Page 56 of 116
Posted: 26 Feb 2008, 09:27
by NLR
Fredde ,jag tror inte det är samma fjädrar på 3,0 och 3,2, annan
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer
Posted: 26 Feb 2008, 10:22
by bmw_fredde
NLR wrote:Fredde ,jag tror inte det är samma fjädrar på 3,0 och 3,2, annan
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer
Okej! kollar man på realoem.com så är det samma artikelnummer på dom!
Vi satte i 1mm större ventiler på både insug och avgas! även skaftet gick upp 1mm till 7mm..
Närvi mäte upp så kom vi fram till att om man byter ut ytterfjädern till en från volvo (kommer inte ihåg om det va b23 eller b230) så blev det ca 50kilo! ådom klarade gott å väl av lyftet. så det är ju en rätt billig lösning!
Posted: 26 Feb 2008, 22:47
by bmw_fredde
Nån som vet vad den här ventilen är till? sitter i hålet som den ligger på och får olja från kamsträckaren å går sen upp till vanosen! men har även ett utsläpp rakt ut i toppen!
Posted: 26 Feb 2008, 23:01
by pelko
Med risk för att göra bort sig
Är det inte typ en övertrycksventil om oljetrycket skulle bli för högt?
mvh Mathias
Posted: 26 Feb 2008, 23:03
by bmw_fredde
är säkert nått sånt men släpper den trycket ifrån vanosen eller ifrån kamsträckarn? måste veta eftersom alla kanaler som går till vanosen ska pluggas..
Posted: 26 Feb 2008, 23:06
by Kero
http://www.sprayeshop.se/epages/prd_se. ... t%20S50%22
Kanske kan vara till hjälp, block off kit till s50 som dom sriver om i street and strip.
Posted: 26 Feb 2008, 23:14
by bmw_fredde
jo men står ju inget om det där.. anledningen till att ja undrar är att ja tänkt att ta oljetrycket till turbon där!
Posted: 27 Feb 2008, 00:11
by TurboXs
tror det er en ventil som sørger for at olja holder seg i toppen til neste oppstart
Posted: 27 Feb 2008, 00:19
by bmw_fredde
okej ja nått sånt skullee det ju kunna va...
Posted: 29 Feb 2008, 23:16
by bmw_fredde
Behöver lite hjälp!!
har funderingar på att kasta ur inredningen, bygga fullbur, lätta så gott det går, massa kolfiber inne i bilen mm
men kan inte bestämma mig vill ju gärna ha kvar den också. men motorn börjar nog bli lite väl extrem för en kaross utan bur..
har en köpare på inredningen å pengarna ja får för den räcker gott å väl till bur, stolar mm
Vad tycker ni??
Posted: 29 Feb 2008, 23:26
by HULTA
ja har ju gjort en kompromiss av dit problem,ja ful bur och har all inredning kvar men inte mycke som går att använda.hahahaha
ur me prylarna och i med bur röstar ja för, de e fräääänt
mvh
Posted: 29 Feb 2008, 23:37
by Fear This
e ju helskönt med inredning mm så man kan använda den som en standardbil men som du säger känns de som den kommer bli alldeles för extrem.. ja tycker det är dags att offra inredningen för en bur, kan ju gå riktigt illa om man har lite oflyt
Posted: 01 Mar 2008, 00:47
by pelko
Rensa skiten
mvh Mathias
Posted: 01 Mar 2008, 02:30
by AndreasT
fullbur med kolfiber helt klart, liknande din polares!!
Posted: 01 Mar 2008, 08:30
by Tingsdalsracer
Den är ju för extrem för att vara utan full bur
Posted: 01 Mar 2008, 10:57
by DeeXTeeR
Är väl mer eller mindre ett måste när man har så extrem bil...
Sälj skinnet och in med stålet !
Posted: 01 Mar 2008, 11:07
by agala
nice project! How much you have to change for putting in oversize valves? Do you have to change valve seat?