Page 59 of 80

Posted: 07 Jul 2009, 20:46
by Marco Garver
M3JONAS wrote:
Bäckis wrote:Om det är skenladd så löser du det genom högre tryck på lägra varv.


Precis, får testa det när det torkat upp på vägarna... Ska försöka få till det med elektroniska laddtrycksjusteringen.
Verkar lite knepigt att köra mottrycksjustering på synapsewastegaten. Ska man helt enkelt köra pysmetoden via magnetventilen på den undre anslutningen då?


Inga problem alls att köra mottryck på Synapse WG. Testa först vilken av dom 2 nedre anslutningarna som ger vettigast grundladd sen kopplar du in din magnetventil på den NEDRE anslutningen ovanför membranet.

Övre anslutningen ovanför membranet har så pass liten area att det inte går att höja laddtrycket nåt vidare.

Mvh M

Posted: 07 Jul 2009, 23:52
by M3JONAS
Marco Garver wrote:
Inga problem alls att köra mottryck på Synapse WG. Testa först vilken av dom 2 nedre anslutningarna som ger vettigast grundladd sen kopplar du in din magnetventil på den NEDRE anslutningen ovanför membranet.

Övre anslutningen ovanför membranet har så pass liten area att det inte går att höja laddtrycket nåt vidare.

Mvh M


Tack för tipset Marco!

Menar du nummer 4 på bilden? Dvs där det inte sitter någon anslutning?

Har du även koll på vad det är för gänga isf?

Har testat att koppla in på övre anslutningen men det blir som sagt var knappt märkbart med eller utan slang där...

MVH Jonas

Posted: 08 Jul 2009, 23:11
by M3JONAS
Skulle ju självklart även vara med en bild...
Image

Posted: 08 Jul 2009, 23:30
by M3JONAS
Var ute å mappade lite på vägen idag och det börjar lira rätt bra nu. Lite seg på laddet tycker jag men vid 3500rpm börjar det mata på skapligt och vid 4000rpm skjuter det på rätt bra och det håller i väl upp till 8000rpm.
Dock så måste jag få till mottryckstyrningen så man kan få en jämnare laddtryckskurva än vad det är nu.
Kändes som om körbarheten är helt ok med ett register mellan 3500-8000rpm att åka på. Var iaf skitkul att smiska lite kurviga vägar ikväll ;)

Posted: 08 Jul 2009, 23:37
by Niiko
M3JONAS wrote: Var iaf skitkul att smiska lite kurviga vägar ikväll ;)


går det sånt med överladdade e30s utan att det tappar greppet och spinner en massa? :D
grymt snygg bil iaf för de va väl din som va på brostugan idag?

Posted: 09 Jul 2009, 01:09
by M3JONAS
Niiko wrote:
M3JONAS wrote: Var iaf skitkul att smiska lite kurviga vägar ikväll ;)


går det sånt med överladdade e30s utan att det tappar greppet och spinner en massa? :D
grymt snygg bil iaf för de va väl din som va på brostugan idag?


Såklart det går! Men man kanske inte ska ge fullt in i varje böj om man inte vill sladda brett hela tiden... ;)

Tackar, japp jag var där.

Posted: 09 Jul 2009, 16:52
by Marco Garver
M3JONAS wrote:Skulle ju självklart även vara med en bild...
Image


Hej igen!

Först testar du vilken av port 2&3 som ger jämnast grundladd.

Sen kopplar du in din MV till port 4. Glöm inte att plugga port 5 annars är det helt öppet ut.

Hoppas detta hjälper.

Mvh Marco

Posted: 09 Jul 2009, 18:10
by M3JONAS
Tack för tipsen Marco! Ska ut och testa såfort det torkar upp på vägarna.

Posted: 09 Jul 2009, 20:40
by motec
Har läst igenom hela din tråd nu.

Fattar inte att du orkar! stor eloge till dig!

du plöjer ner tid & pengar och sen går nånting sönder..

du förtjänar verkligen inte mer otur nu :)

riktigt grym bil och hoppas att det lirar för dig nu!

Mvh Joel

Posted: 09 Jul 2009, 21:42
by maleckis
M3JONAS wrote:Så kan det gå när man klantar sig :(

Image

Image


My friend has finished his forged pistons in a similar way. What was the reason for the failure in your engine?

Posted: 11 Jul 2009, 00:47
by M3JONAS
Elektrisk laddtrycksstyrning med mottryck is da shit!

Fullt ladd (ca 1,5bar) vid 4000rpm... Rätt ok med såpass stor turbo och liten motor.


Kan bli en rätt trevlig banåkarkaraktär på maskin med register mellan 3500rpm till 8000rpm.

Ps, tack för tipsen Marco!

Posted: 11 Jul 2009, 20:23
by Dinan2.5
Wow, 4000 varv, de var bra! Vad är det för turbo? Kör du nån speciell kamm inställning för att få i gång den så tidigt?

Posted: 15 Jul 2009, 15:13
by M3JONAS
Nu är det knas. Generatorn laddar bra, ca 14 volt, sålänge den är kall. När den blir varm så sjunker laddningen och tillslut så laddar det typ ingenting. Ställer man bilen å kyler ner generatorn så den blir kall så funkar det prima sen igen! Har bytt generator och det är samma fel även med den "nya" generatorn. Funderar på om det kan vara så att styrservon drar så mycket ström så generatorn brinner upp efter ett tag!?

Posted: 18 Jul 2009, 08:06
by Klangen
Hur gar det med generatorn?

Hittat nagot?

Posted: 18 Jul 2009, 08:29
by Magnaten
enklaste är väl att klippa strömmen till servot å testa :shock:

Posted: 20 Jul 2009, 12:37
by M3JONAS
Magnaten wrote:enklaste är väl att klippa strömmen till servot å testa :shock:


Redan gjort det.

Funderar alltmer på om det kan vara kortis i en soppapump!?

Posted: 21 Jul 2009, 14:27
by M3JONAS
Nu har jag mätt strömförbrukningen med en tångamperemätare. Strömförbrukningen/laddningen från generatorn ligger på ca 45A när motorn går på tomgång utan kylfläktarna inkopplade. När kylfläktarna startar så kommer förbrukningen upp till ca 72A. Detta är utan stereo-slutsteg och utan elservon inkopplad.

Mätte elservon separat och den låg på ca 20A i tomgångsförbrukning, dvs utan att vrida på ratten, och upp till 82A vid fullt styrutslag stillastående.

Känns helt enkelt som att nuvarande generator som ska klara att ge 80A får jobba ihjäl sig för att klara strömförbrukningen.

Någon som har tips på kraftigare generator som kan tänkas passa eller som kan modifieras på ett vettigt sätt så att den passar?