PPF M3 Turbo "real street". 10.18/233.6km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Blocket på pyramidringning och borrning samt topp på mira och sleevning till motor nummer två.

SKa ha den på pallvid bromsningen, sen har ni chansen att köpa en motor som är väldigt lik den jag har i min förutom evo veven. Intresserade kan skicka PM.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Gördel omgjord och imorgon kommer veven, då har jag allt.

Hoppas att jag även har lite ork i helgen, då åler den ihop.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

har du annars nån aning eller hört om hur mkt mos man kan få ur en s14? du har väl byggd din för att få tidigt ladd och bra lekbil och snabbt fullt ladd om jag inte fattat fel?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

1000hk hur lätt som helt, bara större turbo. Men hållbarheten vet jag inte.

För dragrace skulle jag betonga hela blocket och köra vatten i bara toppen, då skulle det inte vara några problem alls.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Bäckis wrote:1000hk hur lätt som helt, bara större turbo. Men hållbarheten vet jag inte.

För dragrace skulle jag betonga hela blocket och köra vatten i bara toppen, då skulle det inte vara några problem alls.


så man kan nog klämma ur dom rackarna så mycket...men du får den väl bara strokad till 2,5L? jävligt bra ur en 2,5 liter..joo hållbarheten kan man inte räkna med om den är byggd för drag race...

edit: om man jämför ditt laddtryck mot kompisens cosworth och han har 296" kammar och jävligt portad topp och han fick gå upp till 2,5 bar för att få 633hk i motorn med samma turbo som jag har...men den är ju endast 2 liter..vet ej om dom går att stroka... och du kör 1,7 och har mera effekt...snacka om att bmw motorerna ligger bra till att trimma och få mos utan att körd överdrivet ladd...
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Hur gick det med skruvandet på motorn idag?

/Patrik
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har moddat det lilla som behövdes på pumpen med min nya lösning på gördeln.

Väntar på att familjen ska somna sen ska jag smita ut och montera veven och kolvar iaf.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Går dom inte på beordrad övertid längre :D

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Nice, samma sak här, skickat ena ungen på skidläger o plågat de andra 2 på skoter idag så dom somnar snart, sedan blir det garaget:)

/Patrik
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Har moddat det lilla som behövdes på pumpen med min nya lösning på gördeln.

Väntar på att familjen ska somna sen ska jag smita ut och montera veven och kolvar iaf.


Har du några bilder på nya gjördellösningen? Står i valet och kvalet hur man ska göra där...
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nya lösningen är guld. Man behöver bara slipa ytterst lite i pumpen.

Kan lägga upp bilder sen.

Just nu har jag slösat bort två timmar i garaget bara för att inse att det var lite skador på ettan ramlagerbock efter bultarna släppte. :evil:

Ska till maskinarn imorgon och testa att bara hona det, och funkar inte det får det åka till Värmdö på linehoning. Man blir ju bra trött, men jag är van att bita ihop numera :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
struten
Posts: 320
Joined: 28 Mar 2006, 18:23
Location: avesta

Post by struten »

Bäckis wrote:Nya lösningen är guld. Man behöver bara slipa ytterst lite i pumpen.

Kan lägga upp bilder sen.

Just nu har jag slösat bort två timmar i garaget bara för att inse att det var lite skador på ettan ramlagerbock efter bultarna släppte. :evil:

Ska till maskinarn imorgon och testa att bara hona det, och funkar inte det får det åka till Värmdö på linehoning. Man blir ju bra trött, men jag är van att bita ihop numera :)

när ska din uppförsbacke sluta? :D
allt går för sakta
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

struten wrote:
Bäckis wrote:Nya lösningen är guld. Man behöver bara slipa ytterst lite i pumpen.

Kan lägga upp bilder sen.

Just nu har jag slösat bort två timmar i garaget bara för att inse att det var lite skador på ettan ramlagerbock efter bultarna släppte. :evil:

Ska till maskinarn imorgon och testa att bara hona det, och funkar inte det får det åka till Värmdö på linehoning. Man blir ju bra trött, men jag är van att bita ihop numera :)

när ska din uppförsbacke sluta? :D


uppförsbacke, han åker väll hiss, och hinner inte heller kliva ur. Stackars sate, många hade nog gett upp för länge sen vid det här laget. :)

Du ju iaf ha en lång backe att åka ner för iaf när det vänder med oturen :)
Last edited by Fredriktak on 07 Mar 2009, 20:04, edited 2 times in total.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Visst måste det va tungt..

Men å andra sidan ganska nyttigt för firman att han upptäcker fel/brister och var man ska dra gränserna så det inte blir på en kunds bil..

Ös på bara snart är det sommar å skoj.. :wink:
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Helt sant.

Inte mkt att gråta för. Får tillbaka blocket imorgon för nästa försök :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
JohanH
Posts: 213
Joined: 28 Jun 2008, 10:34

Post by JohanH »

Bäckis wrote:Helt sant.

Inte mkt att gråta för. Får tillbaka blocket imorgon för nästa försök :)


Bara på't igen, det är tur att du började i tid denna säsong/gång :wink:
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nu är bottendelen helt klar. Bara på med toppen och kringutrustning sen ska den i bilen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Locked