Page 1 of 3

Hjälp!!! med mitt dta PROBLEMET ÄR LÖST!!

Posted: 07 Apr 2007, 17:03
by erik@e30
Tja! jag får inte igång min motor...

Kör med dta 8 pro sprut

problemet är att jag inte har gnista när jag kör på starten men när jag kör programmet "test injektors and coils" har jag gnista!!!
testat med extra startkablar/ för att va säker på bra jord,,,

HJälPPPPPPF

Posted: 07 Apr 2007, 18:55
by Fido85
du har någon signal från nån trigger kaputt eller felkopplad

Posted: 07 Apr 2007, 18:58
by Nisse Järnet
Det tror jag också på, om alla inställningar i DTA:t är rätt måste ju felet ligga innan DTA:t.

Posted: 07 Apr 2007, 19:05
by erik@e30
Jag har varvtals signal på skärmen! ca 125 rpm på startmotor!

Posted: 07 Apr 2007, 19:07
by erik@e30
erik@e30 wrote:Jag har varvtals signal på skärmen! ca 125 rpm på startmotor!
+ jag har testar med tändpunkt 1 & två tänder före men de spelar ju ingen roll om de inte gnistrar.

Posted: 07 Apr 2007, 19:40
by Johnny H
Kolla att kamgivaren är rätt kopplad. Om du har en alltså.

Posted: 07 Apr 2007, 20:11
by erik@e30
Johnny H wrote:Kolla att kamgivaren är rätt kopplad. Om du har en alltså.
visst e den inkopplad! jag e doc lite osäker på den för man kan inte se den eller värdena från den på datorn.
men den borde ge gnista ändå! för den lägger ju startgnistan på x antal tänder före öd /räknat på vevaxeln!

Posted: 07 Apr 2007, 22:19
by M3JONAS
Har du skärmad kabel till triggern?

Posted: 08 Apr 2007, 11:00
by Andersson
Du har inte kopplat något fel till spolarna och tändstegen? Låter ju som givarna funkar ok om testet går bra, men i verkligheten ger det ingen gnista.

Mvh/Henrik

Posted: 08 Apr 2007, 16:11
by erik@e30
M3JONAS wrote:Har du skärmad kabel till triggern?

orginal kabel till veven, egna till kamen.

Jag e inne på om de e nått ja missat i mappen!

Posted: 08 Apr 2007, 17:53
by Johnny H
Vad är det till för motor??

Re: Hjälp!!! med mitt dta

Posted: 08 Apr 2007, 17:56
by Dempa
erik@e30 wrote:Tja! jag får inte igång min motor...

Kör med dta 8 pro sprut

problemet är att jag inte har gnista när jag kör på starten men när jag kör programmet "test injektors and coils" har jag gnista!!!
testat med extra startkablar/ för att va säker på bra jord,,,

HJälPPPPPPF



körde ex48 på min 740 turbo.. med min skulle man vända impulsgivarn på triggerhjulet tvärt om vad som står. altså vänd på kontakten.
Vet inte om de e så på ditt styrsystem men men

Posted: 08 Apr 2007, 18:27
by erik@e30
Johnny H wrote:Vad är det till för motor??


m20 b25, turbo,
volvo singel spolar (v70n)
orginal trigg.
Dta 8 pro.

Re: Hjälp!!! med mitt dta

Posted: 08 Apr 2007, 18:29
by erik@e30
Dempa wrote:
erik@e30 wrote:Tja! jag får inte igång min motor...

Kör med dta 8 pro sprut

problemet är att jag inte har gnista när jag kör på starten men när jag kör programmet "test injektors and coils" har jag gnista!!!
testat med extra startkablar/ för att va säker på bra jord,,,

HJälPPPPPPF



körde ex48 på min 740 turbo.. med min skulle man vända impulsgivarn på triggerhjulet tvärt om vad som står. altså vänd på kontakten.
Vet inte om de e så på ditt styrsystem men men

jag har för mig att de inte går på min kontakt, men jag har kopplat enligt kopplings schemat & jag har signal på skärmen

Posted: 08 Apr 2007, 21:53
by Fido85
erik@e30 wrote:
Johnny H wrote:Kolla att kamgivaren är rätt kopplad. Om du har en alltså.
visst e den inkopplad! jag e doc lite osäker på den för man kan inte se den eller värdena från den på datorn.
men den borde ge gnista ändå! för den lägger ju startgnistan på x antal tänder före öd /räknat på vevaxeln!


vi hade samma problem på min bil så du ska inte vara alltför säker...då böt jag till autronic så nu funkar allt finemang...dta kan vara känslig kanske mot störningar osv och som dom sade...byt om kablarna lite på kontakterna...så fick vi göra...så dta handboken visade fel för mig..

Posted: 09 Apr 2007, 20:03
by TB Racing
Tjenare! Jag hade åxå lite problem med mitt DTA. Det var jävligt känsligt med avståndet mellan triggerhjul och givare. nu kör jag med 0,3mm. Kör jag med större avstånd så får jag signal på skärmen men för många felkoder. Och lika måste det vara bra kräm i batteriet. Är det för lite svag ström så då måste man använda batteristarter eller kabla igång bilen.
Är kanske lite hjälp på vägen.

Posted: 09 Apr 2007, 21:01
by erik@e30
TB Racing wrote:Tjenare! Jag hade åxå lite problem med mitt DTA. Det var jävligt känsligt med avståndet mellan triggerhjul och givare. nu kör jag med 0,3mm. Kör jag med större avstånd så får jag signal på skärmen men för många felkoder. Och lika måste det vara bra kräm i batteriet. Är det för lite svag ström så då måste man använda batteristarter eller kabla igång bilen.
Är kanske lite hjälp på vägen.


Ok de ska ja kolla / tack.

Jag läste lite i FaQ'n de stod så här i >> NUMBER OF TEETH COILS ON IN CRANKING under Unequal Firing Angle Table


"Pro systems only. Controls temperature build up in small coil over plug systems. Set to 1 or 2. Increase only if the engine does not fire reliably at starter motor speeds."

Jag vet inte om de kan vara nått att öka värdet lite.

Jag har redan eldat upp en tändspole / vet inte om de va för att jag körde för lång upladdnings tid!

Jag har alltid en ordentlig LADAC på så ström finns i överflöd :wink: