Fråga och funderingar ang. Garret GT32 m.m....
Posted: 17 Jan 2006, 13:10
Hej på Er alla!
Ja e ny här på forumet och får erkänna att jag även är ny gällande turbokonverteringar.
Men men, alla är ju barn i början.
Jag har en E30 325 -88 som nu skall hända nåt kul med, ett nytt garageprojekt kan man säga.
Mer o mer har suget kommit att montera kompressor eller turbo. Men det lutar åt turbo då jag tidigare ägt flera turbobilar (900 Aero, Audi S2, RS2, S4 Biturbo) och gillade dessa mkt i karaktären.
Men har nu läst många kvällar i forumen både här och på Autopower. Mkt läsning finns det ju iaf.
Har dock ej hittat ett bra svar på vilken turbo jag bör satsa på. Jag är inte ute efter ett extrembygge utan vill snarare ha lite lagom med kraft (ca 300hk men med önskemå att kunna växa i). Vill ha ett aggregat med hyffsat bra respons (heter det spoolup eller spinup) som börjar ladda vid ca 2000. Hade tänkt att köra orignal så mkt som möjligt i början men kommer sedan längre fram förmodligen att modifiera med o-ringat block, kompsänkning, annan kam m.m. Blir ett pulssplitt grenrör i rostfritt och det är väl det enda säkra hittills.
Där börjar problemen sen. Av allt man läst verkar det antingen vara det ena eller andra som gäller. Små aggregat som inte kommer att räcka till för en uppgradering vid senare tillfälle eller så blir det "monster" som inte kommer att funka bra i början innan ombyggnaden av motorn. Kanske jag som uppfattat fel. Har läst många som rekommenderar ex. GT37 men jag får känslan att det kanske är för stort, eller?
Jag funderar på ett GT32, kan detta vara något? Verkar inte vara det vanligaste aggregatet som det talas om. Har ej hittat mkt info om detta agg. på forumen. Någon som vet nåt om detta aggregat? Är det intern WG samt är det twinentry? Info mottages tacksamt!
En annan fundering som jag inte heller rikigt fått kläm på är...
Blir det mindre slitsamt för motorn om man kör ett större agg. med lägre laddtryck än om du kör ett mindre agg. med högre ladd?
Det kanske skall tilläggas att min bil byggs som en ren busbil för gata och inte strippen. Bilen skall hålla och ha en trevlig karaktär för att kunna åka med till vardags.
Vore jättetacksam för åsikter, info eller tips!
Vänliga hälsningar Apoptygma
//M3 GT -95 (ögonstenen)
//Volvo 855 T5 (bruksbilen)
//325 E30 -88 (projektet)
Ja e ny här på forumet och får erkänna att jag även är ny gällande turbokonverteringar.
Men men, alla är ju barn i början.
Jag har en E30 325 -88 som nu skall hända nåt kul med, ett nytt garageprojekt kan man säga.
Mer o mer har suget kommit att montera kompressor eller turbo. Men det lutar åt turbo då jag tidigare ägt flera turbobilar (900 Aero, Audi S2, RS2, S4 Biturbo) och gillade dessa mkt i karaktären.
Men har nu läst många kvällar i forumen både här och på Autopower. Mkt läsning finns det ju iaf.
Har dock ej hittat ett bra svar på vilken turbo jag bör satsa på. Jag är inte ute efter ett extrembygge utan vill snarare ha lite lagom med kraft (ca 300hk men med önskemå att kunna växa i). Vill ha ett aggregat med hyffsat bra respons (heter det spoolup eller spinup) som börjar ladda vid ca 2000. Hade tänkt att köra orignal så mkt som möjligt i början men kommer sedan längre fram förmodligen att modifiera med o-ringat block, kompsänkning, annan kam m.m. Blir ett pulssplitt grenrör i rostfritt och det är väl det enda säkra hittills.
Där börjar problemen sen. Av allt man läst verkar det antingen vara det ena eller andra som gäller. Små aggregat som inte kommer att räcka till för en uppgradering vid senare tillfälle eller så blir det "monster" som inte kommer att funka bra i början innan ombyggnaden av motorn. Kanske jag som uppfattat fel. Har läst många som rekommenderar ex. GT37 men jag får känslan att det kanske är för stort, eller?
Jag funderar på ett GT32, kan detta vara något? Verkar inte vara det vanligaste aggregatet som det talas om. Har ej hittat mkt info om detta agg. på forumen. Någon som vet nåt om detta aggregat? Är det intern WG samt är det twinentry? Info mottages tacksamt!
En annan fundering som jag inte heller rikigt fått kläm på är...
Blir det mindre slitsamt för motorn om man kör ett större agg. med lägre laddtryck än om du kör ett mindre agg. med högre ladd?
Det kanske skall tilläggas att min bil byggs som en ren busbil för gata och inte strippen. Bilen skall hålla och ha en trevlig karaktär för att kunna åka med till vardags.
Vore jättetacksam för åsikter, info eller tips!
Vänliga hälsningar Apoptygma
//M3 GT -95 (ögonstenen)
//Volvo 855 T5 (bruksbilen)
//325 E30 -88 (projektet)