r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
AsLoT
Posts: 215
Joined: 21 Aug 2006, 15:38
Location: Östersund

Post by AsLoT »

Per Eriksson wrote:För låga tryck o flöden? pilotkretsarna brukar ligga på ca 30-40 bar som mest o flöden som räknas i enstaka liter/minut om ens det.

En koppling jobbar med uppåt 100 bar.


Nu vet ju inte jag utan går bara på hans rekommendationer...
Möjligt att det funkar men då han inte trodde på det så vågade jag inte prova.
Den killen är ingen säljare heller utan en som jobbar med att designa hydraul system så jag är ju tvungen att lita på han ;)

100bar lär vara när man kopplar ur va?
När man släpper kopplingen så flyttas väl bara vätskan mellan cylindrarna utan något speciellt tryck? Fjädertrycket som trycker tillbaka vätskan bara. Sen lär fjädertrycket vara väldigt varierande också beroende på vart på slaget man är?
Borde göra det ändå svårare att ställa in bra...

Bara svammel där men det är så jag tänker iaf... Men ja har ingen aning egentligen.

Vore väldigt intressant att få veta om någon kör med en standard stryp/back och det fungerar.
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

FYFAN VA DET SUGER MED LÅDPROBLEM!!!!!!!!!!!!!!!!

nu har det gått 1 dygn utan att jag känner någon som helst bra lösning för problemet.....
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
emge
Posts: 15
Joined: 10 Sep 2007, 20:54

Post by emge »

Ta nu snällt och svälj stoltheten och lägg upp en PayPal donationsknapp på din hemsida (det är gratis) så ska du se att du kan köra turboostrad ninja beemer hela sommaren.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

förstår att ivars inte vill ha nån insamling, man brukar kunna få en viss stämpel av sånt.

kom igen nu räkan, du e snart med i matchen,rätt som det är dyker en lösning upp
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Lider med dig och dina bekymmer. Tror iaf att du är inne på rätt spår att få en koppling som slirar. Det MÅSTE spara på lådan. Vet vi om någon mer som åker DR-4 med mycket mos? Det är väl inte en helt ovanlig växellåda i dragracing sammanhang? Tycker den borde hålla.

Jag har varit i kontakt med en pro-stock åkare som tyckte att den bästa investering man kan göra är att köpa en begagnad pro-stock koppling. Ska man åka med runt 1000hk så duger en tvåskivig. Hans mening var att man skulle montera en dylik koppling och låta lamellerna glasera (vilket man normalt inte vill) för att sedan justera kopplingen så att man har lagom slir. Då ska man inte behöva justera kopplingen på en hel säsong ens på en gatbil.

Som jag förstått vill du inte ha mecket med en slirkoppling men ändå ha hållbarhet och bra driftsäkerhet. Kan inte detta vara melodin? Sälj av din nuvarande nya fina koppling och se till att hitta en bra billig beg slirkoppling på racingjunk.com som du tar med i handbagaget från USA?

Vill absolut se din bil på banorna i sommar, och inte med en sliten zf med stum koppling, det kommer säkerligen att innebära mer skruva än att få till det nuvarande konceptet.

Lycka till!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
emge
Posts: 15
Joined: 10 Sep 2007, 20:54

Post by emge »

Magnaten wrote:förstår att ivars inte vill ha nån insamling, man brukar kunna få en viss stämpel av sånt.

kom igen nu räkan, du e snart med i matchen,rätt som det är dyker en lösning upp


Ok det är alltså "fult" att bli sponsrad.....
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

nej, men svårt att 'representera' folket om man kör den typen av insamling, om tex PPF sponsrar så kan man åka med deras logga å kanske prata om det i text å på tävlingar, sponsrar JAG så kan han tryck en bild å skriva Pizza e grym, men om pengarna kommer från 100pers e de ju svårt å tacka alla på ett 'tryckt' sätt, å jag vet att han vill göra det med folk som hjälpt till, ähh, krångligt, men det absolut inge fel på spons, svårt å åka 1000hk helt osponsrat.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

wolverine åkte väl med dr4

men vad jag har hört så hade dom problem med första drevet på lådan.

dock bara vad jag har hört.. tror Hilda har bättre koll på detta.

/ karel
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Jerico specar sina lådor efter vikt...

Pv-johan och ålandsbolindern åker med stum koppling, kanske med mindre pulver/viktförhållande!!

Sen så verkar det inte som om Rikard e den blygaste killen på start plattan!det plus en ninja tilton e nog inte melodin om man redan ligger på gränsen i vikt/effekt förhallande.

En enkelskivig slir koppling verkar dock vara ett riktigt mörker :D

Får ni dessutom åka på bana och med chassit ordentligt intrimmat tror ja inte ens en ZF vill infinna sig i den kombon.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

ang sponsring så är det jättekul =) men som pizza säger, svårt att hävda det tillbaks med något, sponsorerna är ju enkla deals, de får reklam liksom.. :)

christoffer jansson, nej blygaste killen på startlinjen kan jag inte påstå... och bakgrunden till det är att på alla sätt och vis är bilden om lådan uppmålad som bästa skiten i världen och långt ifrån den svagaste länken i mitt bygge...

