Hej,
Jag tänkte göra ett bidrag till er, Så här löste jag ett snik bygge.
Setup:
T3/T4 kina turbo
Falcon packning
Adapter grenrör
Ställbar btr (byggsats)
Egen fräst dump ej ppf kopia
535 spridare
535 LMM
Alkocontroller metanol sprut
Small bands lamda
Motorn öppnades aldrig, därimot byttes filter,olja,pinnbular och nya avgas packningar. Jag kan tyvär inte svara för vilket komp denna maskinen hade eller tändning. Chassit var från 85 och motorn var utbytt.
Här är bilen jag började på, Tanken var att visa folk hur lätt det är att plocka effekt på 5 dagar.
Nu är händelse förloppet lite svårt att komma ihåg, Skriver lite om varje bild. gör vad jag kan. Har någon promille i kroppen.
Budget bygge tar man vad som är billigast och ändå fungerar. Har du en fläns liggande eller turbon går lika bra så kan du knacka ut en egen packning med kulhammaren.
Så här såg det ut när den var färdig. Tänk bara er för när ni kopplar in wastegate klockan att den övre delen skall till insuget så stänger gaten när ni växlar = mycket bättre respons och mer kontrollans. Tex när ni åker rondeller så själv gasar inte motorn pga turbon bygger upp ladd, Vi kan ta ett annat exampel: Tryck på gasen till hälften och håll där så märker ni att när laddet kommer så matar det på med samma gaspådrag. Kopplas slangen till insuget blir det inte på det viset. Du får mer ladd desto mer du gasar. Prova och skriv vad ni tycker!. Tyvär är bilden längst ner lite missvisande då jag började med att koppla den på turbon.
Egen byggt, vatten skuret. Gjort i 48.3 & 60.3 tryckkärlsrör. Nu mera sålt, kanske till någon här på forumet? Är väldigt sugen på att göra ett nytt igen.
Oljereturen gjorde jag med 25mm alu rör, det passade så fint med slang & klämmor, svarvade till ett fint rör till returen på turbon.
Här har vi kina turbon jag valde, en närmare på ren kopia av garretts hybrid.
Tyvär hittade jag inte rätt gänga till denna returen på turbon så jag helikoilade han
Placeringen av lamda och grov justeringen av mettis sprutet. Dock ej färdig installerat vilket syns
Köpte på mig en 984 pump, kände på mig att man var tvungen att köra med högt tryck
Tog den mittersta dämparen för den såg orginal och bra ut, smidde till en fin övergång. till 3" system, är dock inte helt säker på 3" kan vart 2.5"
Bara att dra den tvärs under bilen raka vägen
Här syns spridarna till tillskotts sprutet
Och här tanken till metanolen med en PWM styrd pump.
Dump placeringen syns här, Rören är köpte på mekonomen inget speciellt alls. Färgen är oginal kolören (stavning?)
Hade loss lager huset för att kolla hur allt fick plats.
På denna ställer ni mängd/tänning, kuggas lätt över med en flat skruvmejsel, Spänner ni den får han mindre soppa och mindre tänning men räcker längre upp i registret. Man för göra en kompromiss mellan denna, btr och spridar val och dels bränsle blandning för att få till det schysst.
Det var vell det hela i stora drag, Jag hade lamda så man hade lite koll på soppan. Körde med 20% e85 i tanken. Kunde ladda på 0.7 stabilt. Dock så var min motor lite spec. hade 325 botten & topp men 323 sprut. Elektroniken i 2.5" lmm:en flyttades över till 3":aren (535 lmm). Metanol biten är nog ingen större idé att ta upp då folk inte vanligt vis kör med sådant. Det kylar på bra det där, Inga problem att ladda alls.
Jag har kört en hel del tidigare så bilen blev inte direkt brutal för mig, Men allt för brutal för att vara någons förstabil, I och med att jag körde utan ic och så pass liten snurra med en rätt ladd styrning vilket är mycket viktigt, så svarade denna riktigt bra på ladd. Jag körde slut på 3 par däck på grusväg, asfalt betydligt mer.
Nej nu får det vara bra för idag ,,hick,, klockan är 03.54 jag går och lägger mig, Godnatt alla vänner och god jul!
/Dan
mvh Dan