Page 1 of 8
Frågor & förslag, FAQ turbokonvertering BMW.
Posted: 15 Jan 2006, 18:02
by camata
Eftersom att Peppe laddat på detta och tjuvstartat innan vi andra ens kommit till omklädningsrummet
så startar jag denna tråd där det lämnas förslag och önskemål om vad som ska tas upp, och någon initiativtagare får då ta sig an någon av önskemålen.
Önskemålen/förslagen ska ha några enkla direktiv, om VAD det egentligen är man vill veta.
Nu blir det dåligt. =)
Dumt:
"Hur får jag mer pulver i motorn?" (dumt eftersom att svaret kan variera mellan "Chippa den!" och "Skicka motorn och 300 lök till PPF".)
Bättre:
"Vad ska jag göra för att få lite extra kraft i min M20B25 utan att porta toppen - till max 15.000:-?" (bättre för att man här får reda på vad det är för motor det handlar om samt begränsningarna)
Posted: 15 Jan 2006, 18:05
by peppe
Kanon camata!
Jag har börjat dra i några trådar i inlägget ovan, jag ser gärna att folk som har svaren på frågorna, något att tillägga, eller åsikter om det som skrivigt skiver.
Finns mer att tillägga på alla punkter.
Komigen nu.
Posted: 15 Jan 2006, 18:07
by PierreG
Lite allmän info om kammar kanske?
När behövs det bytas ut fjädrar och retainers?
Vilken kam till vilken motorstyrka/effektområde?
Ett riktigt recept på Bakaxel samt växellåda / Vilka
powerflexbussningar till dito?
Vilka tändsystem lirar med Autronic Bosch/Mds osv..
Hyggligt exakta kompvärden med MLS som ppf säljer?
Dimensionering av bränslesystem? AN storlekar resp.
bränslepumpar..
Vettig dimensionering av IC /tryckrör, storlek downpipe/ WG rör?
Broms och chassiuppgraderingar? 5-Bult på E30? Alpina bromsar
mot eftermarknadsbelägg?
Pris jämförelser mellan PPF mot Bmw Original slitdelar?
Posted: 15 Jan 2006, 21:48
by Bmwandreas
Tyvärr har vi inte tid att sätta oss vid datorn och skriva allt det där:(
Det kommer eftersom...
Posted: 15 Jan 2006, 23:05
by peppe
Med tanke på allt folk som finns här på forumet, duktiga killar så borde det ju inte vara så svårt att hjälpas åt.
Vart är intresset? :/
Posted: 16 Jan 2006, 19:02
by Macke 325
Tjena! här är några frågor och grejer som kanske skulle vara med i faq:en nån som är mer kunnig får gärna gå igenom...
Recept på komp runt 8-8.5, med standard m50b25 kolvar,stakar och mls packning (går det?)
då vill man ju veta t.ex hur man svarvar kolvarna, vilka vevstakar (135mm?) och tjocklek på mls.
Hur man strokar sin m50b25 med 328 veven för att få 2.8L, behövs andra kolvar?
Skulle vara rätt bra med några formler t.ex hur man räknar ut komp osv
några grejor som jag vet om rätta gärna ifall det är fel...
Man får ju en schysst koppling till m50b25 om man tar svänghjul och startmotor från m20
man slipper ju dubbelmassa och en del vikt också!
kompletterar man med ppf:s 618 tryckplatta så ska den orka med 500nm på orginal och 700nm med 4-puck sinter
(kan ta bilder och så sen, ska göra det på min. var väll lite slipning om jag fatta rätt)
Drivlina till e36:an man kan använda m3:ans eller 328:ans 5 växlade låda, kardaner, drivaxlar,
skiljer det något på diffen? antar att m3 har lamelldiff standard...
M3:ans separata spjäll passar med adapterplatta på m50 topp
Här finns ju en del man kan lägga in:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... hlight=m50
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljeretur
Är det någon som vill ha elscheman eller något annat som kan tänkas finnas i Bentleys service bok
för 3-serien tror det är 1990-98 så kan jag skanna och lägga upp
Posted: 17 Jan 2006, 00:54
by peppe
Macke 325 wrote:Tjena! här är några frågor och grejer som kanske skulle vara med i faq:en nån som är mer kunnig får gärna gå igenom...
Recept på komp runt 8-8.5, med standard m50b25 kolvar,stakar och mls packning (går det?)
då vill man ju veta t.ex hur man svarvar kolvarna, vilka vevstakar (135mm?) och tjocklek på mls.
Hur man strokar sin m50b25 med 328 veven för att få 2.8L, behövs andra kolvar?
Skulle vara rätt bra med några formler t.ex hur man räknar ut komp osv
några grejor som jag vet om rätta gärna ifall det är fel...
