r.ivars - SMOKEMACHINES
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
började riva lite i lådan idag när jag fått tag på lite schyssta tumverktyg
här är skiten... lite för tuff för jänkejärn..
altså det är ju fina grejer!!
[img]http://iloapp.ivarsproduction.se/data/_gallery/public/46/1274733600_resized.jpg[/im]
här fastnade jag...
vad faaaaaaan är countershaft???
här är skiten... lite för tuff för jänkejärn..
altså det är ju fina grejer!!
[img]http://iloapp.ivarsproduction.se/data/_gallery/public/46/1274733600_resized.jpg[/im]
här fastnade jag...
vad faaaaaaan är countershaft???
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
r.ivars wrote:vad faaaaaaan är countershaft???
Liknande lådkonstruktion.
http://www.fordmuscle.com/forums/transm ... ement.html
Kan det vara den här axeln?
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
r.ivars wrote:vectramicke wrote:Den axeln sitter bottenstocken monterad på, den knackas bakåt.
hur kommer man åt den då? Ser bara massa drev..
Du ser den både i framkant och i bakkant poå lådan, så du kan knacka den bakåt då. Den är låst med en rörsprint i bakkant, så den går inte att få frammåt, men bakåt är det bara att kancka, typ med en lång 18 hylsa passar ganska bra.
Sen är det bara att bulta utav helvete Då borde din bottenstock trilla ner i botten på lådan, och du kommer åt att ta av dom dreven som den ligger ivägen för annars.
Den är lite kjurig att plocka ner och ihop, jag gjorde nog alla fel man kunde göra när jag skulle ha ihop min, fick montera i bottenstocken typ 4a gånger Så då utgår jag från att det är lättare att ta isär med bottenstocken nersläppt/ute. Men den blir väl liggandes kvar i botten i din låda, min har en kåpa i botten oxå.
Holmström Motorsport
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
nu är lådan riven.. sjukt stöddiga grejer! Synd de inte höll för mig..
Mina 50 cents mitt i rasmissären om någon intresserar sig för att läsa:
(står mest om planer och förklaringar).
Åker till USA på lördag och ska även förbi florida, så förhoppningsvis får jag med reservdelar till jerryn därifrån, lite beroende på pris..
Jag har legat sömnlös sen raset på kjula och kännt mig sjuk och förstörd sen dess.. En hel del av kämparglöden har funnits bara för att jag "vetat" att nu jävlar, nu kommer det fan bli bra och ska bli så skönt att bara åka en hel sommar, utan "större" problem.. Såhär i efterhand, hur fan kan man ens tro det? Så blir det ju aldrig... Men nån måtta hade man ju endå kunnat hoppas på!
Planen var 8.5s iår på 402.. framåt slutet, så det är ju inte brådis än.. Ett nytt delmål blir att knäcka 8an med en ZF låda (vi får se hur många det går åt), men liksom, man köper 3 zfar med lite flyt på ett haveri med jericon... = jag känner inte att jag har råd att gambla med jericon just nu i kombination med anledning 2.
Anledning 2 till ZF är för att jag försöker prioritera lite körtimmar med bilen jag lagt ner så in i helvete mycket tid på.. Och inte bara för att åka strippen faktiskt som jag hoppas ni sett.. Jag ville ha en gatbilsaktig strippenraket.. Dvs att man åker på årets events utan större underhåll och sen ser över och fräshar till allt under vintern... Inte en "gatbil" som man kan dra och handla på ica med.
Ihop med en ZF låda och mina västerås kumpaner kommer jag att åka på gatebil eventsen, med mantorp körningen som första mål.. Känns förhållandevis riskfritt och billigt...
Inköpslistan:
* ZF låda ifrån m3/328/528 (köp 3 betala för 2 även av intresse haha)
* Slavcylinder och urtrampningsprylar
* Spakställ ifrån 5 serie
* Växellådsfäste ifrån e30
* Svänghjul ifrån M30 (enkelmasse)
* 765 tryckplatta
* sinterlamell (fixad, får karels 2009års sinter, thanks!)
