Page 6 of 7

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri deluxé

Posted: 25 May 2016, 18:12
by Emppu
Matthias635Csi wrote:Hello!
"Sorry" for writing in english, i had exactly the same issues some weeks ago here at my supercharged 635Csi (Project will be soon here, when i start the rebuilt and all the ordered parts are here)
Have u made a check up on your Pistons? Because in my case the 6th Piston was broken between 1st and 2nd pistonring. (one of my coolant hoses broke and also the Thermostat was stuck).
Just wanted to inform you about my issues.

Kind regards from Austria, Matthias
Hi, well only check up was last winter when I rebuilt the engine with new pistonrings and bearings but not yet this time!
The cooperrings probably broke because of my own stupidity. But on the other hand the coolant hose problem has been pretty much from the beginning so I think that it is mostly because the wastegate was stuck the first time we boosted so the pressure went to 1.8 bars totally unmapped :|

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri deluxé

Posted: 02 Jun 2016, 21:27
by Emppu
Lite fortsättning på traumat då.
Rengjort blocket och försökt spana efter sprickor.
Image

Insåg även att jag har laddat alldeles för lite.
"Maximum sealing where boost is over 2 bars" :lol:
Image

Hjälp kompisen under ledigveckan att bygga folkräser medans jag väntat på delar och besked om toppfräseri, då firman jag lämnade till sist hade maskinen ur bruk för tillfället..
Image
De där sju nollorna hamnar ofta på bild verkar det som.. :shock:
Image

Nåväl, tillbaka till det roliga då. Ingen hade tid att fräsa toppen riktigt så tidigare denna vecka så var jag till slipfirman igen och de hade maskinen igång nu, så lämnade dit i tisdags och hämtade den igår efter jobbet! Den hade slagit sig 2 tiodelar..
Image
Image

Rengjorde bulthålen och fettade in pinnbultarna igen.
Image

Dit med packningen
Image

På med toppen
Image

Fetta åter igen och momenta toppen.
Image

Och ställde kammen tillsist idag. Haft lite slöare idag efter att man käkat grillat osv :x
Image

Re: Bmw M535i Turbo |

Posted: 10 Jun 2016, 08:31
by Emppu
Nu är den uppstartad och gatmappad lite lätt, så nu går den lambdakorrekt, ännu finns det att labba med tändningen men vi ligger på cirka 800 grader så frågan är hur mycket man vågar öka, kanske bättre att vänta på bromsning istället!

Re: Bmw M535i Turbo | EDPS

Posted: 12 Jun 2016, 12:31
by Emppu
11.38 och 202 i sluthastighet slutade EDPS för M535an, imponerande att drivlinan höll måttet.. :) efter att man fick panikbyta stödlager dagen innan :P
Stort tack till Beaver6 för mappningshjälp och psykisk medhjälp i hela resan :mrgreen:
Hade varit roligt att nypa en 10a men hade nog lite för lite erfarenhet utav dragracing och för smala slicks nästan då det ville börja spinna när de blev varma.
Tror magiska gränsen hade varit 0.6 i lufttryck i slicksen och sen värma järnet, då hade det bettat fint tror jag :)

Image
Klar för strippen.

Image
Lastad och klar!

Image
Passade på att hoppa ut och fota en bild när man ändå fick vänta på att banan blev rengjord.. :)

Image
Stoppade även på Ac Schnitzer hjulen jag fick på köpet med skotern :)
Svårt att bestämma vilket som är snyggare!

Annars höll allt ihop rätt bra, enda som gick sönder var insuget som sprack ännu en gång, dock på andra halvan som inte blev svetsad förra gången..

Re: Bmw M535i Turbo | EDPS i Piteå

Posted: 15 Jun 2016, 11:24
by Emppu
Image
Här har vi the great crack, svårt att veta om det är vacuum som dödat den eller launchen, får väl helt enkelt komma ihåg att koppla ur istället för att motorbromsa alldeles för kraftigt, nästa säsong ska jag dit med ett original iallafall. Märkte på när jag ställde mig i lineup på näst sista repan att den tjuvade lite luft så det var ju det då. :)

Hade även vibrationer innan strippen, visade sig att stödlagret var jättefint. Stressbytte det dagen innan och satte dit ett från en 525 e34 som är grövre, hjälpte rätt mycket men råkade sätta splinesen fel så det var ändå en del vibrationer. Ställde om idag så hoppas att det gjorde biffen. Lär ju märkas så fort man fått insuget svetsat.

Image
Hade väl gått lite till..

Image
Lite mera kött på 525 stödiset.

Re: Bmw M535i Turbo | EDPS i Piteå

Posted: 02 Jul 2016, 19:03
by Emppu
Hajen gillar nya topplockspackningar..

Kört nu i någon vecka efter EDPS och inte haft problem, tills jag började köra den mot byn.
Kom till Pajala från Gällivare och skulle bjuda en vän på en åktur, ställde mig på gården så pissade den ut glykol mellan topp och block
Image
Tur att moggemx var underbar och orkade ställa upp på att bogsera mig de sista 5 milen.. det uppskattades väl!


