Garret GT3582R? Eller likvärdig?
Posted: 25 Mar 2007, 02:17
Tjena
Sitter och funderar på att köpa ny turbo till min bil. Sitter idag en Garrett T34 med kullager monterat. Med orginal grenrör så börjar den spoola vid ca 1900 V/min och har 0.5 vid 2200V/min ungefär, detta på 3:ans växel. Men har nu bytt grenrör till ett med lite grövre rör, så spoolupen blir antagligen lite senare. A/R på avgashuset är 0.63.
Nu till frågan vad tror ni om GT3582R på denna maskin? Den skall brukas på gata/bana men tycker att T34 är aningens liten, då den räcker till ca 400hk på vevaxeln, säger cossie pojkarna. Funderar på 3582 med 0.82 A/R eller ska man sköra med det mindre avgashuset då respons är önskvärt?
Motorn har följande spec:
8ventilers rad 4:a
wössner smidda kolvar
smidda stakar
smidd vevaxel
allt balanserat
portad topp
Orginal kammar (ska byta insugs kam)
matchportat insug med 65mm spjäll (ID)
egenbyggt grenrör (48.4mm YD)
Chargecooler installation som funkar mycket bra, insugstemp på ca 15-20 grader i insuget med t34:an.
Eller skall man titta på någon precision snurra? isf vilken
MVH
Sitter och funderar på att köpa ny turbo till min bil. Sitter idag en Garrett T34 med kullager monterat. Med orginal grenrör så börjar den spoola vid ca 1900 V/min och har 0.5 vid 2200V/min ungefär, detta på 3:ans växel. Men har nu bytt grenrör till ett med lite grövre rör, så spoolupen blir antagligen lite senare. A/R på avgashuset är 0.63.
Nu till frågan vad tror ni om GT3582R på denna maskin? Den skall brukas på gata/bana men tycker att T34 är aningens liten, då den räcker till ca 400hk på vevaxeln, säger cossie pojkarna. Funderar på 3582 med 0.82 A/R eller ska man sköra med det mindre avgashuset då respons är önskvärt?
Motorn har följande spec:
8ventilers rad 4:a
wössner smidda kolvar
smidda stakar
smidd vevaxel
allt balanserat
portad topp
Orginal kammar (ska byta insugs kam)
matchportat insug med 65mm spjäll (ID)
egenbyggt grenrör (48.4mm YD)
Chargecooler installation som funkar mycket bra, insugstemp på ca 15-20 grader i insuget med t34:an.
Eller skall man titta på någon precision snurra? isf vilken
MVH