Beräknat att jag vågar köra fullt ut med riktiga lådan igen blir på actionmeet mantorp eller i sista fall ppfs big meet.
om det visar sig hyfsat i pris kommer jag nog åka jerico redan på midsommar i orsa och sen byta till ZF inför gatebil eventsen.
edit: en gammal kärleksfilm med ZF =)
http://www.youtube.com/watch?v=nKvtux95hAA
Mina 50 cents mitt i rasmissären om någon intresserar sig för att läsa:
(står mest om planer och förklaringar).
Åker till USA på lördag och ska även förbi florida, så förhoppningsvis får jag med reservdelar till jerryn därifrån, lite beroende på pris..
Jag har legat sömnlös sen raset på kjula och kännt mig sjuk och förstörd sen dess.. En hel del av kämparglöden har funnits bara för att jag "vetat" att nu jävlar, nu kommer det fan bli bra och ska bli så skönt att bara åka en hel sommar, utan "större" problem.. Såhär i efterhand, hur fan kan man ens tro det? Så blir det ju aldrig... Men nån måtta hade man ju endå kunnat hoppas på!
Planen var 8.5s iår på 402.. framåt slutet, så det är ju inte brådis än.. Ett nytt delmål blir att knäcka 8an med en ZF låda (vi får se hur många det går åt), men liksom, man köper 3 zfar med lite flyt på ett haveri med jericon... = jag känner inte att jag har råd att gambla med jericon just nu i kombination med anledning 2.
Anledning 2 till ZF är för att jag försöker prioritera lite körtimmar med bilen jag lagt ner så in i helvete mycket tid på.. Och inte bara för att åka strippen faktiskt som jag hoppas ni sett.. Jag ville ha en gatbilsaktig strippenraket.. Dvs att man åker på årets events utan större underhåll och sen ser över och fräshar till allt under vintern... Inte en "gatbil" som man kan dra och handla på ica med.
Ihop med en ZF låda och mina västerås kumpaner kommer jag att åka på gatebil eventsen, med mantorp körningen som första mål.. Känns förhållandevis riskfritt och billigt...
Inköpslistan:
* ZF låda ifrån m3/328/528 (köp 3 betala för 2 även av intresse haha)
* Slavcylinder och urtrampningsprylar
* Spakställ ifrån 5 serie
* Växellådsfäste ifrån e30
* Svänghjul ifrån M30 (enkelmasse)
* 765 tryckplatta
* sinterlamell (fixad, får karels 2009års sinter, thanks!)
Beräknat att jag vågar köra fullt ut med riktiga lådan igen blir på actionmeet mantorp eller i sista fall ppfs big meet.
om det visar sig hyfsat i pris kommer jag nog åka jerico redan på midsommar i orsa och sen byta till ZF inför gatebil eventsen.
edit: en gammal kärleksfilm med ZF =)
http://www.youtube.com/watch?v=nKvtux95hAA
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
vectramicke wrote:Oj va du har städat! Backen ser inte heller helt frisk ut.
Försök få hem en slirkoppling från staterna oxå, Eller ta två så får jag en me
Kommit ihåg å mäta lagret då?
Mvh
japp, men orkar inte bygga om växellådstunneln nu, jag har dragit hela elnätet på kardantunneln.. Men visst är det möjligt, dock är det ett jävla strul att börja stressa med det nu i säsongen också.. Men det är nog melodin fast i ett lite senare skede..
Backen är sjukt spöad också? Altså drevet ser ju mest skrotat ut där backdrevet legat imot? Okej att backdrevet sticker på en gång för att bitar hamnar imellan, men det där ser ju helt cp ut? Nästa som att backen varit i samtidigt fast sen inte på andra sidan, andra backdrevet som sitter i gaffeln var ju fräsht? + att jag körde in i stage framåt visserligen på kopplingsslir men inget kosntigt kändes..
Glömde mäta lagret, tror det är 35mm inv iallafall, och att det inte passar 765utan att göra en adapter man värmer på... Men mäter på fredag, ska göra en liten rockad med bilen då..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Måste ju då visa en film så får mig att rysa.
http://www.youtube.com/user/wof84#p/u/3/vMDXuKDo8MI
Såååååååååååå jävla fett.
http://www.youtube.com/user/wof84#p/u/3/vMDXuKDo8MI
Såååååååååååå jävla fett.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Köpte du lådan ny? eller hade någon annan redan spöat skiten ur den i en annan bil?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;