Man får ju en schysst koppling till m50b25 om man tar svänghjul och startmotor från m20
man slipper ju dubbelmassa och en del vikt också!
kompletterar man med ppf:s 618 tryckplatta så ska den orka med 500nm på orginal och 700nm med 4-puck sinter
(kan ta bilder och så sen, ska göra det på min. var väll lite slipning om jag fatta rätt)
Drivlina till e36:an man kan använda m3:ans eller 328:ans 5 växlade låda, kardaner, drivaxlar,
skiljer det något på diffen? antar att m3 har lamelldiff standard...
M3:ans separata spjäll passar med adapterplatta på m50 topp
Här finns ju en del man kan lägga in:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... hlight=m50http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =oljereturÄr det någon som vill ha elscheman eller något annat som kan tänkas finnas i Bentleys service bok
för 3-serien tror det är 1990-98 så kan jag skanna och lägga upp
Kanon!
Men det finns fler folk som besitter kunskaper för att hjälpa till med en FAQ, vart är ni?
Posted: 17 Jan 2006, 22:01
by Macke 325
Kom igen och skriv lite nu! det behöver ju inte vara några avancerade frågor, dom är ju meningen att vi ska diskutera i forumet! det här är ju till för att slippa alla "basic frågor"
Posted: 18 Jan 2006, 09:07
by Ximon
Jag, och säkert någon fler, känner att det skulle vara fint med en liten vägledning av slang- och kabeldragning vid turbokonvertering. Vad ska pluggas, vad måste bytas, vilken diam. och vad går det helt enkelt att skita i.
Det är ju självklart en stor skillnad huruvida man kör budget (535 lmm
) eller om man skall satsa på ett helt nytt sprut. Men iaf jag är då inne på ett VEMS, så du peppe kanske kan krafsa ihop lite. Vad man ska tänka på, och i vilken ordning det är smidigast att koppla in allting.
För övrigt, kung att du tagit tag i det här! Och även alla andra som hjälper till!
/Simon
Posted: 18 Jan 2006, 11:07
by peppe
Simon, hur man drar slangarna är väll upp till var och en, så länge man inte har kvar vevhusventen i spjället och skickar laddtryck tiill vevhuset då är väll dom flesta lösningarna bra.
- Eftersom att det var Mattias Sandgren som byggde mitt VEMS så blir det nog han som ska skriva om det ska skrivas, problemet att det automatiskt blir JÄTTE mycke att skriva, för allt hänger ju mer eller mindre ihop.
Hoppas du förstår hur jag tänkt.
Posted: 18 Jan 2006, 17:52
by Ximon
hehe.. jo jag hänger med
Det är kanske enklare att man tar kontakt emd honom när det börjar närma sig. Bor ju trots allt inte så långt bort!
Posted: 18 Jan 2006, 18:09
by peppe
Ximon wrote:hehe.. jo jag hänger med
Det är kanske enklare att man tar kontakt emd honom när det börjar närma sig. Bor ju trots allt inte så långt bort!
Emil som också var en del av VEMS installationne i min bil bor ju i Skeå. emil heter han här på forumet.
Dom kan svaren på dina frågor way bättre än mig
Posted: 18 Jan 2006, 19:33
by hoek
borde det kanske delas upp i olika "stage..." på trimmningen, tex.
stage 1 ="snik" (svarvade kolvar, o-ring, orginalsprut, volvo-turbo, ~300hp)
stage 2 ="användbar" (mls, progbar insp/piggy, lastbils-turbo, ~400-500hp)
stage 3 ="race" (smidda kolvar, progbar insp, spec.-turbo, ~600+hp)
kan ju vara flera stages förståss om man gör mera utförligt recept..
Posted: 22 Jan 2006, 23:38
by peppe
Skall man börja dela upp det i snik eller ej kommer vi få skriva oss till döds.
- Snik eller ej, eller mitt imellan är väll någon var och en får klura ut.
Posted: 23 Jan 2006, 10:15
by loka
Lite om olika diffar, bakvagnar, växellådor och hjulvinklar kan ju va roligt å diskutera
Posted: 23 Jan 2006, 10:29
by Fido85
superfint att ni har kommit på sånthär för det underlättar och om man inte hittar det man söker så får man skriva så får nån svara då bara
keep up the good working
Posted: 23 Jan 2006, 12:11
by Krillian
har osså ett förslag.
1:a
man kunde ju haft en lista på max: hk/laddtryck per agg?. ( ex. hx-40-55. TO4E samt mits Agg.. osv? rättare sagt. dom vanligaste AGG alla frågar om.!! så man slipper 3456 trådar om ett å samma turbo.
2:a
nåt slags lista över spridare.
typ:
0-150cc = max 2xxhk?
150-300= max 2xx-3hk?
osv.