Page 6 of 18

Posted: 15 May 2007, 23:12
by HULTA
mumsigt fina puckar :D

Posted: 17 May 2007, 12:38
by Aleex
Igår hämtade jag toppen från värmdö motorteknik. Ska plocka ihop den ikväll eller imorgon. Ska även slipa in kolv ringarna med.
Fick även veta att stakarna fanns så snart e de hos mig :D Så jag kan skruva ihop skiten.


Toppen som är mirafräst, rengjorda och inslipade ventiler, bytta avgasstyrningar och planad.

Image

Image

Posted: 17 May 2007, 13:07
by Nobbe
Per Eriksson wrote:Jag har M20 med dieselveven som också är smidd och ska härdas vid slipning.


Varför och vem säger att veven måste härdas vid slipning????!!!

Va fan bland de dummaste ja hört på länge.

Posted: 17 May 2007, 13:53
by Aleex
Alla säger ju att veven måste härdas vid slipning. Eftersom jag inte vet nått om vevar så tror jag på de som håller på med vevar.

Men de kanske säger de då för att tjäna pengar?

Posted: 17 May 2007, 14:34
by Nobbe
Aleex wrote:Alla säger ju att veven måste härdas vid slipning. Eftersom jag inte vet nått om vevar så tror jag på de som håller på med vevar.

Men de kanske säger de då för att tjäna pengar?


Beror iof på hur dom härdat veven, är de induktionshärdat så kan det behövas härdas om man ska slipa ner veven typ 3-4mm (på diametern)

Dock beror de ju iof på hur "grunt" det är härdat från början, men skulle bli chockad om BMW inte härdar djupare än låt säga 1mm från fabrik, vilket ska räcka både till slipmån samt omslipning 1,7mm

Posted: 17 May 2007, 15:06
by Bäckis
Vi härdar aldrig om.

Har aldrig haft problem med en omslipad och EJ härdad vev.

Posted: 17 May 2007, 15:07
by Aleex
Bäckis wrote:Vi härdar aldrig om.

Har aldrig haft problem med en omslipad och EJ härdad vev.


Okej! Ja då vet man de till en nästa gång, men då är det dåligt av den personen som slipar veven att säga att de måste göras.

Posted: 18 May 2007, 15:59
by Aleex
Idag har man vart i garaget då. Det jag planerade var att plocka ihop toppen, men det gick icke. När jag skulle sätta på ventiltätningarna på styrningarna så gick det inte att få på de. Ventilen gick inte ens i :(
Så jag måste ha fått fel.

Jag fick iallfall mina kolvringar inslipade, riktigt pissjobb va de.

Posted: 19 May 2007, 17:03
by Fear This
sluta böla nu förfan :lol: är de samma size på de nya styrningarna som original e ja rätt säker att ja har en uppsättning ventiltätningar som du kan få..

Posted: 21 May 2007, 22:13
by Aleex
Nu e man nyss hemkommen från garaget. Nu är toppen ihopplockad och ventilerna inslipade. Får tacka Fear this extra mycket för ventiltätningarna, så Tysken för lilla hjälpen o sällskapet.

Posted: 23 May 2007, 20:25
by Aleex
Äntligen så har jag fått mina stakar :D Så va mina saker klara från pulverlacken med. Så nu på fredag blir det skruva av.

Posted: 24 May 2007, 20:45
by Aleex
Nu har man vart o hämtat lite saker från pulverlackeringen. Måste säga att de blir grymt mycket bättre en orginal..

Image

Image

Posted: 26 May 2007, 20:07
by Aleex
Nu har det hänt lite iallafall. Nu är botten så gott som ihop. Det som fattas för att jag kan plocka ihop maskinen är glidskenorna. Så skaffar jag bara de så går de fort att plocka ihop den.
Så här ser det ut just nu.

Image

Image

Image

Posted: 08 Jun 2007, 18:56
by Aleex
Just nu händer det inte så mycket i garaget. Har köpt mig ett tråg från m50 5 serie. har beställt de sista delarna från bmw. Så snart ska de bli att skruva ihop dem helt.

Men de blir lite lungt ett tag framöver, sitter o väntar på att man ska gasa in till BB snart :D

Posted: 12 Jun 2007, 16:42
by Aleex
Nu e man nyss hemkommen från BB i huddinge. Nu har lilla flickan kommit :D
Hon kom i lördags natt, men vi fick stanna tills idag...

Så nu är det en liten räser flicka i familjen :D

Posted: 12 Jun 2007, 18:00
by Aleex
mattisE30tk wrote:Grattis. kul som fan. Vad ska hon heta?


Tackar! Hon ska heta NOVA