Page 56 of 80

Posted: 21 May 2009, 00:38
by birro
Var du ute och körde något idag? Mötte en vit M3a när jag var på väg ut mot brostugan runt 8a tror jag.

Posted: 21 May 2009, 09:44
by M3JONAS
birro wrote:Var du ute och körde något idag? Mötte en vit M3a när jag var på väg ut mot brostugan runt 8a tror jag.


Nope, jag är oskyldig ;) Åkte "moppe" (yamaha R1) hela gårdagen.
Flera som sett en vit m3:a utåt öarna och blivit grinig a för att jag inte morsar... ;)

Posted: 21 May 2009, 12:58
by M3JONAS
Alla kolvar på plats och hälften av ventilerna sitter i toppen :(
Hade glömt bort att jag bara hade original underläggsbrickor på hälften av fjädrarna! :evil: Nu pågår en febril jakt på udnerläggsbrickor alternativt får jag svarva om original överliggande brickor så de funkar. Att det aldrig ska vara enkelt :(

Posted: 22 May 2009, 16:21
by M3JONAS
Underläggsbrickor är nu svarvade och toppen satt ihop när jag märkte att det inte gick att justera ventilspelet. Bara att riva toppen igen och ta med ventilerna till jobbet och slipa av 0,5mm på dem. Nu ska det hem och skruvas ihop topp och justeras ventiler ikväll!

Siktar på att få dit toppen ikväll också. Resten av motorn sitter iaf ihop. Om det flyter på som det ska så borde det bli motorbyte på måndag! ;)

Posted: 22 May 2009, 23:12
by M3JONAS
KlantJonas slipade för mycket på ett par ventiler :(
Någon som har 8stycken lashcaps för 7mm ventil att sälja? Helst igår... De bör vara ca 3mm tjocka.

Posted: 26 May 2009, 22:58
by M3JONAS
Sådärja, gjorde ett ryck igår och åkte till Ultramotors och köpte lashcaps och sen bar det hem för att justera ventiler och skruva ihop resten av motorn.
Lagom tills dess att jag fått ut motorn ur hallen och kom bröderna Öberg förbi och spottade i nävarna så vi lyfte ur gamla motorn och flyttade över motorfästen, insug mm till nya motorn.

Image

Idag var det dags för uppstart och provkörning och det behövdes inte många varv på startmotorn innan den hoppade igång och gick så jämnt och fint på tomgång.

Var ute och provkörde för att känna lite på bitarna och se att det lirar och trots att det gick lite ryckigt pga att mappen inte är till för den motorn så verkar det lira rätt bra. Börjar ladda straxt efter 2000rpm och vid 4000 rpm laddar det på bra. Laddet nu var iofs bara ca 0,8 men det räckte gott och väl till att det slå loss hjulen på 3:ans växel.
Kan nog bli en skojig bus/banbil det här nu ;)

Motorrummet: Image

Image

Måste lacka kompressorhuset och fixa en värmesköld över grenrör och turbo: Image

JÄTTETACK till Emil och Peter som hjälpte mig igår!

Posted: 26 May 2009, 23:04
by Pimplaren
Fan va fint Jonas! ska du mappa själv? :)

Posted: 26 May 2009, 23:28
by M3JONAS
Pimplaren wrote:Fan va fint Jonas! ska du mappa själv? :)


Har ju grundmappen från förra året som verkar funka med lite justeringar.
Får dock lura in polaren i förarstolen för det är svårt att hinna mappa och köra samtidigt har jag märkt ;)

Posted: 27 May 2009, 10:40
by dgyldmark
Loggning är guld värt. Utan det hade jag troligtvis kört av vägen för länge sedan.

Posted: 27 May 2009, 13:23
by M3JONAS
dgyldmark wrote:Loggning är guld värt. Utan det hade jag troligtvis kört av vägen för länge sedan.


Haha, ja det är ju också en variant. Men DTA´s variant är mest bara jobbig och krånglig att läsa av, iaf på de äldre modellen på spruten och lambdamätarens logfunktion har jag inte orkat koppla in mot datorn ;)

Posted: 27 May 2009, 14:18
by m5micke
Står säkert någonstans, men med tanke på hur städat o diskret turbo installationen är ska du besiktiga med turbo?

Posted: 27 May 2009, 14:21
by M3JONAS
m5micke wrote:Står säkert någonstans, men med tanke på hur städat o diskret turbo installationen är ska du besiktiga med turbo?


Ett år kvar tills det är dags för det nästa gång ;) Då får vi se vad som händer.

Posted: 27 May 2009, 22:24
by M3JONAS
Fitta, fat handgranat! :(

Märkte att det var något som pös under huven och det var inte dumpventilen :(

Trycker ur sig vatten via evakueringsspåret på 3:ans cylinder.
Får ta och riva och testa att efterdra nu och om inte det funkar får man försöka få tag på en ny topplockspackning.

Posted: 27 May 2009, 22:25
by Bäckis
Har packningar hemma och kan skicka imorgon i värsta fall, men det är lite sent kanske. Tippa i motorsvets

Posted: 27 May 2009, 23:50
by M3JONAS
Har lossat carriern och efterdragit toppen nu. Trots att man drog med samma moment som förut så kunde man dra ca 1/4 varv till nu. Jäklar vad pyramidringarna måste skära in bra i toppen.
Hoppas att det räker, håller på och skruvar ihop nu. Om det inte funkar så får det bli en moppetur till avesta imorrn för att köpa ny packning. Vi håller tummarna för att man slipper den åkturen... ;)

Suveränt att veta det iaf Bäckis, tackar för det!

Posted: 28 May 2009, 02:04
by M3JONAS
Hmm, nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra...
Ser inte ut att läcka vatten längre men det är svårt att se om det är nytt eller gammal fukt på blocket.
Misständningarna som var har iaf försvunnit efter efterdragningen av toppen.

Däremot så är det väldigt mycket vevhusgaser. Ryker rätt bra ur vevhusventilationerna. Det borde väl inte innebära trasig packning eller tänker jag fel nu? Ska sova några timmar nu innan det är dags att gå upp igen.

Posted: 28 May 2009, 07:18
by Bäckis
Snarare läckage i cylinder isf.

Hur skulle det ha kunnat bli så hastigt?

Kör lite och se vad som händer.