Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Less is more

Post by Less is more »

Mycket rolig och nyttig tråd!

Jag ska ta och bygga ihop ett ms nu efter jul. Ska löda ihop det och montera på orginal härva på min e30 325'a.

Vet ej om detta hör till snik, men det är inte så värst dyrt. kan ta kort under montering av kretskort och montering på bilen om detta kanska kan vara intressant?
birro

Post by birro »

Less is more wrote:Mycket rolig och nyttig tråd!

Jag ska ta och bygga ihop ett ms nu efter jul. Ska löda ihop det och montera på orginal härva på min e30 325'a.

Vet ej om detta hör till snik, men det är inte så värst dyrt. kan ta kort under montering av kretskort och montering på bilen om detta kanska kan vara intressant?

skulle vara mkt intressant! Ska du göra någon "skarv" för att kunna använda orginal kontakten tom.? Ska själv ge mig på att börja koppla in nu efter jul, köpte dock en färdig box :)
Less is more

Post by Less is more »

Jo tänkte så att jag skulle trycka ned det i en gammal box som jag har liggandes så det ser hyffsat fint ut också!

Men du får skriva hur det går för dig med inkopplingen. ska du köra med fördelare och original spole?
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Less is more wrote:Mycket rolig och nyttig tråd!

Har du kikat nåt på det? Tror det tar dubbelt så lång tid jämfört med att dra nytt, bara så du vet :wink: Jag använde endast en liten del av min originalhärva, resten nytt.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Less is more

Post by Less is more »

Du har bara kvar det som går till startmotorn och så att den kan starta då eller?

Jo jag har kollat lite smått ser ut som att det går iaf, dock så kan det hända att det blir att återanvända en del kablar som gick till lmm'en.

Har inte hittan nån bra sida där man kan se pinouten ordentligt.
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Startmotor, generator, oljenivågivare, tempmätarn, oljetryckslampa och hmm ja det var väl allt? :) Lek elektriker och slakta originalstammen, man spar massa tid!
Vid den runda motorkontakten har du varvmätarens kabel (svart, stift 8 har jag för mig) samt kabeln som går bak till soppapumpen. Även lite +12v med tändning på osv som är bra att ha till nya sprutet.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Less is more

Post by Less is more »

Jaha att det fanns så bra kablar där hadde jag inte tänkt på faktiskt! Det är ju som du säger att man spar tid att dra nytt! Ska dra upp nått litet elschema på det hela så man ser lite bättre och fundera lite.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Hej,

Jag tänkte göra ett bidrag till er, Så här löste jag ett snik bygge.

Setup:
T3/T4 kina turbo
Falcon packning
Adapter grenrör
Ställbar btr (byggsats)
Egen fräst dump ej ppf kopia :lol:
535 spridare
535 LMM
Alkocontroller metanol sprut
Small bands lamda

Motorn öppnades aldrig, därimot byttes filter,olja,pinnbular och nya avgas packningar. Jag kan tyvär inte svara för vilket komp denna maskinen hade eller tändning. Chassit var från 85 och motorn var utbytt.

Här är bilen jag började på, Tanken var att visa folk hur lätt det är att plocka effekt på 5 dagar.

Image

Nu är händelse förloppet lite svårt att komma ihåg, Skriver lite om varje bild. gör vad jag kan. Har någon promille i kroppen.

Budget bygge tar man vad som är billigast och ändå fungerar. Har du en fläns liggande eller turbon går lika bra så kan du knacka ut en egen packning med kulhammaren.

Image

Så här såg det ut när den var färdig. Tänk bara er för när ni kopplar in wastegate klockan att den övre delen skall till insuget så stänger gaten när ni växlar = mycket bättre respons och mer kontrollans. Tex när ni åker rondeller så själv gasar inte motorn pga turbon bygger upp ladd, Vi kan ta ett annat exampel: Tryck på gasen till hälften och håll där så märker ni att när laddet kommer så matar det på med samma gaspådrag. Kopplas slangen till insuget blir det inte på det viset. Du får mer ladd desto mer du gasar. Prova och skriv vad ni tycker!. Tyvär är bilden längst ner lite missvisande då jag började med att koppla den på turbon.

Image
Image

Egen byggt, vatten skuret. Gjort i 48.3 & 60.3 tryckkärlsrör. Nu mera sålt, kanske till någon här på forumet? Är väldigt sugen på att göra ett nytt igen.

