r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

började riva lite i lådan idag när jag fått tag på lite schyssta tumverktyg :)

här är skiten... lite för tuff för jänkejärn..

Image

Image

Image

Image

altså det är ju fina grejer!!

Image

Image

[img]http://iloapp.ivarsproduction.se/data/_gallery/public/46/1274733600_resized.jpg[/im]

här fastnade jag...

Image

vad faaaaaaan är countershaft???
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Frostie
Posts: 159
Joined: 05 Aug 2009, 23:51
Location: Sigtuna

Post by Frostie »

Image

:)
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

de e inte bottenstocken som menas??
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

nä den heter mainshaft =)

det finns typ inputshaft, mainshaft, sen en i botten man inte kommer åt som jag inte vet vad den heter, "cluster shaft" typ... hehe
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Frostie
Posts: 159
Joined: 05 Aug 2009, 23:51
Location: Sigtuna

Post by Frostie »

r.ivars wrote:nä den heter mainshaft =)

det finns typ inputshaft, mainshaft, sen en i botten man inte kommer åt som jag inte vet vad den heter, "cluster shaft" typ... hehe


kom du på konstruktion Ivars? :)
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Frostie wrote:
r.ivars wrote:nä den heter mainshaft =)

det finns typ inputshaft, mainshaft, sen en i botten man inte kommer åt som jag inte vet vad den heter, "cluster shaft" typ... hehe


kom du på konstruktion Ivars? :)


vadå? =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Frostie
Posts: 159
Joined: 05 Aug 2009, 23:51
Location: Sigtuna

Post by Frostie »

haha quota ditt inlägg innan du editera :D
Mr.K
Posts: 20
Joined: 30 Jun 2007, 13:19

Post by Mr.K »

r.ivars wrote:vad faaaaaaan är countershaft???


Liknande lådkonstruktion.
http://www.fordmuscle.com/forums/transm ... ement.html

Kan det vara den här axeln?
Image
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Den axeln sitter bottenstocken monterad på, den knackas bakåt.
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

vectramicke wrote:Den axeln sitter bottenstocken monterad på, den knackas bakåt.


hur kommer man åt den då? Ser bara massa drev.. :roll:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

r.ivars wrote:
vectramicke wrote:Den axeln sitter bottenstocken monterad på, den knackas bakåt.


hur kommer man åt den då? Ser bara massa drev.. :roll:


Du ser den både i framkant och i bakkant poå lådan, så du kan knacka den bakåt då. Den är låst med en rörsprint i bakkant, så den går inte att få frammåt, men bakåt är det bara att kancka, typ med en lång 18 hylsa passar ganska bra.
Sen är det bara att bulta utav helvete :D Då borde din bottenstock trilla ner i botten på lådan, och du kommer åt att ta av dom dreven som den ligger ivägen för annars.
Den är lite kjurig att plocka ner och ihop, jag gjorde nog alla fel man kunde göra när jag skulle ha ihop min, fick montera i bottenstocken typ 4a gånger :evil: Så då utgår jag från att det är lättare att ta isär med bottenstocken nersläppt/ute. Men den blir väl liggandes kvar i botten i din låda, min har en kåpa i botten oxå.
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

nu är lådan riven.. sjukt stöddiga grejer! Synd de inte höll för mig..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mina 50 cents mitt i rasmissären om någon intresserar sig för att läsa:
(står mest om planer och förklaringar).

Åker till USA på lördag och ska även förbi florida, så förhoppningsvis får jag med reservdelar till jerryn därifrån, lite beroende på pris..

Jag har legat sömnlös sen raset på kjula och kännt mig sjuk och förstörd sen dess.. En hel del av kämparglöden har funnits bara för att jag "vetat" att nu jävlar, nu kommer det fan bli bra och ska bli så skönt att bara åka en hel sommar, utan "större" problem.. Såhär i efterhand, hur fan kan man ens tro det? Så blir det ju aldrig... Men nån måtta hade man ju endå kunnat hoppas på!

Planen var 8.5s iår på 402.. framåt slutet, så det är ju inte brådis än.. Ett nytt delmål blir att knäcka 8an med en ZF låda (vi får se hur många det går åt), men liksom, man köper 3 zfar med lite flyt på ett haveri med jericon... = jag känner inte att jag har råd att gambla med jericon just nu i kombination med anledning 2.

Anledning 2 till ZF är för att jag försöker prioritera lite körtimmar med bilen jag lagt ner så in i helvete mycket tid på.. Och inte bara för att åka strippen faktiskt som jag hoppas ni sett.. Jag ville ha en gatbilsaktig strippenraket.. Dvs att man åker på årets events utan större underhåll och sen ser över och fräshar till allt under vintern... Inte en "gatbil" som man kan dra och handla på ica med.

Ihop med en ZF låda och mina västerås kumpaner kommer jag att åka på gatebil eventsen, med mantorp körningen som första mål.. Känns förhållandevis riskfritt och billigt...

Inköpslistan:

* ZF låda ifrån m3/328/528 (köp 3 betala för 2 även av intresse haha)
* Slavcylinder och urtrampningsprylar
* Spakställ ifrån 5 serie
* Växellådsfäste ifrån e30
* Svänghjul ifrån M30 (enkelmasse)
* 765 tryckplatta
* sinterlamell (fixad, får karels 2009års sinter, thanks!)

Beräknat att jag vågar köra fullt ut med riktiga lådan igen blir på actionmeet mantorp eller i sista fall ppfs big meet.

om det visar sig hyfsat i pris kommer jag nog åka jerico redan på midsommar i orsa och sen byta till ZF inför gatebil eventsen.

edit: en gammal kärleksfilm med ZF =)

http://www.youtube.com/watch?v=nKvtux95hAA
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Oj va du har städat! Backen ser inte heller helt frisk ut.
Försök få hem en slirkoppling från staterna oxå, Eller ta två så får jag en me :wink:

Kommit ihåg å mäta lagret då?

Mvh
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

vectramicke wrote:Oj va du har städat! Backen ser inte heller helt frisk ut.
Försök få hem en slirkoppling från staterna oxå, Eller ta två så får jag en me :wink:

Kommit ihåg å mäta lagret då?

Mvh


japp, men orkar inte bygga om växellådstunneln nu, jag har dragit hela elnätet på kardantunneln.. Men visst är det möjligt, dock är det ett jävla strul att börja stressa med det nu i säsongen också.. Men det är nog melodin fast i ett lite senare skede..

Backen är sjukt spöad också? Altså drevet ser ju mest skrotat ut där backdrevet legat imot? Okej att backdrevet sticker på en gång för att bitar hamnar imellan, men det där ser ju helt cp ut? Nästa som att backen varit i samtidigt fast sen inte på andra sidan, andra backdrevet som sitter i gaffeln var ju fräsht? + att jag körde in i stage framåt visserligen på kopplingsslir men inget kosntigt kändes..

Glömde mäta lagret, tror det är 35mm inv iallafall, och att det inte passar 765utan att göra en adapter man värmer på... Men mäter på fredag, ska göra en liten rockad med bilen då..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Måste ju då visa en film så får mig att rysa. :)

http://www.youtube.com/user/wof84#p/u/3/vMDXuKDo8MI

Såååååååååååå jävla fett. :evil:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Köpte du lådan ny? eller hade någon annan redan spöat skiten ur den i en annan bil?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

köpt beggad, gått 8.5 tillochmed..

Men det var helt klart jag som dräpte skiten....
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply