BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Har fått tillbaka mitt grenrör från PPF efter lite strul med posten då jag aldrig fick någon AVI av de så skickades de tillbaka till Avesta igen men snabb och smidig lösning så fixade Bäckis det smidigt Fick även med mig 2 aluminium rör med mig hem i samma paket så att jag kan försöka bygga tryckrören från turbon till intercoolern. Så nästa vecka ska jag troligtvis plana grenröret ytorna mot toppen och mot turbon för och vara säker på att det är tätt och när de väl är klart så ska allting bara monteras ihop
Nu är de kul o skruva igen
Har också hunnit fått min ventilkåpa blästrad och lackad för snyggare finish och bytte även ventilkåpspackningen på samma gång
Slutresultat så kommer det bli sen
Nu är de kul o skruva igen
Har också hunnit fått min ventilkåpa blästrad och lackad för snyggare finish och bytte även ventilkåpspackningen på samma gång
Slutresultat så kommer det bli sen
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Sådär nu kommer en uppdatering som innehåller mååååååånga bilder eftersom jag har varit i garaget och hunnit med det mesta som jag ville hinna med
Började med att jag åkte till garaget runt fem för och montera upp grenröret och sedan mäta ut hur tryckrören ska svetsas på turbinhuset efter att ha klurat en stund på de så löste sig de till slut.
Inte nog med det började rycka lite här och lite där sen så faktum är att:
Kardan
Insuget
Spjällhuset
Grenröret
Turbon
Expansionskärl till vattnet
Cevhusburk
Tryckrör på sugsidan
Dump
Är monterat:D Det är inte alls mycket kvar till uppstart nu Lite svetsarbeten och lite vakuumslangar, pneumatiknipplar, olja + oljefilter, tändstift och vatten sen är den klar för inkoppling av sprut samt uppstart
Grenröret monterat o klart efter coating av PPF, fattas bara några muttrar
Bonusbild
Turbon monterad
Tycker inte om när kablar syns tillsammans med kabelskor, så sådär fick de bli istället
Ett riktigt ormbo tur att insuget döljer de mesta hehe
Siemens Deka 875cc monterade i original fuelrail
Allting monterat förutom downpipe och wastegaten
Trångt blir det om dumpen, expansionskärlet, vevhusburk samt en spolarväteskebehållare ska sitta på samma ställa, men det går bara viljan finns Spolarväteskebehållaren sitter nedanför expansionskärlet och bakom dumpen
En KKK K29:a får plats men det blir j*****t trångt
Började med att jag åkte till garaget runt fem för och montera upp grenröret och sedan mäta ut hur tryckrören ska svetsas på turbinhuset efter att ha klurat en stund på de så löste sig de till slut.
Inte nog med det började rycka lite här och lite där sen så faktum är att:
Kardan
Insuget
Spjällhuset
Grenröret
Turbon
Expansionskärl till vattnet
Cevhusburk
Tryckrör på sugsidan
Dump
Är monterat:D Det är inte alls mycket kvar till uppstart nu Lite svetsarbeten och lite vakuumslangar, pneumatiknipplar, olja + oljefilter, tändstift och vatten sen är den klar för inkoppling av sprut samt uppstart
Grenröret monterat o klart efter coating av PPF, fattas bara några muttrar
Bonusbild
Turbon monterad
Tycker inte om när kablar syns tillsammans med kabelskor, så sådär fick de bli istället
Ett riktigt ormbo tur att insuget döljer de mesta hehe
Siemens Deka 875cc monterade i original fuelrail
Allting monterat förutom downpipe och wastegaten
Trångt blir det om dumpen, expansionskärlet, vevhusburk samt en spolarväteskebehållare ska sitta på samma ställa, men det går bara viljan finns Spolarväteskebehållaren sitter nedanför expansionskärlet och bakom dumpen
En KKK K29:a får plats men det blir j*****t trångt
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Japp, nu är det riktigt näraNitro wrote:fan bara härvan o mappning kvar sen blir de bredställ
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Bra jobbat Niklas !
Nu är det nära!
Nu är det nära!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Kämpa på!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack! Skulle behöva hjälp med svetsa lambda mutter i DPn och tryckrör på kompressorhuset, skulle du kunna fixa de under veckan nångång, vore toppen. Då är de ännu närmareerikjakan wrote:Bra jobbat Niklas !
Nu är det nära!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Det ska jag göra! Tänker inte lägga mig förrän den är startadNisse Järnet wrote:Kämpa på!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Arå, bara höra av dig!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Grymt! Hör av mig imorgonerikjakan wrote:Arå, bara höra av dig!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Sådär ja, efter några dagars uppehåll med bilen och här på tråden så skruvades det en liten del idag. Började med att jag drog upp till Erik i onsdags förra veckan som svetsade dit alu rör på kompressorhuset för enklare montering av silikonslang till ICn, han svetsade dit en lambda mutter på DPn till mig så att jag kunde linda min DP. Började idag med att jag fick ta bort de jag hade lindat på WG röret som går in i DPn därför att det var riktigt tight och få i en skruv där. Efter att jag hade fått i den så satte jag fast dpn med v-bands klämma till turbon och spände åt. När DPn var monterad så satte jag upp resten av avgassystemet som blev riktigt bra i markfrigången enligt mig. Satte också dit oljereturen som hydroscand har fixat åt mig. Sjukt stort tack till både Erikjakan och hydroscand som har hjälpt mig under bygget!
Provmonterade också skärmarna förra veckan
Erikjakan in action med svetsarbete utav kompressorhuset
Slutresultat utav svetsningen
Kompressorhuset av för borrning och gängning för pneumatiknippel
'
Värmeskydd på oljereturen
Glömde ju såklart att fota hur ICn blev efter montering så slänger med en bild här istället
Provmonterade också skärmarna förra veckan
Erikjakan in action med svetsarbete utav kompressorhuset
Slutresultat utav svetsningen
Kompressorhuset av för borrning och gängning för pneumatiknippel
'
Värmeskydd på oljereturen
Glömde ju såklart att fota hur ICn blev efter montering så slänger med en bild här istället
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Nice! Fästet till ACn kan du ju plocka bort?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tackar!Nisse Järnet wrote:Nice! Fästet till ACn kan du ju plocka bort?
Jag vet fan inte hur de sitter... Måste ha rostat fast eller något Sitter inga skruvar eller något, så jag ska nog prova bända med koben eller något :p
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
sjukt fint det blir! man blir så grymt skruv sugen när man ser sånt här! stor risk att man tar itu sin egen bil nu
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=78221" onclick="window.open(this.href);return false;
- turbolarssa
- Posts: 232
- Joined: 30 Aug 2010, 15:58
- Location: Lidköping
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Blir riktigt fint
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack så mycket! Ja, det är bara och börja skruva nu Har haft samma känsla själv! Men den bästa känslan är när det är klart och uppstartadproppen1 wrote:sjukt fint det blir! man blir så grymt skruv sugen när man ser sånt här! stor risk att man tar itu sin egen bil nu
Tackarturbolarssa wrote:Blir riktigt fint
Din är inte så dålig heller, har tagit mycket idéer av dina bilder och suttit och klurat på hur du löst vissa problem
Hur går det för dig annars med bilen? Har inte sett den här på forumet eller garaget.org på ett tag
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Om jag inte missminner mig så sitter AC-pumpens fäste med nån bult i framkant som du måste lossa triggerskiva/remhjul för att komma åt......