Så började riva den medans jag samtidigt har försökt skruva i svettmercan.
Image

Fått bort det mesta
Image

Den hade tryckt fyrans cooperring rätt rejält, nästan 6mm
Image

Försökt kolla märken om det skulle vara i närheten visa tendenser till spikning, men gissar att det inte syns lika väl med E85 förrän det är alldeles försent.
Image

Så tänkte väl fila bort squishpunkterna från förbränningsrummen så det kanske blir bättre. Annars får man rycka ur blocket och svarva kolvarna plana.. :x
Men just nu börjar suget öka för en motor med högre volym och fler ventiler..
Det kan ju även vara så att vi helt enkelt har för mycket tändning!

_____________________________

Fått framtida folkrace bilen till samhället också :)
Image
_____________________________

Gamla mercedes motorn gillade visst inte att varvas utan oljetryck
Image

Nya motorn med allt överflyttat(insug, elhärva osv..) klar att lyftas i.
Image

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri #2

Posted: 03 Jul 2016, 09:23
by motec
skjuter du cooperring sådär så är det på tok för mycket tändning.
Vad laddar du och vad har du för tändning?

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri #2

Posted: 03 Jul 2016, 11:23
by Emppu
motec wrote:skjuter du cooperring sådär så är det på tok för mycket tändning.
Vad laddar du och vad har du för tändning?

Samtidigt så skjuter den bara på fyrans cylinder och förra gången den gjorde det var tändningen väldigt snäll.
Laddar 2 bar.

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri #2

Posted: 03 Jul 2016, 11:51
by St3v3
Vad är väldigt snäll? :)

Lägg upp en bild på hela tändmappen

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri #2

Posted: 03 Jul 2016, 12:24
by Emppu
St3v3 wrote:Vad är väldigt snäll? :)

Lägg upp en bild på hela tändmappen

Hehe inte vild alls :lol:
Men nu är det mycket troligt faktiskt! Har tyvärr inte möjlighet att ta en bild förrän om någon dag eftersom att bilen står i byn och jag är i Gällivare igen, jobbigt med 20 mils avstånd.. Hade velat tro att det var tändningen men känns mysko när det verkar vara fyrans som far gång på gång, så blir att försöka få den till en bromsbänk härnäst, men det är ju också lagomt avstånd som vanligt från världsmetropolen Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo | Cooperring haveri #2

Posted: 05 Jul 2016, 23:57
by Emppu
Image


Nåväl så ser tändmappen ut, är ju rätt högt men ändå. Ska testa ta bort squishen och fortsätter den så lär det nog sluta med att M30 turbogrejerna åker väck.. Suget efter en S38 med stressfläkt börjar bli riktigt stort nu.. :)

Mercedes

Posted: 10 Jul 2016, 00:39
by Emppu
Nåväl skruvat i Mercan mest och hjälpt en kompis i garaget.
Motorn på plats.
Image
Image

Kylare och AC kylare på plats.
Image

Börjar ju likna en sunkig svett merca igen.
Image

Tanken med BMWn var väl som sagt att ta bort squishen och försöka kolla om det finns någon anledning till varför just bara fyrans cylinder far. Men mest av allt försöka få den till en bänk. Synd att det är lite ont om sånt här i Norrbotten och semestern har ju varit fattig sen förra packningen..

Hjälpt en kompis med diverse jobb för att få igång hans E30 med M50.
Image
Fräser en topp :) Stod väl mest och hjälpte till med att spraya så att aluminiumet inte skulle klumpa sig så jävligt.

Re: Bmw M535i Turbo | S38B38

Posted: 28 Feb 2017, 13:15
by Emppu
Ja, man får väl låta bilderna tala..
Men man kan väl säga att man har pensionssäkerheten nu :lol:

Image

Image

Receptet för S38an är ju bara i en inledningsfas men börjar väl såhär iallafall.
Större inconel ventiler och starkare fjädrar.
Smidda kolvar.
PPF H-profil stakar finns färdigt redan.
Stödgördel.
Bränslet kommer vara samma som innan, 2200cc spridarna, Magnafuel 750 pumpen bör klara av effekterna jag ska ta ut.
Ska kolla hur 765 tryckplattan ser ut, sen blir det väl att svarva svänghjulet så att man får korrekt inspänningstryck. (Ifall det behövs, hade tänkt köpa en Sachs lamell och de verkar vara tjockare än KEP lamellerna så det blir ju lite skillnad.) Funderat även på en tilton men 765orna verkar klara ett tag iallafall med fyrsiffrigt i Nm.
Fläkten är väl tänkt att vara något som klarar av att leverera fyrsiffrigt. Det återstår ju att se men vi ska ju inte snåla med effekten, det är ju inte lika häftigt har jag hört.

Annars drivlinemässigt kommer det vara samma som tidigare. Det är ju som klart på den fronten med 420g lådan och när M535an ändå har en av de vettigare diffarna 8)

Bilen i sig ska väl också bli ompysslad lite.
Ska väl också inhandla ett par bredare slicks än förra året, sen får man väl kolla hur det klarar sig i hjulhusen.
Fjädringen ska väl få sig en genomgång, större krängare ska dit också.
Fann vad jag tror är enda rosten på bilen och det är ju såklart i fjäderbenstornet, så det ska svetsas när jag lyft ur M30in bara för att det kändes jäkligt bekvämt.
Ny huv hade jag behövt efter att den släppte i ena låset i 180~..
Sen ska väl det kollas allt möjligt. Hade verkligen velat kosta på en lack också på bilen men det får nog bli vid ett senare skede. Beror helt på hur lång tid det kommer ta med motorn i sig..
Nåväl, det finns nog hur mycket tid som helst eftersom att jag knappast lär göra mig av med den här bilen :)

Re: Bmw M535i Turbo | S38B38

Posted: 22 Mar 2017, 15:33
by Emppu
Image

Nu har lillpjäsen flyttat in i nya garaget iallafall, måste putsa lite på den innan ilyft då jag inte hade något kåpsläp, men man försökte ju täcka det som behövdes, så är ju bara lite kosmetiskt som är grisigt..

Image
Image

Men det är en otroligt vacker motor, det måste man medge.. :twisted:
Sen måste man få tag i en biltransport så man kan hämta bilen till Gällivare från de finska urskogarna :lol:

I övrigt så har man väl gett skotern lite tid också, tycker man bara jobbar mest och har massa skit att göra men man drar ju på sig allt extra skit själv så :|
Image
Fint ställe vi klättrade upp till att grilla på också!

Re: Bmw M535i Turbo | S38B38

Posted: 22 Mar 2017, 18:00
by TreLingon
Bra update :)

Re: Bmw M535i Turbo | S38B38

Posted: 30 Apr 2017, 19:08
by Emppu
Måste väl uppdatera mig ikapp här också :)

Hämtade hajen till orten man jobbar på när man äntligen fått garage.
Image

Efter lite krångel så fick man den ändå rätt så smärtfritt in i garaget!
Image

Började förbereda för urlyft av gamla forntidsmaskinen
Image

Image

Och helt plötsligt så var den ute, skönt att man fått ändå lite rutin på sakerna med bilen så det gick ju utan problem..
Image

Lyfte av toppen igen för att inspektera, verkar ha klarat ventilerna efter en miss i planeringen iallafall :mrgreen:
Image

Tog ut bagagerumsinredningen och tänkte kolla igenom lite i skuffen. Rengjort det eftersom att det hade börjat mögla under vintern. :?
Image
Image

Image
Förstärkte även motorstativet lite eftersom att jag inte känner att jag ids chansa med biltemas saker när det hänger saker för några tusen där..

började rensa bort lite på fronten också då jag behöver byta ut frontplåten med huvlåsen och det efter en lite mindre incident där ena låset släppte i 200 ungefär :roll:

Image
Image

Image Där blev det kapat alltså, ska snygga till lite vart skarvarna blir så det blir rakare och så att man har några bättre riktlinjer.

Image

Image
Och ibland är det ju praktiskt med långnos DKVn :)

Monterat ihop motor och låda iallafall nu.. Märkte dock att ena fästgaffeln som annars ska sitta gjuten i lådan var kvar i bilen, så åkte på att svetsa den fast i lådan igen.
Hade knäckt den både lös från lådan och rätt av också så :(
Image

Ides inte ta en närmare bild eftersom att yrkesstoltheten inte var det högsta då man inte ens är vass på tiggen, ännu mindre med gjutalu :lol: Men nu verkar det sitta iallafall. Saknades i slutändan en packning till vattenröret på baksidan av toppen som jag har i samma låda som stakarna.. i byn..
Funderar om man ska slänga dit det med silikon bara och byta på plats annars om det kör ihop sig, börjar vara sugen att lyfta i maskineriet nu redan. 8) Men stort tack till Beaver6 iallafall som ställt upp med att leta fram både bricka till svänghjulet och ARP fett i hans redan så fullbokade schema! Guld värt!

Re: Bmw M535i Turbo | S38B38

Posted: 02 May 2017, 21:07
by Emppu
Weldat dit fronten iallafall nu, slipade ner svetsarna idag och har varit och beställt färg!

Image
Image

Bagagerumsinredningen är tvättad också, vart då mycket bättre, ska ta bort någon ljudisoleringsmatta i skuffen och bränna igen alla småhålen som är borrade i golvet, tänkte om man skulle lägga några fästplattor istället, kändes smidigare, sen ska det lackas också.

Så har väl lite kvar att kapa i kylarväggen på fronten då den var mindre på en 518, sen får man väl pula på för sig själv, börjat kolla lite på elhärvan också och börjat få utrett det mesta iallafall.
Måste dock ta reda på vad VEMS boxen har för tillval, kändes inte som att det är allt för mycket då den är från 2009, så kanske får köra med wastefire och utan kamsync.