bmw_fredde e36 m3 3,2 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

Fredde ,jag tror inte det är samma fjädrar på 3,0 och 3,2, annan
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

NLR wrote:Fredde ,jag tror inte det är samma fjädrar på 3,0 och 3,2, annan
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer



Okej! kollar man på realoem.com så är det samma artikelnummer på dom!
Vi satte i 1mm större ventiler på både insug och avgas! även skaftet gick upp 1mm till 7mm..
Närvi mäte upp så kom vi fram till att om man byter ut ytterfjädern till en från volvo (kommer inte ihåg om det va b23 eller b230) så blev det ca 50kilo! ådom klarade gott å väl av lyftet. så det är ju en rätt billig lösning!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Nån som vet vad den här ventilen är till? sitter i hålet som den ligger på och får olja från kamsträckaren å går sen upp till vanosen! men har även ett utsläpp rakt ut i toppen!

Image
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Med risk för att göra bort sig :lol:

Är det inte typ en övertrycksventil om oljetrycket skulle bli för högt?

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

är säkert nått sånt men släpper den trycket ifrån vanosen eller ifrån kamsträckarn? måste veta eftersom alla kanaler som går till vanosen ska pluggas..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

http://www.sprayeshop.se/epages/prd_se. ... t%20S50%22

Kanske kan vara till hjälp, block off kit till s50 som dom sriver om i street and strip.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

jo men står ju inget om det där.. anledningen till att ja undrar är att ja tänkt att ta oljetrycket till turbon där!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
TurboXs
Posts: 39
Joined: 13 Jan 2008, 18:24
Location: NORGE

Post by TurboXs »

tror det er en ventil som sørger for at olja holder seg i toppen til neste oppstart
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

okej ja nått sånt skullee det ju kunna va...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Behöver lite hjälp!!
har funderingar på att kasta ur inredningen, bygga fullbur, lätta så gott det går, massa kolfiber inne i bilen mm

men kan inte bestämma mig vill ju gärna ha kvar den också. men motorn börjar nog bli lite väl extrem för en kaross utan bur..

har en köpare på inredningen å pengarna ja får för den räcker gott å väl till bur, stolar mm

Vad tycker ni??
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
HULTA
Posts: 1387
Joined: 20 Nov 2005, 16:34

Post by HULTA »

ja har ju gjort en kompromiss av dit problem,ja ful bur och har all inredning kvar men inte mycke som går att använda.hahahaha

ur me prylarna och i med bur röstar ja för, de e fräääänt

mvh
Team Boost Performance

+358405680216
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

e ju helskönt med inredning mm så man kan använda den som en standardbil men som du säger känns de som den kommer bli alldeles för extrem.. ja tycker det är dags att offra inredningen för en bur, kan ju gå riktigt illa om man har lite oflyt :?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Rensa skiten :twisted:

mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

fullbur med kolfiber helt klart, liknande din polares!!
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Den är ju för extrem för att vara utan full bur 8)
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
DeeXTeeR
Posts: 124
Joined: 03 Sep 2006, 13:03
Location: Linköping
Contact:

Post by DeeXTeeR »

Är väl mer eller mindre ett måste när man har så extrem bil...
Sälj skinnet och in med stålet !
Sebastian Brodin | 0761 46 54 34

http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
agala
Posts: 20
Joined: 06 Feb 2008, 21:14

Post by agala »

nice project! How much you have to change for putting in oversize valves? Do you have to change valve seat?
Post Reply