Experter som hört saker förut dök endast upp såhär i eftertexterna.. ;)

Jaja, nu får man lite mer lära i att riva frän-lådor...

Lyfte mest på locket idag och inspekterade loss att som befarat, första drevet är skrot, även drevet som sitter på stockbiten i underkant är skrot...

Pratade lite med wolverine micke idag och han hade ev en fräsh stock med 1ans motdrev på.. Han hade dock inte rasat något sånt drev utan uppmärksammat att det börja vina mer och mer i återliningen tills de tillslut rev och såg att dreven börjat vika sig... Det var när de gick in på 8or.. Sen byggde dom om till slirkopping och man kunde inte annat än imponeras att de verkligen körde slirkoppling med en låda som tog styva 2h på 3man att ta ner och sen mer tid upp... GRYMT!!!

Själv muttrar jag över min låda jag river själv på 45minuter med hjälp att sen lyfta ner skiten av en polare...

Grovmeck iofs som är rätt trist, spec när man ska tillbaks med lådjäveln det tar ju klart längre tid..

En snälljusterad reduceringsventil ifall man råkar missa till någon gång, sen köra med eftertanke så ska nog det här gå bra... + börja värma på 1an och sen ge varvstopp genom 2an och 3an också så slipper man värma upp kopplingen så mycke tså hugger den nog inte lika mycket i starten heller.... Får klura ut lite trix....
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Är inte varvstopp fyfyfyfy med en sådan låda?

Är reservdelarna dyra till dem dära?
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

christoffer jansson wrote:Är inte varvstopp fyfyfyfy med en sådan låda?

Är reservdelarna dyra till dem dära?


varför skulle varvstopp vara sämre på den här än någon annan? Det säger väl sig självt att något som snurrar snabbare slår hårdare när det greppar? Om vi pratar något som har grepp...

Sen var det 6000rpm om launch control... Sen drog jag kopplingen jävligt hårt :(

Vet ej, återkommer om hur dyrt det är med delar...

edit: antar att du kanske syftade på när jag skrev varvstopp mellan 2an och 3an så är det så man växlar med dom i en värmare, likt man kan ha en shiftcut för att få nästa växel istället för att koppla... Och de tipsen har jag fått ifrån folk som kört de här lådorna nu... Senaste för 1h sen att jag bara kunde lätta lite på gasen och slå i växeln.. inga problem alls...

vart har du fått dina erfarenheter ifrån jericon?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Inte en aning om vad som är olämpligt,Men vet om att de talats om det i garaget!

tjernell åker ju med en jerico lika så färjegård har köpt stenströms gamla luft 5växlade jercio! nån av dem vet ja pratat om detta!


Dock inte ett dugg säker.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

christoffer jansson wrote:Inte en aning om vad som är olämpligt,Men vet om att de talats om det i garaget!

tjernell åker ju med en jerico lika så färjegård har köpt stenströms gamla luft 5växlade jercio! nån av dem vet ja pratat om detta!


Dock inte ett dugg säker.


okej, tror du måste hört fel men tjernell åker ju clutchless, så åker han på varvis då kanske hans växel hoppar ur om han har osis?
Cluchlessen lägger ju ur växeln om man släpper gasen... En dr4 gör det inte, men om man varvstoppar eller bryter tändningen eller släpper gasen så kan man växla dr4an som en cl..

Stensströms gamla pärla känner jag dock inte till
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

r.ivars wrote:
christoffer jansson wrote:Inte en aning om vad som är olämpligt,Men vet om att de talats om det i garaget!

tjernell åker ju med en jerico lika så färjegård har köpt stenströms gamla luft 5växlade jercio! nån av dem vet ja pratat om detta!


Dock inte ett dugg säker.


okej, tror du måste hört fel men tjernell åker ju clutchless, så åker han på varvis då kanske hans växel hoppar ur om han har osis?
Cluchlessen lägger ju ur växeln om man släpper gasen... En dr4 gör det inte, men om man varvstoppar eller bryter tändningen eller släpper gasen så kan man växla dr4an som en cl..


Stensströms gamla pärla känner jag dock inte till






Aha, du ser! Trodde samma sak gällde dr4an.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
Hammarström
Posts: 14
Joined: 28 Sep 2008, 14:04

Post by Hammarström »

Hoppas att det löser sig med lådan, bara du inte sätter in en automat mycke manligare o spaka manuellt.
Verka funka bra annars som premier gasning,
Hur mycket ladd (effekt)körde du med?
User avatar
jimpa
Posts: 644
Joined: 24 Oct 2006, 10:50
Location: Åland

Post by jimpa »

Hammarström wrote:Hoppas att det löser sig med lådan, bara du inte sätter in en automat mycke manligare o spaka manuellt.
Verka funka bra annars som premier gasning,
Hur mycket ladd (effekt)körde du med?


håller med ingen automat

700 whp tror jag han hade..


mvh
Nu håller det på att spåra ur totalt!!

Team Boost Performance

E30in 2009:
9,25@253.7km/h;)

Jimmy Henriksson
00358408269812
Post Reply