Page 1 of 1

Lämplig squish / klämspalt på turbomotor?

Posted: 18 Jan 2006, 11:08
by M3JONAS
Håller på och hjälper en kamrat med en Volvo 16v turbomotor.
Han skruvade dit en topp i helgen för att kunna hänga i motor i bilen för att kunna bygga insug och grenrör mm men satte inte dit någon topplockspackning. Resultatet blev att motorn inte gick runt pga att kolvarna tog i toppen.
Då till frågan: Hur mycket utrymme bör man ha mellan kolv och topp?

Posted: 18 Jan 2006, 11:32
by Bmwandreas
Vi brukar alltid ta bort så mycket squish som möjligt.

Posted: 18 Jan 2006, 12:22
by M3JONAS
Menar du att ni har så stort spel som möjligt mellan kolv och topp?
Antar att det då är för minskad spikningsrisk?

Vad är minimun som man kan åka med utan att riskera att kolvar och topp krockar vid 8000rpm?

Posted: 18 Jan 2006, 12:32
by Bmwandreas
På ventiler brukar man säga minst 2mm frigång.