Page 1 of 1

Fråga och funderingar ang. Garret GT32 m.m....

Posted: 17 Jan 2006, 13:10
by Apoptygma
Hej på Er alla!

Ja e ny här på forumet och får erkänna att jag även är ny gällande turbokonverteringar.

Men men, alla är ju barn i början. :)

Jag har en E30 325 -88 som nu skall hända nåt kul med, ett nytt garageprojekt kan man säga.
Mer o mer har suget kommit att montera kompressor eller turbo. Men det lutar åt turbo då jag tidigare ägt flera turbobilar (900 Aero, Audi S2, RS2, S4 Biturbo) och gillade dessa mkt i karaktären.

Men har nu läst många kvällar i forumen både här och på Autopower. Mkt läsning finns det ju iaf.

Har dock ej hittat ett bra svar på vilken turbo jag bör satsa på. Jag är inte ute efter ett extrembygge utan vill snarare ha lite lagom med kraft (ca 300hk men med önskemå att kunna växa i). Vill ha ett aggregat med hyffsat bra respons (heter det spoolup eller spinup) som börjar ladda vid ca 2000. Hade tänkt att köra orignal så mkt som möjligt i början men kommer sedan längre fram förmodligen att modifiera med o-ringat block, kompsänkning, annan kam m.m. Blir ett pulssplitt grenrör i rostfritt och det är väl det enda säkra hittills. :)

Där börjar problemen sen. Av allt man läst verkar det antingen vara det ena eller andra som gäller. Små aggregat som inte kommer att räcka till för en uppgradering vid senare tillfälle eller så blir det "monster" som inte kommer att funka bra i början innan ombyggnaden av motorn. Kanske jag som uppfattat fel. Har läst många som rekommenderar ex. GT37 men jag får känslan att det kanske är för stort, eller?

Jag funderar på ett GT32, kan detta vara något? Verkar inte vara det vanligaste aggregatet som det talas om. Har ej hittat mkt info om detta agg. på forumen. Någon som vet nåt om detta aggregat? Är det intern WG samt är det twinentry? Info mottages tacksamt!

En annan fundering som jag inte heller rikigt fått kläm på är...
Blir det mindre slitsamt för motorn om man kör ett större agg. med lägre laddtryck än om du kör ett mindre agg. med högre ladd?

Det kanske skall tilläggas att min bil byggs som en ren busbil för gata och inte strippen. Bilen skall hålla och ha en trevlig karaktär för att kunna åka med till vardags.

Vore jättetacksam för åsikter, info eller tips!

Vänliga hälsningar Apoptygma

//M3 GT -95 (ögonstenen)
//Volvo 855 T5 (bruksbilen)
//325 E30 -88 (projektet)

Posted: 17 Jan 2006, 13:15
by Bmwandreas
Vi får hem perfekt turbo för dig inom 2 veckor.
Klara max 400-450hk, samt kostar 5000kr NYTT.

Posted: 17 Jan 2006, 14:00
by Apoptygma
Bmwandreas:

Låter intressant! Vad är det för sort? Något som ni själva provat eller har erfarenhet av?
Inbyggd eller extern WG? Vilket är egentligen att föredra och varför?

Kan Ni även tillhandahålla pulssplittgrenrör i rostfritt (ej polerat)? Pris?

/Apoptygma

Posted: 17 Jan 2006, 15:11
by Bmwandreas
Vi köper direkt från tillverkaren, så du kan kalla det PPF turbos.
Extern wastegate, Tial 38mm rekomenderas.

Det är enkelt inlopp på dessa turbos,så det blir inget pulssplitt grenrör.
Vi kan bygga rostfritt, men jag rekomenderar ett keramik coatat svartstålsgrenrör.

Posted: 17 Jan 2006, 16:16
by Henric
Bmwandreas wrote:Vi köper direkt från tillverkaren, så du kan kalla det PPF turbos.
Extern wastegate, Tial 38mm rekomenderas.

Det är enkelt inlopp på dessa turbos,så det blir inget pulssplitt grenrör.
Vi kan bygga rostfritt, men jag rekomenderar ett keramik coatat svartstålsgrenrör.



keramik coatar ni själv? vad kostar det tex att coata ett avgashus och ett grenrör?


//Henric

Posted: 17 Jan 2006, 16:40
by Bmwandreas
500kr avgashus.
Grenrör 4cyl 1000kr, 6cyl 1500kr.

Mvh

Posted: 17 Jan 2006, 16:48
by Nisse Järnet
Fan det var ju inte farligt alls!! Är ju nästan vad man får ge för ett 19T beggat =P Vad kostar en storlek större turbo? Coatningen var ju inte dyr heller! Sorry om jag snor tråden lite.

