Aleex Bmw e30 S50 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
HULTA

Post by HULTA »

mumsigt fina puckar :D
Team Boost Performance

+358405680216
Aleex

Post by Aleex »

Igår hämtade jag toppen från värmdö motorteknik. Ska plocka ihop den ikväll eller imorgon. Ska även slipa in kolv ringarna med.
Fick även veta att stakarna fanns så snart e de hos mig :D Så jag kan skruva ihop skiten.

Toppen som är mirafräst, rengjorda och inslipade ventiler, bytta avgasstyrningar och planad.

Image

Image
Nobbe

Post by Nobbe »

Per Eriksson wrote:Jag har M20 med dieselveven som också är smidd och ska härdas vid slipning.

Varför och vem säger att veven måste härdas vid slipning????!!!

Va fan bland de dummaste ja hört på länge.
Aleex

Post by Aleex »

Alla säger ju att veven måste härdas vid slipning. Eftersom jag inte vet nått om vevar så tror jag på de som håller på med vevar.

Men de kanske säger de då för att tjäna pengar?
Nobbe

Post by Nobbe »

Aleex wrote:Alla säger ju att veven måste härdas vid slipning. Eftersom jag inte vet nått om vevar så tror jag på de som håller på med vevar.

Men de kanske säger de då för att tjäna pengar?

Beror iof på hur dom härdat veven, är de induktionshärdat så kan det behövas härdas om man ska slipa ner veven typ 3-4mm (på diametern)

Dock beror de ju iof på hur "grunt" det är härdat från början, men skulle bli chockad om BMW inte härdar djupare än låt säga 1mm från fabrik, vilket ska räcka både till slipmån samt omslipning 1,7mm
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Vi härdar aldrig om.

Har aldrig haft problem med en omslipad och EJ härdad vev.
Aleex

Post by Aleex »

Bäckis wrote:Vi härdar aldrig om.

Har aldrig haft problem med en omslipad och EJ härdad vev.

Okej! Ja då vet man de till en nästa gång, men då är det dåligt av den personen som slipar veven att säga att de måste göras.
Aleex

Post by Aleex »

Idag har man vart i garaget då. Det jag planerade var att plocka ihop toppen, men det gick icke. När jag skulle sätta på ventiltätningarna på styrningarna så gick det inte att få på de. Ventilen gick inte ens i :(
Så jag måste ha fått fel.

Jag fick iallfall mina kolvringar inslipade, riktigt pissjobb va de.
Fear This

Post by Fear This »

sluta böla nu förfan :lol: är de samma size på de nya styrningarna som original e ja rätt säker att ja har en uppsättning ventiltätningar som du kan få..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Aleex

Post by Aleex »

Nu e man nyss hemkommen från garaget. Nu är toppen ihopplockad och ventilerna inslipade. Får tacka Fear this extra mycket för ventiltätningarna, så Tysken för lilla hjälpen o sällskapet.
Aleex

Post by Aleex »

Äntligen så har jag fått mina stakar :D Så va mina saker klara från pulverlacken med. Så nu på fredag blir det skruva av.
Aleex

Post by Aleex »

Nu har man vart o hämtat lite saker från pulverlackeringen. Måste säga att de blir grymt mycket bättre en orginal..

Image

Image
Aleex

Post by Aleex »

Nu har det hänt lite iallafall. Nu är botten så gott som ihop. Det som fattas för att jag kan plocka ihop maskinen är glidskenorna. Så skaffar jag bara de så går de fort att plocka ihop den.
Så här ser det ut just nu.

Image

Image

Image
Aleex

Post by Aleex »

Just nu händer det inte så mycket i garaget. Har köpt mig ett tråg från m50 5 serie. har beställt de sista delarna från bmw. Så snart ska de bli att skruva ihop dem helt.

Men de blir lite lungt ett tag framöver, sitter o väntar på att man ska gasa in till BB snart :D
Aleex

Post by Aleex »

Nu e man nyss hemkommen från BB i huddinge. Nu har lilla flickan kommit :D
Hon kom i lördags natt, men vi fick stanna tills idag...

Så nu är det en liten räser flicka i familjen :D
Aleex

Post by Aleex »

mattisE30tk wrote:Grattis. kul som fan. Vad ska hon heta?

Tackar! Hon ska heta NOVA
Post Reply