F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

micke999

Post by micke999 »

r.ivars wrote:hehe, nu var ju problemet att jag inte skiter stålar :) och vill faktiskt prova på det här med bana nästa år.. Löjligt men sant :)

Image

shit vad snyggt de vart med dom fälgarna!!
ms racing
Hilda

Post by Hilda »

Pitbull wrote:Hur går det för Hilda?

Det har hänt en hel del på cabben men hinner inte uppdatera så mycket bara...skall väl ta mig an det någon gång här nu framöver :lol:
Detta håller på och tar form...

- Ny större & bättre turbo har inhandlats...(spec. 1500-1600Hk)
-6st nya 1680 spridare.
-Griffin kylare
-Hard top som byggs om i kolfiber och lackas i bilens färg i denna stund....
-Baklucka i kolfiber.
-Ny huv med luftintag höger och vänster i kolfiber. 2st e30 huvar och 1st Audi URQ sporthuv har byggts ihop till 1st E30 specialhuv :D
-Montering av Verdi 4-stegs pump av PPF under slutet 2008/början 2009??
(När dom får motorn)
-2st Sviktståldrivaxlar....tummen ur och skicka upp mina original :lol: kommer snart Bäckis :lol:
-Ombyggnation/Förstärkning av hela bakvagnen(Pågår)
-Ny Jerico DR4 komplett ihopbyggd med m5-sprängkåpa, lättat svänghjul, 3-skivig tillton koppling, yoke, urtrampningslager, inköpt...Nu fan skall det hålla :twisted:
-Sprängskydd svänghjul färdigbyggt.
-Fullbur färdigsvetsat.
-Massa nya originaldelar från M-Fabriken har inhandlats...fästen, lager, bromsskivor, dämparskydd mm mm......
-Bakvagn, framvagn, fjädrar, dämpare, coilovers nylackat....igen.
-Bygger om instrumentbrädan(pågår)
-Inredning, kardantunnel mm mm...modifieras...(pågår)

OBS! Alla kolfiberdelar jag tillverkar är bara ämnat till mig själv :wink:

Detta pågår samtidigt som jag började på Karels & Ivars dörrar förra veckan..... igen :lol:

VPM skall bjuda Teamet på avslutningsfest den 12dec.

Fanns ingen festlokal för oss 5 medlemmar(2008) så jag har hyrt tvättstugan på krutkällarvägen genom m3Johan som jobbar som elektriker åt HSB :D ......Kan bli kul att både bli ren och full samtidigt.
Är det lågkonjunktur så är det :D :D

Over and out
Mvh Hilda.
www.vpm.se
jonas@vpm.se
Västerås Plast & Metallservice
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

r.ivars wrote:hehe, nu var ju problemet att jag inte skiter stålar :) och vill faktiskt prova på det här med bana nästa år.. Löjligt men sant :)

Bana är skitskoj med turbo bmw jag körde ju bilsports kinnekulle träff med min med m50 motorn med pt76a och man fick knapt nuda gasen i kurvorna :twisted: hehe
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
r.ivars

Post by r.ivars »

bmw_fredde wrote:Bana är skitskoj med turbo bmw jag körde ju bilsports kinnekulle träff med min med m50 motorn med pt76a och man fick knapt nuda gasen i kurvorna :twisted: hehe

haha, kan tänka mig det :) ser fram emot att också testa arg m50 på bana :-)

Dagens tillägg i tråden: BROMSAAAAARR!

Image

Image

haha ser små ut

Image

Image

men dom är skitstora :shock:

om man kikar noga ser man min mobil i det här oket

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Strandholm

Post by Strandholm »

Trevlig! :D

Tycker du gör helt rätt som satsar lite mer på banåka!
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
r.ivars

Post by r.ivars »

Amplify wrote:Trevlig! :D

Tycker du gör helt rätt som satsar lite mer på banåka!

det var ju nån som utmanade mig och skulle köra 8or runt mig :) ormjävel vitto ;)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Strandholm

Post by Strandholm »

jo jag menar det. Måste ju ha någon att köra ifrån och är inte du med så blir ju jag långsammast på banan :lol:
r.ivars

Post by r.ivars »

Amplify wrote:jo jag menar det. Måste ju ha någon att köra ifrån och är inte du med så blir ju jag långsammast på banan :lol:

haha =) eftersom du är så sjävsäker så kanske du kan hjälpa mig lite på vägen och riva fram någon som grejar ok adaptrar åt mig ;)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Strandholm

Post by Strandholm »

tänkte nästan fråga detsamma! Har lite spännande arbete framför mig med mina bakre ok :D
Byggde mina adaptrar till framoken i helgen och började fixa på bakoken så dom är väll också på gång hoppas jag... ^^

Tips:
Fixa en bit plexi eller genomskinglig plast (kaklåda funkar fint) som du bygger en mall av. Då slipper du måtta, bara att skjuta på oket på skivan där du vill ha den, lägga plasten på spindeln+okhållaren och rita av hålen och borra. Sedan lägger du den på plattjärnet och fyller i hålen och sedan smaskar på med pelarborr/gassvets/rondellen föratt få den form och hålbildning du vill. :)

vet inte riktigt om det är så man brukar göra men så gjorde jag och det blev typ sjukligt bra om jag får säga det själv! :D

Går ju även att slänga spacers bakom skivorna om man inte får okhållarna att lira med bärarmarna men på e30 bakvagnen så är det nog snarare tvärtom så som jag ser det, att okhållaren på bärarmen sitter sjukligt längre in än skivan.

ps. jag beställde åkaifrånIvars paket ifrån en viss väghållningsguru idag. ;)
r.ivars

Post by r.ivars »

tack för tipsen =) får se hur jag ska lösa allt, måste hitta skivor som blir bra att utgå ifrån också, läs dagens update så ser man att det blev lite drygare än jag hoppats på :)

kåpor av ska lossa fälg och kika lite på hur det blir med bromsarna.

