motorn för montage i 328 -97

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Palle
Posts: 28
Joined: 12 Nov 2006, 09:10
Location: VÄSTERÅS

Fel kabelstam på M50B25 motorn för montage i 328 -97

Post by Palle »

Har bytt till M50B25 turbomotor i min 328 -97. Nu skiljer sig kabelstammen sig åt brevid säkringsdosan. två stora runda kontakter i min 328 mot en på den som sitter på motorn.

Vad göra? Byta till B28 stammen eller vad??

Tacksam för svar.

Mvh

Palle
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Är din 328 automat eftersom du har två stora runda kontaker vid säkringsdosan?
Palle
Posts: 28
Joined: 12 Nov 2006, 09:10
Location: VÄSTERÅS

Post by Palle »

Nej, det är en manuel låda. Har även kollat med stiften på den främre (med många stift) och de stämmer ej med kontakten från nya motorn.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

328 har siemens system om jag minns rätt, medan det sitter bosch på M50B25. Därför har du olika kontakter.

Går att få till det iallafall, men du kan behöva skarva lite mm. Är osäker på hur bra 328ans system fungerar på M50B25...

Mvh
Adde
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Palle
Posts: 28
Joined: 12 Nov 2006, 09:10
Location: VÄSTERÅS

Post by Palle »

Pratade med en BMW-mekaniker och han sa att jag måste köra med orginal-box pga. imobilzer är det någon som vet något om det?
Palle
Posts: 28
Joined: 12 Nov 2006, 09:10
Location: VÄSTERÅS

Post by Palle »

Någon som vet var man kan hitta kopplingsschema på de 25-poliga kontakterna på BMW 325-93 och 328-97 så man kan skarva ihop det rätt.
Tacksam för svar.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Post by FekZen »

Jo , sitter ju immo på 328an, vilket går att trixxa till , men blir lite meck. Enklast är att köra med så mycket du kan från M50B25 och skarva sladdarna till motorkontakten så att du får in allt i karossen som behövs.

tex:
* B+
* tändning
* motortemp
* oljetemp
* oljenivå
* varvtalssignal
* generator ladd signal
* soppa pump signal

Blir endel kablar, men troligen är färgerna ganska lika på dessa...

Kan kolla hur gamla bilar som finns med i WDS'en , för då är det ju enkelt.

Mvh
Adde Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Palle
Posts: 28
Joined: 12 Nov 2006, 09:10
Location: VÄSTERÅS

Post by Palle »

skulle du kunna kolla upp WDS hur långt det sträcker sig och sitter det i styrboxen?.
Post Reply