bmw_fredde e36 m3 3,2 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fredde ,jag tror inte det är samma fjädrar på 3,0 och 3,2, annan
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
NLR wrote:Fredde ,jag tror inte det är samma fjädrar på 3,0 och 3,2, annan
ytterfjäder har jag för mig. Jag mätte upp 3,0 fjädrarna i en "mycket"
fin maskin. Innspänningstryck är 280-300N (olika uppsättningar fjädrar)
dom är så gott som linjära, 50N per mm lyft. Trimfjädrar från Dr schrick
ligger på ca 380N i inspänningstryck.
Hur stora ventiler stoppa ni i din topp?
/Christer
Okej! kollar man på realoem.com så är det samma artikelnummer på dom!
Vi satte i 1mm större ventiler på både insug och avgas! även skaftet gick upp 1mm till 7mm..
Närvi mäte upp så kom vi fram till att om man byter ut ytterfjädern till en från volvo (kommer inte ihåg om det va b23 eller b230) så blev det ca 50kilo! ådom klarade gott å väl av lyftet. så det är ju en rätt billig lösning!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Nån som vet vad den här ventilen är till? sitter i hålet som den ligger på och får olja från kamsträckaren å går sen upp till vanosen! men har även ett utsläpp rakt ut i toppen!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Med risk för att göra bort sig
Är det inte typ en övertrycksventil om oljetrycket skulle bli för högt?
mvh Mathias
Är det inte typ en övertrycksventil om oljetrycket skulle bli för högt?
mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
är säkert nått sånt men släpper den trycket ifrån vanosen eller ifrån kamsträckarn? måste veta eftersom alla kanaler som går till vanosen ska pluggas..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
http://www.sprayeshop.se/epages/prd_se. ... t%20S50%22
Kanske kan vara till hjälp, block off kit till s50 som dom sriver om i street and strip.
Kanske kan vara till hjälp, block off kit till s50 som dom sriver om i street and strip.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
jo men står ju inget om det där.. anledningen till att ja undrar är att ja tänkt att ta oljetrycket till turbon där!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Behöver lite hjälp!!
har funderingar på att kasta ur inredningen, bygga fullbur, lätta så gott det går, massa kolfiber inne i bilen mm
men kan inte bestämma mig vill ju gärna ha kvar den också. men motorn börjar nog bli lite väl extrem för en kaross utan bur..
har en köpare på inredningen å pengarna ja får för den räcker gott å väl till bur, stolar mm
Vad tycker ni??
har funderingar på att kasta ur inredningen, bygga fullbur, lätta så gott det går, massa kolfiber inne i bilen mm
men kan inte bestämma mig vill ju gärna ha kvar den också. men motorn börjar nog bli lite väl extrem för en kaross utan bur..
har en köpare på inredningen å pengarna ja får för den räcker gott å väl till bur, stolar mm
Vad tycker ni??
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten