M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

Bmwandreas wrote:Nej det är M12 bult på dessa.



Okej då förstår ja!
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har fått dit en "ny" vinge. Sportevo kopia.
För att det inte bara ska klassas som styling så får man passa på att berätta att den är hela 1,2kg lättare än originalvingen ;)

Image

Image

Fick även oljesprutmunstyckena idag och har modifierat dem lite så nu tror jag att jag har allting till motorn, bara att skruva ihop! :)

Image
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bmwandreas wrote:Man drar ARP 110nm.


Stod 87lbf eller liknande på mina arp till m30, så jag drog 110 nm!

Lirar det?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har kollat lagerspel på vev och stakar och det ser bra ut. (Om det inte skulle göra det med tanke på att det är sprillans nya delar så vore det illa)

Har dock inte något arp fett :( Någon som har koll på moment om man använder vanlig olja istället?

Image

Image

PS. å du mr Magnaten. Det är inte några kinaprylar i motorn! ;) Bara svenskt, tyskt och från US and A...
Last edited by M3JONAS on 15 Mar 2009, 13:26, edited 1 time in total.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Frän vinge :P

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Fick en ny gördel på posten idag och den har nu modifierats för att kunna använda original oljepump och samtdigt ha stöd på första ramlageröverfallet. Svarvade till ett par distanser som svetsades fast i gördeln och som insexskruvarna försänktes i. Bultskallen hamnar då på samma höjd som gördeln. Om jag förstod Bäckis rätt var det så han hade gjort på sin maskin också. Funkar iaf prima, måste bara skaffa ett par kortare skruvar.

Försänkta skruvar: Image

Underifrån: Image

Gördel på plats på motorn: Image

Sen var det en klantskalle som lyckades ha sönder en kolvring när kolvarna skulle i så där tog det stopp :( 2 kolvar på plats iaf... : Image

Oljesprut på plats, det är väääldigt trångt där nere mot nya veven: Image

Och slutligen en liten stämningsbild... Det är nog tur att man bor ensam eftersom man står i hallen och skruvar ihop motorn ;) Undrar vad en sambo skulle säga om det!? ;) Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Exakt sådär ser det ut i min hall :D Grymt skönt, nära och varmt 8)
När blir det uppstart då tror du? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Haha, skönt att man inte är ensam om dårskapen att bygga motor i hallen ;)
Har garaget 5 m från huset men det är så rörigt där inne nu och håller på att bygga downpipe mm så det är fullt med metallspån överallt.

Målet var att det skulle vara klart innan nyår men det har visst dragit ut lite på tiden... ;) Får väl ändra planen till att allt ska vara klart innan 1:a maj iaf.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Precis, man vill ju inte ha massa skit i motorn :) Nu blir det väl på sin höjd lite damm :D

Ok låter nice, hoppas jag också hinner klart snart :roll:

Image

Halltrimmers racing 8)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

M3JONAS wrote:Haha, skönt att man inte är ensam om dårskapen att bygga motor i hallen ;)
Har garaget 5 m från huset men det är så rörigt där inne nu och håller på att bygga downpipe mm så det är fullt med metallspån överallt.

Målet var att det skulle vara klart innan nyår men det har visst dragit ut lite på tiden... ;) Får väl ändra planen till att allt ska vara klart innan 1:a maj iaf.



Låter kanon jonas!! för den 16 maj ska du och bilen vara på Öland!!


//martin
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

martin n wrote:

Låter kanon jonas!! för den 16 maj ska du och bilen vara på Öland!!


//martin


Japp, iaf på morgonen och kvällen ;) Sen ska du, jag, ola och macke åka till emmaboda i karavan! ;) Å ingen ska åka långsammare än 10,99 ;)
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

M3JONAS wrote:
martin n wrote:

Låter kanon jonas!! för den 16 maj ska du och bilen vara på Öland!!


//martin


Japp, iaf på morgonen och kvällen ;) Sen ska du, jag, ola och macke åka till emmaboda i karavan! ;) Å ingen ska åka långsammare än 10,99 ;)


tycker jag låter som en kanon idé!!!


//martin
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

Mycket trevligt projekt, Men en sak förstår jag inte, att du orkar fortsätta på samma bil och motor efter så många ras, du är inte som en annan som tröttnar på stört det går imot en.

Mvh
User avatar
Ondketchup
Posts: 478
Joined: 16 Sep 2006, 18:15
Location: Gnosjö

Post by Ondketchup »

Ja håller mig till garaget, de är en stund för sig sj slipper
höra någon säg a gör de o gör de :)
snygg bil :D

/Johan
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Ondketchup wrote:Ja håller mig till garaget, de är en stund för sig sj slipper
höra någon säg a gör de o gör de :)
snygg bil :D

/Johan


Har du en jobbig tant hemma?:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ondketchup
Posts: 478
Joined: 16 Sep 2006, 18:15
Location: Gnosjö

Post by Ondketchup »

Pimplaren wrote:
Ondketchup wrote:Ja håller mig till garaget, de är en stund för sig sj slipper
höra någon säg a gör de o gör de :)
snygg bil :D

/Johan


Har du en jobbig tant hemma?:)


nee så illa är de inte men alltid gött att komma ut i garaget
o bara va för sig sj o skruva de är underbart neee nu ljuger
ja inte alltid j-vlas de så är de inte de:d

/Johan
http://www.garaget.org/?car=314073" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Arbetsmoralen är inte på topp när det gäller bilmekande så det går inte fort här :(

Har iaf lyckats få lite gjort.

Fräste ur lite på oljepumpen så den går fritt från gördeln:
Image

Monterad: Image

Skulle kolla hur långa skruv man skulle ha till tråget och konstaterade då att skvalpplåten i tråget tog i gördeln så jag fick fräsa ur lite i tråget för att kunna sänka ner plåten lite längre.

Image

Föränkt fäste: Image


Nu väntar jag bara på en kolvring så ska väl bottendelen snart vara ihop.
Post Reply