Image

Oljereturen gjorde jag med 25mm alu rör, det passade så fint med slang & klämmor, svarvade till ett fint rör till returen på turbon.

Image
Image
Image

Här har vi kina turbon jag valde, en närmare på ren kopia av garretts hybrid.

Image
Image

Tyvär hittade jag inte rätt gänga till denna returen på turbon så jag helikoilade han

Image

Placeringen av lamda och grov justeringen av mettis sprutet. Dock ej färdig installerat vilket syns :twisted:

Image

Köpte på mig en 984 pump, kände på mig att man var tvungen att köra med högt tryck :)

Image

Tog den mittersta dämparen för den såg orginal och bra ut, smidde till en fin övergång. till 3" system, är dock inte helt säker på 3" kan vart 2.5"

Image

Bara att dra den tvärs under bilen raka vägen :)

Image

Här syns spridarna till tillskotts sprutet

Image

Och här tanken till metanolen med en PWM styrd pump.

Image

Dump placeringen syns här, Rören är köpte på mekonomen inget speciellt alls. Färgen är oginal kolören (stavning?)

Image

Hade loss lager huset för att kolla hur allt fick plats.

Image

På denna ställer ni mängd/tänning, kuggas lätt över med en flat skruvmejsel, Spänner ni den får han mindre soppa och mindre tänning men räcker längre upp i registret. Man för göra en kompromiss mellan denna, btr och spridar val och dels bränsle blandning för att få till det schysst.

Image

Det var vell det hela i stora drag, Jag hade lamda så man hade lite koll på soppan. Körde med 20% e85 i tanken. Kunde ladda på 0.7 stabilt. Dock så var min motor lite spec. hade 325 botten & topp men 323 sprut. Elektroniken i 2.5" lmm:en flyttades över till 3":aren (535 lmm). Metanol biten är nog ingen större idé att ta upp då folk inte vanligt vis kör med sådant. Det kylar på bra det där, Inga problem att ladda alls.

Jag har kört en hel del tidigare så bilen blev inte direkt brutal för mig, Men allt för brutal för att vara någons förstabil, I och med att jag körde utan ic och så pass liten snurra med en rätt ladd styrning vilket är mycket viktigt, så svarade denna riktigt bra på ladd. Jag körde slut på 3 par däck på grusväg, asfalt betydligt mer.

Nej nu får det vara bra för idag ,,hick,, klockan är 03.54 jag går och lägger mig, Godnatt alla vänner och god jul!

/Dan
mvh Dan
Last edited by dgyldmark on 22 Dec 2007, 17:05, edited 4 times in total.
Chrille

Post by Chrille »

Riktigt gott inlägg.. Tummen upp... Turbo FAQ:s material.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Ös på med erfaranheter. Jag svarar gärna på frågor om mitt bygge, Har mycket nersrivet vad det gäller kostnader. Inget bygge är för billigt, dyrt , svårt eller lätt för att inte vara här :)
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Hur mycket effekt pallar orginal soppapump?

Vid ett snikbygge, hur stora spridare är rekommenderat? Vilka spridare från nån annan bil brukar vara vanligast att man använder?

Ställbar eller progressiv BTR? för och nackdelar dom imellan?

Går det verkligen bra att köra med öppen dump på en motor som använder
LMM?
/Olle Bäck Lindgren
bmwHolmberg

Post by bmwHolmberg »

Soppapumpen verkar hänga med till ca 300.
Spridare tas oftast från M5 e34
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Tackar för tipsen! trevligt att soppapumpen räcker hyffsat långt, räcker för ett snikbygge iallafall.

Kan man ta dom största spridarna från nån äldre Saab turbo modell?

Ingen som har nån åsikt om att köra med öppen dump på BMW som använder LMM? varför jag undrar är för att köra öppen dump på en Saab med LMM så går den bara skit.
/Olle Bäck Lindgren
birro

Post by birro »

Jag körde med öppen dump efter LMM på trycksidan. Funkade kalas hela sommaren. Vet dock inte hur bra detta är för motorn?

mvh
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

öpne dump och lmm går itne ihop om du inte har lmm på trycksidan, du "lurar" den på luft den redan mätt up och då går bilen fett om du dumpar luften som är mellan lmm och motor
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Terror_Flynn

Post by Terror_Flynn »

Att montera LMM på trycksidan, alltså innan gasspjället är INGEN bra idé om man vill behålla de ursprungliga funktionerna gällande LMM.

Jag kopierade det från ett annat forum.
/Olle Bäck Lindgren
Post Reply