Posted: 17 Jan 2006, 16:53
by Bmwandreas
Vi har bara denna storlek på turbo än så länge.

Rekomenderas för 2,5-3.5lit motorer, 400-450hk med laddtryck upp till 1.5 bar.

63mm turbin med 0.63 avgashus, T3 fläns.
52mm kompressor med 3" inlopp.

Posted: 17 Jan 2006, 17:45
by Apoptygma
Jag tackar så mkt för all info!

Bmwandreas:
Så denna PPF turbo är den enda storleken Ni har? Säg att jag vill beställa ett sådant, vilken beteckning skall jag ange? Räcker det med att säga PPF turbo så vet Ni vad jag menar?

Samt denna Tial WG 38mm som kan användas till.

Är det dåligt att ha ett pulssplitt grenrör till en turbo med enkelt inlopp? Går det kanske inte ens?
(Varför jag undrar är därför att jag kanske har möjlighet att få köpa ett Garrett GT30R (extern WG) av en kamrat lite framåt i tiden)

Det vore då synd att köpa ett grenrör som inte är av typen pulssplitt nu när jag börjar bygga. Eller är ett GT30R inget bra aggregat?

Men som sagt, denna turbo får ja förmodligen inte köpa förrän till nästa vinter.... Jag vill börja bygga innan dess. :)

Är era grenrör keramik coatade?

/Apoptygma

Posted: 17 Jan 2006, 21:59
by Bmwandreas
Turbon kommer upp i webshoppen snart.

Det är ingen ide att ha pulssplitt med en sån här turbo.
Vi brukar köra vanliga grenrör även ihop med pulsplitt turbos, och har inte märkt någon skillnad.

GT30R funkar fint, men behövs inte på en bmw 6:a . Responsen blir bra ändå.

Våra grenrör coatas mot tillägg.

Posted: 17 Jan 2006, 23:58
by Apoptygma
Jag tackar för svaren. Man blir klokare o klokare. :)

En annan fundering gällande turboaggregat som är kullagrade (BB) vs glidlager (360 race)....

Är kullagrade aggregat mer "känsliga" och behöver mer underhåll? Stämmer detta?
Något jag läste på ett annat forum...
Det känns ju konstigt med tanke på att de kostar så pass mycket mer.

Undrar oxå om någon vänlig själ kan förklara skillnaden på dessa två aggregat av samma typ men med dessa siffror o värden.

1:
Turbindel: 60 mm, 84 trim, 0,82 A/R
Kompressordel: 76,2 mm, 56 trim, 0,70 A/R (T04S kompressorhus)

2:
Turbindel: 55/60, A/R 1,06
Kompressodel: 55/76, T04S-hus m. 0,70 A/R

Bmwandreas:
Jag tackar för dina svar och håller med spänning ögonen öppna efter att det ska dyka upp nya aggregat på Er sida. Blir ju perfekt om man kan köpa allt till bygget från Er. Då är det lättast o bara ha ett ställe o vända sig till. :)

Tack på förhand!

/Apoptygma

Posted: 18 Jan 2006, 00:25
by Bmwandreas
Det finns många olika BB aggregat.

Det finns dom med semi kullager, dvs ett vanligt och ett kullager.
Vad jag har förstått så är dom inte speciellt hållbara.

Kullagrade aggregat kan man inte heller renovera,utan man måste köpa ett helt nytt lagerhus(inbytes).


Det första aggregatet du listade har mindre avgashus, dvs bättre spool up.
Men klarar lite mindre effekt.

Posted: 19 Jan 2006, 15:36
by Kornz
Vad menas med coatade grenrör? :S Är lite rookie på detta och försöker lära mig så mkt som möjligt.

Tacksam för svar :)

Posted: 19 Jan 2006, 16:09
by Bmwandreas
Keramik coatning är som det låter.
Man sprutar på ett tunt lager keramik utanpå grenröret, för att få mycket mindre strålningsvärme.

Posted: 19 Jan 2006, 22:13
by Apoptygma
Bmwandreas:

Dessa PPF turbo aggregat, vad är det för fläns på dem?
Har Ni provat något själva så Ni vet något om kvalité, respons m.m.?

Tack på förhand!

/Apoptygma

Posted: 19 Jan 2006, 22:33
by Nisse Järnet
T3 fläns ;)

Posted: 19 Jan 2006, 22:43
by Apoptygma
Jag tackar för detta snabba svar! :)

Det är alltså lika som på SC-serien...

/Apoptygma