Image

URK!! Här ska det fanemej lackas om och läggas nån svinstark klarlack på... fixa lite nya fästen och hål och förstärkningar.

Image

fyfan i lägenheten såg bromsarna på tok förstora ut för och ens få in i hjulhusen.. hahaha... Men väl i garaget var dom som jag hoppats på.

Image

jämfört med karels brembo bromsar som han är svinnöjd med så är dom nog rätt lika i storlek.

Image

gamla coilsen ner och ska skickas på brukis släden, där funkar det här skräpet.. Brukisen har jag åkt med jordens sämste framdämpare på, studar till jobbet om jag kör över en kotte på e18.. :/

Image

bort me skiten

Image

e30 likes 18"

Image

styrväxeln borta också, modda ihop e36ans och kasta dit, synd att jag bytt styrstag på gamla styrväxeln, men säkert nån som vill köpa styrservoväxel till e30..

Image

Image

Förövrigt så gick allt ungefär sådär dåligt som det bara kunde gå i garaget, oflyt i allt.. går runt som en tomte och snubblar och letar grejer..

Vart ju inte bättre när det kom till det jag vill kika på heller.

Image

perfect dismatch..

Image

perfect match.. fan HALLELUJA!

Image

ska se om jag hitttar nån skivjävel i lite annorlunda offset...

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Strandholm

Post by Strandholm »

Spännande :D
Vad för skivstorlek är bromsarna designade för, tycker skivorna ser lite små ut för dom där ryggbiffarna :]

Prövat att flytta oket lite längre upp?
Image

Offsettet på skivan verkar ju vara helt ok av bilderna att döma?
r.ivars

Post by r.ivars »

jo precis det kan man ju prova :) ser lite cp ut kanske... jo de är gjorda för 300+

har beställt 336x22mm skivor tills imorn =) då kanske man kan fila in det lite imellan och sen göra låsadaptrar :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Storås

Post by Storås »

Min offset stämde inte ett dugg med nya oken (och skivorna). Man får göra en adapter som både flyttar i sidled och höjdled, typ såhär:

Image

Mellan OK och adapter är det en distans som sitter svetsad och är gängad, i mitt fall felade offseten kanske med 5mm, och höjdled fick jag också flytta, dels för att bomsslangen skulle tagit i länkarmen vid fullt rattutslag, och för att kunna få oket att svälja skivan :)

Ser ut såhär nu:

Image

Mvh Matte
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
r.ivars

Post by r.ivars »

puh, 6 timmar konstant med brukisen idag(efter jobbet), blev nytt avgas med racekatt, coilovers fram (e30ins gamla), nybytt bakvagnsbussning den till länkarmen, främre... rätt drygt att göra ja...

svetsarbrännan är på gång, hungern är borta (glömde käka), och hittler muchen ser för jäävlig ut =)

dämparna slut sen augusti, avgaset tokläck sen sälen resan i mars, bakvagnsbussningen sen juli(självklart när polarn körde och jag var körkortslös)..

Blir julafton för e30in imorn iallafall =)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Ondketchup

Post by Ondketchup »

Storås wrote:Min offset stämde inte ett dugg med nya oken (och skivorna). Man får göra en adapter som både flyttar i sidled och höjdled, typ såhär:

Image

Mellan OK och adapter är det en distans som sitter svetsad och är gängad, i mitt fall felade offseten kanske med 5mm, och höjdled fick jag också flytta, dels för att bomsslangen skulle tagit i länkarmen vid fullt rattutslag, och för att kunna få oket att svälja skivan :)

Ser ut såhär nu:

Image

Mvh Matte

Gjorde du egna infästningen till oken?

Mvh Johan
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
Storås

Post by Storås »

Ondketchup wrote:

Gjorde du egna infästningen till oken?

Mvh Johan

Japp
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
r.ivars

Post by r.ivars »

fått min topp ifrån bäckis, ser SUPER ut!!! Fyfan va nice det blev, bmw m fabrike, släng er i väggen ;)
har toppen på jobbet nu, så kunde inte ta några bilder, köksluckorna hemma börjar bli fulla av performanceparts.. haha 8)

Förövrigt så var jag in med veven till engson i veckan, ja jo .. kul.. Tappen för vevstake numero 5 var inte helt rund längre, som befarat, var en tidfråga innan staken där gått igen...

Så nu lägger vi alla på 8 hundringar, med överdimensionslager.. Blir perfection (igen).. :) Sen ska ventilsätena få sig en omgång också.. Från helt orörd topp 2008 till nästan fulllpajsad 2009..

Här har vi årets sponsring ifrån VPM, tack hilda! :D :D :D
PPF racefjädrar och titanretainers..

Image
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply