F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

coilovers och hydraulisk handbroms beställt via RAIDOPOWER som nu också är en ny sponsor till bygget. Bidrar med fina priser.

Blir en lite speciell coiloversats, med e36 coils fram, och e30 coils bak, hydraliska handbromsen blir frän och prova på bana också =) lite mesigt drag i den nuvarande.

Dyker upp i februari, lång väntan. Men äh, det är ingen isracer man knåpat ihop 8)

Image

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det är INTE coilover bak då vettu. Det är precis som original.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Varför är det så? billigare? e34 har ju det ? på dom jenz köpte iaf..
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com

E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Bäckis wrote:Det är INTE coilover bak då vettu. Det är precis som original.


näej, blir la bara justerbart.. Vi får se vad det går för, annars är det inte många mil till ett par supersnaskiga AVO coils ;)

kombimonstret har ju gått 1.55 i 60fot med sopslut mt street och utan launch :) dumpade clutchen på 8000rpm.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
malten
Posts: 33
Joined: 25 Jun 2006, 03:35
Location: hallstahammar

Post by malten »

fan va gött me nya chassie prylar.. då blir den trevlig att ratta runt på bana åxå :wink:
....MaltenRacing...
Cosworth Rwd 530hk på hjulen
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

E36 coilovers you say? Varför det? Har dom inte exakt samma infästningar som vanliga e36 benen som resultera i bilen luktar kiss på banan? :?:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Amplify wrote:E36 coilovers you say? Varför det? Har dom inte exakt samma infästningar som vanliga e36 benen som resultera i bilen luktar kiss på banan? :?:



WTF?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

r.ivars wrote:
Amplify wrote:E36 coilovers you say? Varför det? Har dom inte exakt samma infästningar som vanliga e36 benen som resultera i bilen luktar kiss på banan? :?:



WTF?


Bump steer ökar betydligt med E36 fjäderben, tror det är det han syftar på när säger att det luktar kiss? :roll: Är iallafall inget man vill ha när man kör på bana.
/M|cke F@.gner
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

vad är bump steer?

Ett fjäderben är väl ett fjäderben, solidt. Sen justerar man ju in vinklarna med justerbara topplagringar, och blir inte vinklarna som man vill då får man väl bygga om lite till. Men att själva benet i sig skulle göra nån skillnad förstår jag inte.

Jag hoppas jag får 3D lagringarna, då kan man justera även caster.

ps. jag har haft e36 ben på min bil hela året, tyckte det kändes smidigt för att få 5-bult.


Edit: kikat lite om bumpsteer, och det är att det blir toe out i kurvorna när det fjädrar ner.. Då får man väl helt enkelt skimsa ut på nedre fästet från början så vinklen blir mer i linje med fjäderbenet.. Och sen justera in hjulvinklarna med fullt justerbara topplagringar.. Vore väl fan om det inte gick att få bukt på en sån simpel sak :) personligen tyckte jag min m3 e36 var som gjord för bana. så mina krav är nog inte lika höga som era andras än, får ni ta och visa på bana i sommar ;)

Tack för tipsen micke och pelko, och även amplify för ditt lite annorlunda sätt att tipsa ;)
Last edited by r.ivars on 06 Dec 2008, 13:13, edited 4 times in total.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

fina grejjer mannen!! blir fint det där jue:D

vad sätter du dit för typ av cylindrar till handbromsen? vid hjulen alltså?

lycka till :D
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

egnesund wrote:fina grejjer mannen!! blir fint det där jue:D

vad sätter du dit för typ av cylindrar till handbromsen? vid hjulen alltså?

lycka till :D



sitter i spaken, och funkar så fort man kapar in sig på bromsledningen bak :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Rikard: Det är nästan lika enkelt att ta e30 ben och flytta över hjulhub/lagret från e36 till e30 benen. Bumpsteer är lurigt, det brukar vara svårt att göra en genuin lösning för att flytta kulbulten på styrarmen i den riktning det behövs, dessutom hamnar hjulet mer centrerat i hjulhuset om du använder e30 ben. Eftersom du ändå ska göra adapters för ok och skivor så är det ju ingen dum idé att byta till e30 ben?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Såna här hylsor svarvar man för att montera E36 nav på E30 fjäderben.

Image

Måtten: Ytterdiameter: 37.00 mm. Innerdiameter: 30,97mm. Total längd: 43mm. Flänsen är 1,5mm tjock och har en ytterdiameter på47mm. Fasen i hålet: 2,5mm.
Med dom här måtten så är det presspassning på axeln.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

ptja, hade jag varit på ruta 1 hade jag nog inte bytt till e36 grejer fram nej.. Det stökar ju till allt lite..

Men det var mer saker som gjorde att jag valde det förut, hade planer på att regga bilen med m50 och allt annat som är utbytt, förutom turbo.. + att m3 bromsar är bolt on på e36ans nav, hade 330 ok och 325mm skivor som också är bolt on i tankarna också..

Vad säger att det blir bumpsteer med e36 grejerna? Har dom även testat en bil med hårda coils och banjusterade julvinklar? Är det fortfarande kass då? När man väl pratar bankörning pratar man väl så gott som stummt? Och om man sen ska köra gatrace så släpper man lite på hårdheten så bilen inte blir så hetsig i sidleds, lite bumpsteer kan kanske vara att föredra då tillochmed?

Altså jag siktar ju inte på att bli rekryterad till stcc..

ps. är det nån som vill sponsra med länkarmar och 51mm fjäderben innan måndagen dyker upp så ;) (antar att min coiloverbeställning är oändringsbar efter det)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Bumpsteer innebär att styrväxeln hamnar för lågt eller för högt i förhållande till pitmanarmarna. När bilen fjädrar innebär det att hjulen kommer få mer toe in eller ut beroende på hur styrväxeln hamnat. I ditt fall kommer du få det dels pga att styrväxeln hamnar för lågt och du har inga möjligheter att höja den, för där sitter motorn. Sen tror jag även att pitmanarmarna är längre på e36 spindeln och då får du desstutom ett felaktigt (läs längre) slag på styrrörelsen. Har du inte en väldigt kort styrväxel så kommer detta att bli riktigt jobbigt (Nu får någon rätta mig om jag har fel ang mina påståenden, har endast testat på min kraftigt ombyggda e30 framvagn).

En annan tråkighet är att e36 spindeln inte är offsettad som e30 spindeln, hjulet hamnar längre bak och du får en än sämre caster vinkel vilket gör att den får svårare/sämre instyrningsförmåga.

Någon med synpukter får gärna rätta mig, är lekman i ämnet väghållning?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Angående fjädrar så är det en Bibel av innehåll för att reda ut allt. Men så gott som stumt är kanske ett lite för brett begrepp för att kunna diskuteras vid men man strävar ju efter att ha optimala inställningar för sin bil, däck/väder och bana. Hårdare bak än fram är också något man brukar köra med.

Men som du säger Ivars, det snackas mycket på nätet om hur en bil beter sig och hur det ska / inte ska vara men det är sällan man som "amatör" märket sånt i verkligheten. Så gör som jag, följ lite råd men testa dig fram själv när det är dags och se vad du tycker och ändra efter hand.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply