Page 1 of 1

Turbogrenrör till m40?

Posted: 20 Apr 2007, 09:44
by Nilas
Ska snikbygga turbo på min 318 med m40 motor. Undrar vad jag har för alternativ till grenrör, är det bara svetsa ett nytt som gäller eller kan man kanske dra dit från nåt annat märke?
td04 turbo.

tack

Re: Turbogrenrör till m40?

Posted: 20 Apr 2007, 10:16
by M_power86
Har för mig att Saabs turbogrenrör passar om man borrar upp hålen för bultarna till toppen, men vet ej från vilken modell tror det var första generationens 9000 turbo.

Posted: 21 Apr 2007, 01:37
by Scrazher
Eller om det är ett riktigt snik så bygger du ett adaptergrenrör från orginalet.
Jag kör så just nu på min m40, laddar halvkilot och det skjuter på riktigt fint :)

lycka till !

Posted: 21 Apr 2007, 02:49
by Mackan999
jag har grenrörsfläns om du vill bygga ett eget grenrör....

Posted: 21 Apr 2007, 07:51
by turbo_fever
jeg kjørte med adaptergrenrør først med cosworth t3 turbo og 0,5 i trykk.
Funnka det. Så lag jeg bare en ennkel manifoilg og kjører t3\t4 turbo.
Kjørt på 0,55 i trykk og det går jo. Men har skrudd opp til 0,9bar.
Så da begyner det og gå ganske bra for en 318i

Posted: 21 Apr 2007, 12:30
by BMW_Steff
Scrazher wrote:Eller om det är ett riktigt snik så bygger du ett adaptergrenrör från orginalet.
Jag kör så just nu på min m40, laddar halvkilot och det skjuter på riktigt fint :)

lycka till !

Kör du allting org. annars med soppa osv?

Posted: 21 Apr 2007, 12:31
by BMW_Steff
Scrazher wrote:Eller om det är ett riktigt snik så bygger du ett adaptergrenrör från orginalet.
Jag kör så just nu på min m40, laddar halvkilot och det skjuter på riktigt fint :)

lycka till !

Kör du allting org. annars med soppa osv?

Posted: 22 Apr 2007, 11:44
by Nilas
Låter vettigt det där med adaptergrenrör, ska kika lite närmare på det.

Jag kommer att köra med 9000 turbo spridare, 325 lmm, 9000 ic och en td04 turbo vinklat avgashus plus en org. saabdump. Kommer det att funka tror ni eller? Hade tänkt o ta det ganska lugnt med laddtrycket med tanke på att jag inte har gjort nåt inuti.

tack

Posted: 22 Apr 2007, 11:54
by Scrazher
Nilas wrote:Låter vettigt det där med adaptergrenrör, ska kika lite närmare på det.

Jag kommer att köra med 9000 turbo spridare, 325 lmm, 9000 ic och en td04 turbo vinklat avgashus plus en org. saabdump. Kommer det att funka tror ni eller? Hade tänkt o ta det ganska lugnt med laddtrycket med tanke på att jag inte har gjort nåt inuti.

tack

det kommer nog fungera rätt bra!
Det enda jag skulle vilja komplettera med vore en ställbara bränsltrycksregulator.
Ut på skroten och bryt lös en från närmsta Ford Dohc.

Posted: 22 Apr 2007, 12:08
by turbo_fever
bruker ned dreide stemmpler, justerbar bensintrykksreg, dyser fra saab 9000aero. org hjerne, har strammet fjær i lmm, t3\t4 turbo, ic, dump, alt annet orginalt.

Går det å bruke 325lmm på 318i m40??

Har ms v3 som er deffekt, skal prøve og bytte q16 på printkort som er en vb921 coil driver.. Så håper det vil gå.

Posted: 22 Apr 2007, 12:48
by johankihl
Kan tänka mig att det skulle funka att ta ett m42 grenrör och vända uppochner och svetsa på en m40 fläns samt t4 fläns till din turbo. Jag har 2st liggande om du skulle vilja testa. 100kr st för dem. Dessa är enligt extraktor principen så det är vanliga rör att bygga av.

Posted: 22 Apr 2007, 13:39
by turbo_fever
Er ikke samme fester på m42 og m40 topp.
Så vet ikke om det er mulig?? Er to og to bolter på m40, og er det ikke 4 og 4 på m42? Kan jo alltid prøve da

Posted: 22 Apr 2007, 13:54
by stecka
turbo_fever wrote:Er ikke samme fester på m42 og m40 topp.
Så vet ikke om det er mulig?? Er to og to bolter på m40, og er det ikke 4 og 4 på m42? Kan jo alltid prøve da
Det är därför han säger att man ska svetsa på en m40 fläns :wink: