Page 1 of 6

Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)

Posted: 04 Apr 2007, 19:53
by Chrille
Tjo Hej...

Sålde min 318 med M40 (tyvärr till min sambos lillebror)

Nu tycker han att ja ska laga den :evil:



Problemet är följande:

Kör man på startmotorn är det som den vill hoppa igång men istället baktänder och skickar motorn åt andra hållet.

Smäller och skjuter ur både luftfilter och avgas.



Har bytt tändkablar och styrbox utan vidare framgång.

Plockade bort ventilkåpan o kollade när avgasventilen på 1ans cylinder öppnar, rotorn pekar då strax efter tändpunkten på 1 ans cylinder/tändkabel vilket borde betyda att tändningen står rätt?

Va kan felet vara??? Jag har själv haft bilen i 4 år utan minsta problem med motorn.

Har slut på ideér. Tacksam för snabba svar!

Posted: 04 Apr 2007, 21:11
by Kero
Låter som något med tändningen, hade problem med en polares bil en gång i tiden, iofs med justerbar fördelare. Men den misstände vid start och vi lyckades aldrig ställa tändningen då den blev konstig igen.

Det visade sig vara batteriet som slagit i fördelaren så spåret i rotorn gått av så den inte satt i ett fast läge utan flyttade sig lite då och då.

Sen är kamremmen ganska känslig på de där motorerna, den kan inte ha hoppat en kugg?

Posted: 04 Apr 2007, 22:41
by Chrille
Kollade rotorn, det såg bra ut.


Jag tycker bilen borde gått även om den hoppat någon kugg...

Du bara skuter den :(

Plockade bort ett stift o kikade... Den ger bra gnista och MASSA soppa.

Posted: 04 Apr 2007, 22:56
by Kero

Posted: 05 Apr 2007, 07:27
by Chrille
Tack kero.. Jag skall testa detta. :D

Posted: 07 Apr 2007, 19:41
by Chrille
Har nu testat ALLT!!!! Tändnignen står 100% rätt...

Hjälp! :cry:

Posted: 07 Apr 2007, 19:49
by Hemsö danne
smäller det i insuget kan det väl vara för lågt soppatryck,och/eller luftläckage på insugssidan!
jag har en jäkla bra sida där eventuella fel står och lösningar på problemen! riktgit bra å ha..lägger upp den sen!

Posted: 07 Apr 2007, 19:56
by Chrille
Soppa får det som satan...
Droppar om stiften typ...

Den skjuter ur både insug och avgas samt skickar iväg motorn baklänges i mellanåt.

Posted: 07 Apr 2007, 20:12
by St3v3
Och kamremmen har inte kuggat om?

Posted: 07 Apr 2007, 20:27
by Chrille
Nope.. den står rätt..

Posted: 08 Apr 2007, 18:41
by Chrille
Ingen?

Bara byta motor som gäller eller? :roll:

Posted: 09 Apr 2007, 09:21
by slaup
en fundering bara.
vet bara att på gamla opel motorer kan man haa motorn ett halvt varv fel fast märkkerna stämmer, då fåt man lyfta fördelaren snurra motorn ett halvt varv och stoppa ner fördelaren igen. då så brukar de hoppa i gång!

men hur ppstod problemet har nån försökt skruva med den eller bytit kamrem eller fördelare?
:?

Posted: 09 Apr 2007, 09:35
by St3v3
Sitter väl en givare på vevaxeln på en sån där? Nåt fel med den kanske?

Posted: 10 Apr 2007, 08:01
by Chrille
Motorn står helt rätt.
Feller uppstod vid lugn motorvägskörning. Bilen började plötsligt misstända sedan gå sämre och sämre.

Trigger-givaren är upmätt till ca. 600 ohm har jag för mig..
Den skall väl ligga mellan 400-800 ohm...

Får fan ingen ordning på detta... Ja har ju kollat allt nu!!! :cry:

Posted: 10 Apr 2007, 09:06
by erik@e30
de kan inte va så att han fått för sig å hälla e85 i tanken? vissa tror ju att de går fortare då :lol:

Posted: 10 Apr 2007, 10:26
by banzai
Men herregud! EXAKT samma fel hade jag i min gamla 528 -86
Den slet jag med å bytte grejor hit å dit (stift, rotor, fördelarlock etc)
Fick aldrig nån ordning på den så den såldes som reservdelsbil :(
Hoppas att du får fart på din iaf!