bmw_fredde e36 m3 3,2 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ligg på och jobba, längtar tills jag får bromsa denna!
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Ska jobba på så fort ja kan :D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Bmwandreas wrote:Ligg på och jobba, längtar tills jag får bromsa denna!


hoppas inte du menar bromsa med bromsarna. annars kan jag erbjuda dig en dag i vår 530 ;)

nädå skämtar.. med dom däcken bak lär de väl bli fäste?
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

tveksam till att det blir mycke mer fäste, förra året med cirka 750 häst å 265or spann det på fyran med raka hjulvinklar å nu med 315 å cirka 300häst till så.... ja vi får se ja blir glad om det bettar i lite så det blir lita ax i den :twisted:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Men nu får du plats med riktigt breda slicks som kommer behövas när du ska sätta en fin tid på strippen i sommar..

Är på tiden tycker jag.. 8)
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Insanity wrote:Men nu får du plats med riktigt breda slicks som kommer behövas när du ska sätta en fin tid på strippen i sommar..

Är på tiden tycker jag.. 8)



Hehe jasså det tycker du! då lånar ja dina drivaxlar först bara så borde det ju hålla :wink:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

s

Post by egnesund »

Det e ju inte bredden som ger grepp, det e höjden å mjukheten i stommen som ger greppet, spelar ingen nroll hur lite luft man kör i vanliga gatdäck, greppet blir bättre, men aldrig bra. Bredden är en inte ens hälften så viktig som profil och gummiblandning.

Pizza på lånat inlogg.
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Oki, så du menar allvarligt att ett par 185 65 15 greppar bättre än hans nya 315 25 19.. :?: :roll:


Skulle inte tro det va..

Pratar vi slicks så är höjden viktig, men samma sak där utan bredden kommer du ingenstans...
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Insanity wrote:Oki, så du menar allvarligt att ett par 185 65 15 greppar bättre än hans nya 315 25 19.. :?: :roll:


Skulle inte tro det va..

Pratar vi slicks så är höjden viktig, men samma sak där utan bredden kommer du ingenstans...



Ja tänkte detsamma!!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

bmw_fredde wrote:
Insanity wrote:Oki, så du menar allvarligt att ett par 185 65 15 greppar bättre än hans nya 315 25 19.. :?: :roll:


Skulle inte tro det va..

Pratar vi slicks så är höjden viktig, men samma sak där utan bredden kommer du ingenstans...



Ja tänkte detsamma!!


Min teori är att ett lågprofilsdäck har en stummare kant än ett med högre profil därav skulle ett 315/25/19 ha sämre grepp än ett 315/45/19 vid samma däcktryck och gummiblandning. Dock kommer vi ju inte ifrån att större anliggningsyta (läs: bredare däck) ger mer grepp.

F.ö. blir det bara turbo nu fredde eller kommer du att ha kvar kompressorn?
Henrik Back
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

blir bara turbo kompressorn är såld!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

bmw_fredde wrote:blir bara turbo kompressorn är såld!


äsch, trist...hade varit kul att se den med kompressor och den turbon :D blir till att använda launchkontrollen mycket istället :wink:
Henrik Back
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Jag har ju kvar backventilerna ifall ja skulle vilja ha det igen :wink:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Insanity wrote:Pratar vi slicks så är höjden viktig, men samma sak där utan bredden kommer du ingenstans...


10,5", 201 m på bakslangen!
Dock tror jag inte det är 26"höga... :)

http://www.youtube.com/watch?v=7T3RZCI0KPo

Ska man hålla sig till normala däck till denna bil lär man ju satsa på MT Drag Radialer. Då kanske det finns en chans att få lite grepp..

19-tummarna kan du nog ställa i förrådet om du söker grepp och vill slippa däckstuds.
Dock är det svårt att komma ifrån att de ser bra ut på bilen!!
Det är svårt att få allt :)

Keep it up!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

sant det du skriver! men det här är bara finåkar fälgarna ska inhandlas slicks senare :twisted:
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Då har man gjort lite igen! svarvade en plugg till oljelockshålet och svetsade igen det! ska ju ha torrsump så det behövs ju inte :wink:
Å sen fixa ja en lösning på mitt luftfilterproblem, upptäkte att det va löstagbart bakstycke/inloppstratt på HKS filtret :D så ja ställde mig i svarven å svarva till en med presspassning som har exakt samma mått som turbons inlopp och fullradietratt med fas :twisted:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Imorgon blir det nog downpipe bygge :D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Bitarna kommer på plats en efter en ser bra ut, men ser ruskigt trångt ut överallt :wink:
Post Reply