Page 1 of 4
Stecka 527 turbo bromsad
Posted: 16 Apr 2007, 22:35
by stecka
Tar och sätter igång en projekttråd.
Jag och polarn håller på med en 88 535.Kommer köra med en m20 ist för m30 för att började med m20 ifjol redan och hade den i en annan bil+ att vi har en massa delar liggandes.
Oringat m20b25 med dieselvev, h-profilstakar,Cpkolvar , balanserad och stödgördel.
Topp svetsad och portad z58kam med ställbart kamdrev arp bultar.
Eget grenrör med en switzer turbo, hks kopia 60mm ventil.
Eget insug med trattar.
vems styrsystem med egt och bredbandslambda. 1600cc spridare, 3st walbro pumpar i tanken.
växellåda blir en zf, 618 med 4pucks sinter, lamelldiff.
Säkert glömt nåt men kommer väl på det senare.
Lite dälig kvalla men men.
Posted: 17 Apr 2007, 00:11
by edström
ja den där bilen har man ju sett
och en del tillhörande grejjer!
blir as grymt!
Posted: 17 Apr 2007, 15:39
by P.Herrdahl
Hur blir det med runners i olika längd?
Posted: 17 Apr 2007, 16:14
by stecka
Det blev en stor miss.
som ska ändras på.
Posted: 02 Jun 2007, 10:41
by stecka
Uppdatering börjar på trilla hem lite saker
Cp kolv med stake
[img][img]http://i161.photobucket.com/albums/t204/stecka1/DSC00361.jpg[/img][/img][url]
Spridare 1000cc
[img][img]http://i161.photobucket.com/albums/t204/stecka1/DSC00368.jpg[/img][/img]
Ic på plats cellpaketet mäter 60*30*10
[img][img]http://i161.photobucket.com/albums/t204/stecka1/DSC00366.jpg[/img][/img]
Även en ZF låda är inköpt på måndag åker blocket på borrning.
toppen borde dyka upp från portnings jobbet till veckan.
Grenröret är helsvetsat insuget får sig en omgång till veckan.
Med lite tur så kan man börja skruva ihop motorn till helgen.[/url]
Posted: 06 Jun 2007, 17:36
by stecka
Insuget klart blir slangar mellan plenum och fläns.
Posted: 12 Jun 2007, 19:51
by stecka
Idag har vi fått dit grenrör, insug och turbo.
Har även passat in tryckrör
Posted: 12 Jun 2007, 20:00
by stecka
Posted: 15 Jun 2007, 15:53
by stecka
Fick toppen idag som Janne Gullinder har portat.
så nu är det bara att vänta på blocket så kan man muttra ihop motorn.
Posted: 15 Jun 2007, 22:47
by PaparaZZi
tjena
trevligt bygge..
hur mycket flödade toppen??
mvh
Posted: 15 Jun 2007, 23:48
by stecka
PaparaZZi wrote:tjena
trevligt bygge..
hur mycket flödade toppen??
mvh
Tackar. Vet inte vad den flödar skulle vilja veta men jag vet inte om någon flödesbänk i närheten.
Posted: 16 Jun 2007, 01:24
by lord_nordkvist
vi kan ju iaf vara överens om att jobbet var väldigt mummsigt utfört på toppen.. med tanke på hur man tyckte den här kärran gick ifjol så känns den endå bra rabbig då, jämfört med nu när det har blivit såhär mycket mera mums på den.. det ska bli grymt intressant att få känna motorgången och karaktären i den här rovan i år
kanske ni hakar på 518 pärlan min rent av
Posted: 17 Jun 2007, 10:30
by bubbel
skjysst bil!
ut o smiska lite i stan när bilen är klar
... sällan man vet av nån som har turbo bmw kring östersund.
Posted: 18 Jun 2007, 14:32
by stecka
Lorden Jo nog kommer det bli lite mer fart i år men knappast som din 518
Bubbel tackar jo klart man må på stan å dra lite.
Posted: 21 Jun 2007, 16:22
by lord_nordkvist
hehe, nejdu.. de krävs mer än sånt där pyssel för att hänga på en 518 med öppet luftfilter å atmosfärisk avgasrening
jamen visst, en å annan repa på stan lär det ju kanske kunna bli..
ska bli kul att få se responsen i gt 42an också faktiskt..
kanske skulle tagit kapskivan på rondellen å bättra på nockarna på kammen också nu då, så det blir lite aggressivt när det väl vill börja dra på riktigt
Posted: 06 Jul 2007, 02:41
by stecka
Nu finns block stakar kolvar vev hemma igen.
Borrade i oljemunstyckena ikväll imorgon så skruvas motorn ihop.
Posted: 07 Jul 2007, 03:49
by stecka