Page 1 of 1
Nån som använder sig utav pop-off ventil som extra säkerhet?
Posted: 21 Nov 2005, 19:27
by xelerator
Tja..
Pop-off ventiler användes ju i 2002 turbon, men då vi idag har wastegaten som e myyyycket bättre så har man lagt pop-off ventilen på hyllan...
Men man skulle ju kunna använda den som en extra säkerhet mot för höga laddtryck tex.. Kan ju va bra o ha om laddtrycket skulle skena

...
Därför undrar jag om det finns nån/några här som gör det???
Finns det ventiler som tex skulle öppna vid sig 1.5 bar om man laddar...
Skriv gärna ner egna funderingar, för o nackdelar etc
Posted: 21 Nov 2005, 22:37
by camata
Izze "uppfann" ju ett sprängblock, och jaa....
Posted: 21 Nov 2005, 22:45
by Bmwandreas
Finns laddtrycksspärr i dom flesta moderna sprut.
Posted: 21 Nov 2005, 23:22
by Kim Frederiksen
Säkerheten vid pop-off kan mann inte se bort ifrån, men jag har aldrig använt det, men kanske man skall tänka på det när man bygger den nya maskinen!
Posted: 21 Nov 2005, 23:44
by xelerator
bmwandreas:
finns laddtrycksspärren även i megasquirt eller finns de bara i "riktiga" sprut som autronic etc
Posted: 21 Nov 2005, 23:59
by Bmwandreas
Vet tyvärr inte.
Posted: 22 Nov 2005, 00:18
by Alligator
xelerator wrote:bmwandreas:
finns laddtrycksspärren även i megasquirt eller finns de bara i "riktiga" sprut som autronic etc
jepp jag har de då. du kan cutta soppan på önskad kpa .. på tal om det..
skallade vindrutan nångång när jag drog i varvspärren på ettan med fuelcut. mycket onödigt.
Posted: 22 Nov 2005, 07:56
by Per Eriksson
Den finns i MS och funkar på samma sätt som i "riktiga" sprut, cutta bara soppa, bara gnista eller både och. gå rpm och/eller tryck.
Soft cut lite innan så man undviker den där jobbiga skallningen av inredningsdetaljer finns också......
Posted: 22 Nov 2005, 14:39
by bmwpatrik
Bmwandreas wrote:Finns laddtrycksspärr i dom flesta moderna sprut.
Finns de i Autronic SMC eller är de bara nyare?
MVH Patrik
Posted: 22 Nov 2005, 14:49
by Bmwandreas
Nejdå,du har det redan inställt!
Posted: 22 Nov 2005, 14:59
by bmwpatrik
Okej va bra.
Vart de inställt efter våran lilla olycka vid mappningen hahah.....
MVH Patrik
Posted: 22 Nov 2005, 15:03
by Håenström
Vadå,skulle du inte ladda 3bar

Posted: 22 Nov 2005, 15:17
by Mirre
Vad jag vet så använder man pop-off ventiler mot baktändningar och inte vid höga laddtryck. Nu menar jag inte att en motor med bra sprut baktänder, utan kompressor eller NOS överladdade motorer med FÖRGASARE!
Och ja, en dumpventil kan fungera som en pop-off ventil om man inte kopplar vakumslangen.